- Detta ämne har 33 svar, 6,661 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2007 kl. 14:22 #22543SecretAgentManDeltagare
En av de absolut elakaste Imprezorna i Sverige är nu kanske till salu (jag har tappat intresset, jag ber er – inget tjat – var vänlig respektera detta, jag ber även moderatorer radera allt som inte handlar om ett ev. köp).
406 hk och 525 Nm på E85 (väldigt låga siffror från Rototestbänk) mappat av Per på Autotech Motorsport (mapp för vanlig 98 oktan följer med, likaså en gammal bärbar dator för att kunna byta mapp i Autronicsprutet).
Protokoll från bänkkörning följer med.EJ20, standard GT-toppar, smidd botten (wisecokolvar, eaglestakar, sti vevaxel, ACL racelager), allt nytt för under 500 mil sedan (kamrem, rullar, spännare, etc).
Nismo 740cc spridare.
Walbropump.
TD05-18G.
GT Spec Gen 2 4-1 rostfritt grenrör, avgasbandagerat.
3″ rostfritt system med lagomt mycket oljud.
Rejält dimensionerad luftfilterlösning med delar från KN, Samco och Roger Clark Motorsport, med extremt stort inlopp mot turbon, flödar för långt mer än vad motorn klarar, svarvad aluminiumkona, grova inloppet från Samco, etc.
Hybrid/Autobahn FMIC, lätt modifierat rörverk för bättre passform, riktiga t-klämmor överallt istället för vanliga slangklämmor.
TurboXS dumpventil modell större.
Dubbelskivig Exedy sinterkoppling.
Autronic PNP, antilag och solenoid för detta att rycka upp spjället med, aktiveras via säkerhetsbrytare inne i bilen, standardsprut, luftmassemätare monterad på KN 57i-kit och standardspridare följer med för att underlätta vid besiktning.
Apexi AVC-R, laddtrycksstyrning.
6-växlad stilåda, DCCD, stora R180-bakaxeln med suretrackdiff och stora hubbarna från sti.
Grövre drivaxlar från sti runt om.
AP-racing 4-kolvsok fram, 305 mm Alconskiva på bultat nav, Ferodo DS3000 belägg, bak är det newage sti standard guldfärgade oken på 305 mm skiva.
D2 coilovers, med specialbeställda dämpare (10 kg fram, 8 bak – den är hårt satt).
Powerflex bussningar överallt.
Cusco fjäderbensstag fram.
STI grupp N motor- och växellådsfäste.
Sparco Evo2 stolar fram.
5 defimätare med kontrollenhet, 3 i mittkonsoll, 2 på a-stolpen, avgastemp, laddtryck, oljetemp, oljetryck och bränsletryck.
Sabelt, rött 3″ 4-punktsbälte på förarsidan.
Snapoff rattnav och mockaratt.
22b-vinge med ställbart blad.
Nedlackad.
Rallyarmor stänkskydd.
Tonade rutor bakom b-stolpen.
P1-replika läpp.
Rota Tarmac 2 17×7,5″ ET48 med Dunlop Direzza D2G 215/45 r-däck.
Dubbade vinterdäck på audiplåtisar.
Compomotive TH2 16×5,5 med Lappi W2 fulldubb.
2kg pulversläckare.
Defa larm.
…och mycket, mycket mer gjort åt den, allt är gjort med omsorg och kärlek av mig själv, och få utvalda pålitliga billackerare och motorbyggare.
Priset då – 240.000:-
Byten är HELT ointressanta, cash is king och provkörning är det sista som händer innan bilen byter ägare.
Bilen är en Impreza GT-00, som jag haft sedan jag plockade ut den ny april -00, och den har nu gått ~12500 mil, och med tanke på allt som bytts ut, eller pillats på, så är den i superskick.
/J
1 oktober, 2007 kl. 05:48 #196912SecretAgentManDeltagare…skulle någon sitta på en fin Yamaha WR450 (alt. 250) av senare årsmodell så går det att diskutera affär. 😀
Bilen levereras fulltankad med fräscha oljor och nyrekondad, vid snabb affär kan jag kosta på mig att lägga på en rostskyddsbehandling med.
🙂
/J
1 oktober, 2007 kl. 07:10 #196913SecretAgentManDeltagareVi lånar en fin bild av Patrik på Silverpilen in action på en konbanetävling hos SAD.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album536/SAD_26_Aug_095.jpg
Där var jag bland de absolut snabbaste (skiljde tiondelar mellan mig, Pannan och KN) med ~100 pållar mindre än vad den har nu, och jag var ringrostig – så den har oerhörd potential.
/J
1 oktober, 2007 kl. 07:13 #196914SecretAgentManDeltagare…och en isbild för att balansera lite. 😀
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album472/DSC03408_copy.sized.jpg
/J
8 oktober, 2007 kl. 06:11 #196915SecretAgentManDeltagareHoj köpt, så ni som hade en WR450 och ville byta in den och en bunt pengar gjorde bort er. 😀
Är ni sugna på att vara absolut snabbast i SS nästa år, så är det här en av bilarna som klarar av det.
Höstpriset är 220′ – levereras med 360 hk på 98 oktan, eller 410 på E85.
/J
14 oktober, 2007 kl. 07:34 #196916SecretAgentManDeltagare…skynda att fynda, till våren blir den nog dyrare igen. 😀
/J
2 november, 2007 kl. 12:31 #196917SecretAgentManDeltagareBump….ingen som vill bespara sig en sjujävla mängd jobb och pengar, och ta över nycklarna på en av de absolut rappaste Imprezorna i Sverige?
220′ hade inte räckt till delarna som är på bilen…
/J
22 november, 2007 kl. 06:28 #196918SecretAgentManDeltagareOch för de som funderar varför det är en nybyggd motor i bilen – för att den skall klara av det effektuttag, och vrid som finns i bilen. 🙂
Allt är gjort i förebyggande syfte, och det som har gått sönder pga det rätt håriga effektuttaget är utbytt mot kraftigare grejer…sådant som kostar stora pengar för den som handlar en bil med trimmad motor men inget annat gjort..
/J
14 januari, 2008 kl. 14:13 #196919SecretAgentManDeltagareNu är det dags för de som funderat av och an att bestämma sig, det kommer en hugad spekulant och kikar i dagarna.
Numera kan jag faktiskt tänka mig att ta en välvårdad bruksbil i inbyte (bil för 100-120′ – Volvo V70, S80 eller liknande plus slantar).
/J
14 januari, 2008 kl. 14:15 #196920SecretAgentManDeltagareIsdäcken och AVCR:en är borta ur specen, men däremot sitter det en mittdiffkontroller och subarus originalknapp för kontroll av denna i, så priset blir detsamma – 220′ som den står. 🙂
/J
29 januari, 2008 kl. 21:03 #196921SecretAgentManDeltagareTillfälligt kraftigt ökat köpsug efter grusbåge med a-kort runt knuten – Silverpilen kan bli din för ynka 200′.
Har du en KTM 950/990 Adventure i superskick du vill bli av med så kan den tas som dellikvid.
/J
5 februari, 2008 kl. 12:50 #196922SecretAgentManDeltagareNy/nästan ny KTM 450/530 EXC eller Yamaha WR450 kan tas i inbyte även det. 🙂
/J – som är lite förvånad över att ingen gjort årets klipp än..
5 februari, 2008 kl. 21:35 #196944NiklasDeltagare/J – som är lite förvånad över att ingen gjort årets klipp än..
Svågern slantade upp 218.000kr för en original MY02 STI och hade jag varit han hade jag köpt din istället. Men så krävs det ifs ett halvt serviceteam för att ha bilen rullande och så är det fel färg. Svågern skulle självklart ha en blå bil. Lacka om vettja så får du den såld igår! 😛 :*
6 februari, 2008 kl. 08:49 #196937thorlakeDeltagareKort analys av problemet för att stävja din förundran.
VI vet alla vilken asaball bil det är på alla sätt och vis.
De potentiella köparna faller i flera andra kategorier:
1. De har inte råd
2. De törs inte köpa en svintrimmad bil oavsett hur fint byggt allt är.
3. De vet vad det är men vill bygga själva å inte köpa klart.
4. De anser att dyra delar monterade i en “gammal” bil inte är värda ett skit och tycker därför priset är för högt för en GT.
5. De stirrar sig blinda på pris i kombination med årsmodell och ser vad de tror de kan få istället.
6. De fattar hur jevla cool den är men törs inte köpa för de tror inte de klarar av att köra ett sådant tekniskt mästerverk utan att ha sönder något.Din bil e helt enkelt FÖR häftig Jerry. 🙂
Mitt tips e att återställ till orginal å kräng alla delar löst.
Då går du säkert tom på plus samt har något att göra under påsken då du ändå bara skulle ha suttit på arslet i soffan å slöat med en grogg. 🙂
Väntan på den köpare som finns i kategori 7 kan bli lång.7. Killen med stålar som vill ha ett toppenbygge med känsla för detaljer där han inser hur jevla billigt detta är förhållandevis och som har tröttnat på att ligga å skruva bil.
(Och som ev också sitter å håller på en grusdräpare) 🙂Jag önskar dig lycka till!
Fan skall veta att du iaf har en stenhård toppen kärra väl värd sitt pris.
6 februari, 2008 kl. 09:47 #196923SecretAgentManDeltagarePåsken är ju spikad till endurokörning (precis som alla andra lediga stunder 😀 )… 😉
Nog har jag begrundat att plocka isär och kränga delar, men det tar emot – jag vill hellre se att någon använder det man lagt många sura timmar & slantar på, och skruvandet är ju andledningen till att jag började åka enduro och ställde av Silverpilen…
Vi kan dissekera bort lite trams på en gång.
Den kräver inte alls mer underhåll än en vanlig GT, den är inte heller toktrimmad (material och prylar är överdimensionerade, det enda som går på mer eller mindre max är turbon, men det klarar den, och det är max realistiskt urtaget det handlar om).
En sak är säker, de som handlar en fin GT i skicket, och med de mil Silverpilen har för ~130-140, och börjar pilla med ecutek, turbobyte, lite bromspill…är snabbare än kvickt över vad jag begär för den här.
Vi kan spjälka upp lite kostnader för att förtydliga ytterligare för de som kanske inte fattat än (häftig är den absolut, men det är kanske inte det primära, lite oblygt så är det ett gediget bygge med allt rätt gjort).
Vad kostar saker och ting då?
Motorbygget med smidd bottendel, sprut, spridare, turbo, avgassystem, grenrör – ~70.000:-
6-petad dccd med komplett bakaxel, drivaxlar fram och kontroller – 50.000:- (om man ens hittar den lådan med allt man behöver).
Dubbelskivig racekoppling – 15.000:-
Bromsar fram – 20.000:-
Stolar/fästen, ratt, bälte – 15.000:-
Rdäck 17″- 15.000:-
Coilovers – 10.000:-
FMIC, med genomtänkt insugslösning som fungerar.. – 10.000:-
Det här är bara det man ser…plast, bussningar och allt småpill som solenoider till antilaggsystemet , slangstumpar och riktiga t-klämmor till ic:n har en förmåga att blöda tusenlappar ur kontot.
Så har vi jobbet på det.. 🙂
Ni som inte fattar än – det är bara att beklaga.
Jag vill egentligen behålla bilen tills man blir gammal då jag inser mer och mer att man aldrig kommer göra något liknande (och en 400 hk Impreza med lite finess kommer att vara en sådan bil man minns med en tår i ögat om 20 år) – men samtidigt är jag vuxen nog att inse att jag aldrig i h-vete kommer lägga 1000:- på soppa för att busa i en konbana en dag när 2 dagar i endurospåret (betydligt mer givande) kostar mig lite över 100:- 98 oktan.
Däck till bågen 1000:- fram/bak – rdäck till pilen – 8′ – det är mer eller mindre samma livslängd på dem vid full attack.
’nuff said som de säger. :+
/J
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Silverpilen” är stängt för nya svar.