SSC Allmänt snack Allmänt småprat Silverpilen besiktad!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

09.49 i morse klev en duktigt svettig doktor in på bilprovningen i Eskilstuna…

10.04 släpptes Silverpilen in i hall B…och genast fick jag ett gott intryck av en äldre herre med ett fryntligt utseende – nerverna började släppa lite. 😀

Han gick runt bilen ett par varv och flinade lite, och småpratade lite med mig – fick ett par kommentarer av det positiva slaget.
      När huven öppnades förberedde jag mig på det värsta…men till min förvåning – ingen reaktion. 😮

Efter lite fippel och gasa fick han till det med avgasvärdena (han lyckades sura ner den genom att starta direkt – ni med link vet vad jag pratar om) – efter men det löste sig senare med lite gasa utanför.

Inget fanns att anmärka på under heller….han kikade dock misstänksamt på mina spritt nya bultar till det nyligen bytta avgassystemet. 😀

Kontentan är att SBP inte verkar bry sig i helbilsgodkännanden och annat trams, utan använder sunt förnuft, och hellre friar än fäller.

/J – kraftigt lättad, och glad över att ha klarat avgastestet med linken.

Banträffsansvarig SSI
      Stolt ägare till Silverpilen

modulated
      Deltagare

Se där, så trevligt, gratulerar till en lyckad besiktning,
        nu är det två år till nästa gång.

// Patrick P.

Imp
        Deltagare

Min kompis besiktrade nyligen sin c3:a med bytt avgas å lite smått å gott inga större ändringar. ny måste han tillåmed byta tillbaka till orginal fälgarna på bilen inom en vecka eller va de nu va:(
          värkar bero helt på väm man träffar på sbp.

vibbe555
          Deltagare

Besiktningsmen är ensamling gottyckare utan någon vidare vidareutbildning i regler och förårdningar. utbildningsnivån är väldigt skiftande. Dumma beslut går att bestrida på plats och be don hänvisa beslut till regelböcker.
            En som besiktningen kosta ca 10000kr i onödan, för de inte visste vad som gällde på en station,

Janne248
            Deltagare

>ny måste han tillåmed byta tillbaka till
              >orginal fälgarna på bilen inom en vecka eller va de nu va:(

Jerry, vad besikatade du med för hjul?

/Janne

SSI Galleri

Lasse
              Deltagare

En liten fråga bara, gäller helbilsgodkännande även för MY98 eller är det från och med MY00? *håller tummarna*

SecretAgentMan
                Deltagare

Helbilsgodkännande är väl från och med 98?

Janne – 18″:arna.

Micke – Inget skruvades bort – link, turbo, ic, sopparegulator – rubbet satt i vid besiktningstillfället. Dock krävdes det en HEL DEL pill med linken för att få till avgasvärdena. I ditt fall är det bara att hinka i standardecu:n, det finns ingen mening att krångla med linken. 🙂 I mitt fall var det mera av intresse ifall, och om jag klarade av det.

/J

Banträffsansvarig SSI

skytiskapilen
                  Deltagare

>Dock krävdes det en HEL DEL
                    >pill med linken för att få till avgasvärdena. I ditt fall är det bara
                    >att hinka i standardecu:n, det finns ingen mening att krångla med
                    >linken. 🙂 I mitt fall var det mera av intresse ifall, och om jag
                    >klarade av det.

Och hur lät Silverfesken då? *Bludder, bludder, host host* 😉

/Andreas
                    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                    – RE 010? You bet! –

SecretAgentMan
                    Deltagare

>LAST EDITED ON May-08-03 AT
                      >07:42 PM (GMT)

>
                      >Kul att du vet vilken utbildning jag mfl har och vad som gäller
                      >enligt VV och NVV. 😉 Det är ingen dans på rosor att hålla reda
                      >på alla regler, därav datorstöd med ett kvalitetsmätningssystem
                      >inbakat som idag även kan ligga till grund för avsked. ”Dumma beslut”
                      >är ibland till
                      >för egen och övriga trafikanters säkerhet, tro mig, jag har sett
                      >en del skräckexempel… Givetvis känns det ibland fel att vissa
                      >bedömningar
                      >som VV bestämt kräver ombesiktning för ”skitsaker” som lampor ur
                      >funktion,
                      >men då brukar de flesta låta det åtgärdas innan besiktningen anses
                      >avslutad.

Jag har full förståelse för problematiken, och litar fullt på att jag får en erfaren och luttrad äldre herre med bilintresse varje gång det skall besiktas. 😉

>
                      >Och jag tror knappast Jerry kommer att bestrida beslutet att
                      >fordonet anses klara gällande avgasreningskrav trots att det
                      >avviker från avgascertifierat utförande. 😀

Ehrm, jag är så nöjd så med mitt blanka protokoll. 😀

>
                      >Det är som regel betydligt mer praktiska beslut som fattas vid
                      >kontrollbesiktning i Sverige än i exempelvis Tyskland.
                      >
                      >Vissa i klubben har fått känna på stödet från SBP och VV vid
                      >ett klockrent fall av oproffessionalism hos representanter hos RPS.
                      >
                      >Jag hoppas att det ska fortsätta vara så, att varje fall bedöms
                      >individuellt.
                      >
                      >/Kjell
                      >
                      >Helbilsgodkännandet började vid 96 års modell btw.
                      >

Fel av mig!

/J – med Blitz på plats igen, och 1,4 i glaset. 😀

Banträffsansvarig SSI

vibbe555
                      Deltagare

Det var inget personangrepp!!!!!!!!!
                        Det var inte enbart Besiktningen som var boven i dramat det var även svenska VAG och den lokala, jag fick efter mycket ringande tala med både insatt och vänlig personal på ert huvudkontor och en annan lokalstation (Norrköping), men hade inte platsledning på station 1 hävdat dessa felaktiga påståenden och stått fast vid dessa, hade jag inte behövt blanda in idioterna som försöker lura upp en på massa pengar i onödan, (Jag satte stopp vid 10k) och började forska själv.
                        Det är som jag skrev att utbildningsnivån skiftar som i alla yrken men att en hel station inte visste vad som gällde skrämmer mej, eller backa ledningen upp den anställdas beslut för att vara snäll mot honnom?
                        MVH Martin

Tengil
                        Deltagare

>Det var inget personangrepp!!!!!!!!!
                          >Det var inte enbart Besiktningen som var boven i dramat det var även
                          >svenska VAG och den lokala, jag fick efter mycket ringande tala med
                          >både insatt och vänlig personal på ert huvudkontor och en annan
                          >lokalstation (Norrköping), men hade inte platsledning på station 1
                          >hävdat dessa felaktiga påståenden och stått fast vid dessa, hade jag
                          >inte behövt blanda in idioterna som försöker lura upp en på massa
                          >pengar i onödan, (Jag satte stopp vid 10k) och började forska själv.
                          >Det är som jag skrev att utbildningsnivån skiftar som i alla yrken men
                          >att en hel station inte visste vad som gällde skrämmer mej, eller
                          >backa ledningen upp den anställdas beslut för att vara snäll mot
                          >honnom?
                          >MVH Martin

Vad var det som hände då?

vibbe555
                          Deltagare

Jo jag ska försöka göra en lång historia kort. Det var en Reg bes av en import, jag borde ha läst på mera själv också.
                            G-ladern var nyrenoverad på en tysk VAG värkstad med full doc., drivhjulet var större så de hade skrivigt in det i regpappren, där av stoppet på SBP, (Original trimmdelar i Tyskland är ej godkända av VAG Sverige och SBP). SBP rekommenderade att den lokala VAG verkstaden bytte remskiva och intyga att G-lader är original sedan kunde de släcka tvåan. VAG Sverige slog bara ifrånsej, så jag vände mej till VAG norrköping där dom börjar skruva med bilen och sa att ända sättet dom kan intyga det är att montera en ny G-lader då VAG Stockholm inte ville göra något som jag talade om för VAG Norrköping. Då blir jag förbannad och får tag i en väldigt trevlig och hjälpsam person på SBP i Stockholm som talar om att man kan göra en jämförande besiktning, så SBP Norrköping hjälpt mej vidare med det utan några problem.
                            Den jämförelsen visste inte SBP i Motala om och yrkesmännen på VAG hade väl ingen lust för dom ville väl sälja delar för en 40k.
                            MVH Martin

Wiklundh
                            Deltagare

Vad hade du för turbo i när du besiktade och besiktade du alltså med link och ”standard-mapp” också Jerry?

/Michael

ExOrdis
                              Deltagare

LAST EDITED ON May-08-03 AT 07:42PM (GMT)
                                Kul att du vet vilken utbildning jag mfl har och vad som gäller
                                enligt VV och NVV. 😉 Det är ingen dans på rosor att hålla reda
                                på alla regler, därav datorstöd med ett kvalitetsmätningssystem inbakat som idag även kan ligga till grund för avsked. ”Dumma beslut” är ibland till
                                för egen och övriga trafikanters säkerhet, tro mig, jag har sett
                                en del skräckexempel… Givetvis känns det ibland fel att vissa bedömningar
                                som VV bestämt kräver ombesiktning för ”skitsaker” som lampor ur funktion,
                                men då brukar de flesta låta det åtgärdas innan besiktningen anses avslutad.

Och jag tror knappast Jerry kommer att bestrida beslutet att
                                fordonet anses klara gällande avgasreningskrav trots att det
                                avviker från avgascertifierat utförande. 😀

Det är som regel betydligt mer praktiska beslut som fattas vid kontrollbesiktning i Sverige än i exempelvis Tyskland.

Vissa i klubben har fått känna på stödet från SBP och VV vid
                                ett klockrent fall av oproffessionalism hos representanter hos RPS.

Jag hoppas att det ska fortsätta vara så, att varje fall bedöms individuellt.

/Kjell

Helbilsgodkännandet började vid 96 års modell btw.

>Besiktningsmen är ensamling gottyckare utan någon vidare
                                >vidareutbildning i regler och förårdningar. utbildningsnivån är
                                >väldigt skiftande. Dumma beslut går att bestrida på plats och be don
                                >hänvisa beslut till regelböcker.
                                >En som besiktningen kosta ca 10000kr i onödan, för de inte visste vad
                                >som gällde på en station,

ExOrdis
                                Deltagare

Jag förstår att det inte var ett personangrepp.
                                  Det var initialt mera allmänt riktat till ett helt företag, för att du i ett
                                  enskilt fall blivit orättvist behandlad med flera parter inblandade.
                                  Vad var det som hände och på vilket sätt var generalagent och
                                  lokal handlare involverad?
                                  Det vore lärorikt om du kunde kortfattat redogöra för detaljerna
                                  i ditt exempel med 10000:-, och hur det löste sig. 😮
                                  En gissning är att det rör sig om en registreringsbesiktning,
                                  kanske ett importärende?
                                  Om papper och annat är i ordning brukar sådant bara vara enkla rutin
                                  arbeten.

/K

>Det var inget personangrepp!!!!!!!!!
                                  >Det var inte enbart Besiktningen som var boven i dramat det var även
                                  >svenska VAG och den lokala, jag fick efter mycket ringande tala med
                                  >både insatt och vänlig personal på ert huvudkontor och en annan
                                  >lokalstation (Norrköping), men hade inte platsledning på station 1
                                  >hävdat dessa felaktiga påståenden och stått fast vid dessa, hade jag
                                  >inte behövt blanda in idioterna som försöker lura upp en på massa
                                  >pengar i onödan, (Jag satte stopp vid 10k) och började forska själv.
                                  >Det är som jag skrev att utbildningsnivån skiftar som i alla yrken men
                                  >att en hel station inte visste vad som gällde skrämmer mej, eller
                                  >backa ledningen upp den anställdas beslut för att vara snäll mot
                                  >honnom?
                                  >MVH Martin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.