SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Sjunger turbon på sista versen… ?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    MagicMike
    Deltagare

Hello !

En svår fråga att beskriva, då det ska beskrivas ljud, och säkert en svår fråga att besvara oxo, men vi försöker iallafall.

Igår, så snöade det, och jag körde lugnt och harmoniskt till jobbet, cirka 20minuters färd. När jag kom fram till en korsning, precis innan jobbet, så stämplade jag fullt, varpå det uppstod ett skrikande under huven – WEEEEEEE…
      Släppte gasen direkt och funderade på vad sjutton det var som lät.
      Provade stämpla fullt igen på ettan, och nu var det tyst, bara det vanliga sugande från turbon.

Hrm.
      Åkte på lunchen, och provade att stämpla fullt. Ingenting.

Igårkväll, när jag åkte hem från jobbet, så stannade jag till hos en bekant, lät bilen gå på tomgång, och sedan gav jag mig iväg när jag var klar. Bilen var ordentligt varm och jag stämplade fullt på ettan – WEEEEEE…, den här gången släppte jag inte gasen utan höll kvar för att se om det slutade. Det gjorde det inte. Växlade till tvåan vid 6000rpm, och nu var det en tystare men ändock tydligt – Weeeee…
      Växlade till 3:an för att segdra, ingenting.

Stannade. Gav benet på ettan igen. Ingenting.

Samma sak imorse. Körde, ca 7 kilometer, normalt, dvs växla vid 3000, och laddtrycket pendlar ibland upp till 0.2-0.3 bar. Helt tyst. Stämplade fullt på tvåan i en kurva, och japp – WEEEEEE, från motorhuven. Släppte gasen och gick på gas igen – helt tyst.

Det verkar som den första gången turbon laddar ’rejält’ (mer än 0.5bar), så uppstår ett skrikande från den.

Om det nu är turbon. Men det är inte varvtalsberoende, eller jo, det är det, men jag kan ju segdra till 4000-4600 utan att det skriker, det är ju först när det kommer laddtryck som det låter, vilket får mig att misstänka turbon.

Eller kan det vara DD som fungerar som nån konstigt visselpipa ?
      Men varför bara ”första” gången det kommer laddtryck ? Och även då inte alltid.

Någon som har några ideer ?

//Micke.

b20mannen
      Deltagare

…Igår, så snöade det, och jag körde lugnt och harmoniskt till jobbet, cirka 20minuters färd. När jag kom fram till en korsning, precis innan jobbet, så stämplade jag fullt, varpå det uppstod ett skrikande under huven – WEEEEEEE…Släppte gasen direkt och funderade på vad sjutton det var som lät.
        Provade stämpla fullt igen på ettan, och nu var det tyst, bara det vanliga sugande från turbon.Hrm.
        Åkte på lunchen, och provade att stämpla fullt. Ingenting.
        Igårkväll, när jag åkte hem från jobbet, så stannade jag till hos en bekant, lät bilen gå på tomgång, och sedan gav jag mig iväg när jag var klar. Bilen var ordentligt varm och jag stämplade fullt på ettan – WEEEEEE…, den här gången släppte jag inte gasen utan höll kvar för att se om det slutade. Det gjorde det inte. Växlade till tvåan vid 6000rpm, och nu var det en tystare men ändock tydligt – Weeeee…Växlade till 3:an för att segdra, ingenting. Stannade. Gav benet på ettan igen. Ingenting. Samma sak imorse. Körde, ca 7 kilometer, normalt, dvs växla vid 3000, och laddtrycket pendlar ibland upp till 0.2-0.3 bar. Helt tyst. Stämplade fullt på tvåan i en kurva, och japp – WEEEEEE, från motorhuven. Släppte gasen och gick på gas igen – helt tyst…

Det fenomen du beskriver låter exakt som när lagren i turbon är slut och turboaxeln går i självsvängning och impellerbladen tar i väggen.

Dels att det kommer och går. Och om det där ”WEEEEE”-ljudet är hårt och metalliskt så är det bara att byta turbo.

Lagret kan även ta stryk sekundärt av att ett fragment lossnat från kompressorhjulet. Krävs inte mer smuts än en liten korksmula för att slå sönder ett kompressorblad när turbon snurrar på fullt varv.

Är det inte ett ”hårt och metalliskt ljud som inte ger sig förrän man släpper av så turbon slutar ladda” så kan det eventuellt vara nån form av läcka.

Tänk på att när turbons lager är slut så börjar det när som helst lossna grejer från impellrarna som kan skada motorn. Om det inte redan har skett? Och när som helst så kan kompressorhjulet faktiskt explodera i en skur av bladfragment. I värsta fall så skär lagret och turboaxeln går av och motorn får sig en dusch av bladrester. Även katalysatorn kan skadas av ett turboras, (om den sitter på plats 😉 ).

Så det är nog dags att leta upp en ny turbo.

.zip
        Deltagare

jag stämplade fullt på ettan – WEEEEEE…, den här gången .

Du har kanske sugit in en katt i turbon? 😉
          Eller har du kanske gjort ett ”hemmapul” som denna
          http://www.youtube.com/watch?v=L1OQCK0YYTg&feature=related

Sorry men jag kunde inte bara låta bli 😀

//.zip

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.