› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ska det vara såhär?
- Detta ämne har 21 svar, 2,174 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av
Adam K.
-
FörfattareInlägg
-
27 mars, 2014 kl. 16:32 #266408
Igge
DeltagareOk. Om vi pratar återcirkulerande, vad har man att välja på som är bolt on? Hittar mest öppna, hybrid samt orginal dumpar. Vet ju inte hur mkt orginal pallar med. Samt kan vara bra o ha nya fräscha grejer när bilen väl ska mappas
En original som är hel ska palla mer än vad turbon håller för som jag förstått det. Det är iaf vad mina efterforskningsresultat pekade på när jag bytte från den öppna som satt på min.
På min STi kör jag med original och laddar 1,4-1,5 utan besvär 🙂
27 mars, 2014 kl. 16:37 #266423Gloremir
DeltagareKolla på t.ex. scoobyworld.co.uk
Ok tack!
En original som är hel ska palla mer än vad turbon håller för som jag förstått det. Det är iaf vad mina efterforskningsresultat pekade på när jag bytte från den öppna som satt på min.
På min STi kör jag med original och laddar 1,4-1,5 utan besvär 🙂
Då behöver jag nog inte oroa mig då. jag kommer nog inte ladda så mkt ens.
27 mars, 2014 kl. 19:45 #266409Igge
DeltagareVa skulle det va för risker? Äh, den är gjord för bilen och mappad i hybridläge, e verkligen de här motorerna så jäävla känsliga?
Den får ju mindre luft och borde därmed gå lite fett, detta vid släpp på gasen.
För en som inte kan så mycket (mig alltså) låter inte det så farligt.
Värre om den gått snålt vid maxbelastning.Men jag har inga såna erfarenheter så det är bara spekulationer
27 mars, 2014 kl. 21:23 #266410pettsun
DeltagareDe gör ingen skada att köra med öppen dump.
Men är den mappad för en återcirkulerande och har LMM så är det ju att föredra att köra återcirkulerande, då den öppna modellen dumpar ut i atmosfären istället för att skicka tillbaka luften i insugsröret. Resultatet blir då att ECUN luras och bilen kommer gå fett vid växlingar eller tex gassläpp.
Alltså inget som skadar motorn, men original går den helt klart bättre med oem dump.27 mars, 2014 kl. 22:02 #266416adrenalin
DeltagareDe gör ingen skada att köra med öppen dump.
Men är den mappad för en återcirkulerande och har LMM så är det ju att föredra att köra återcirkulerande, då den öppna modellen dumpar ut i atmosfären istället för att skicka tillbaka luften i insugsröret. Resultatet blir då att ECUN luras och bilen kommer gå fett vid växlingar eller tex gassläpp.
Alltså inget som skadar motorn, men original går den helt klart bättre med oem dump.Att det är helt och hållet riskfritt är väl inte hela sanningen? Det lär inte vara jättebra för kat och lambda. Fet blandning lär även leda till ökat slitage då man spolar bort oljan från cylinderväggarna? Rätta mig om jag har fel.
28 mars, 2014 kl. 07:50 #266411pettsun
DeltagareNja. Så pass mycket fetare kommer den inte att gå. Eller?
De är ju bara den lilla dumpade luft som ecun missar. Kan tänka mig att katten kan ta skade om man far runt och ”pumpgasar”.Men som sagt, är den mappad för återcirkulerande så kör med de. Vill man ha pysljud kör panel filter och ta bort snorkeln.
28 mars, 2014 kl. 11:58 #266404Adam K
DeltagareDumpen på min GT-98 havererade vid ca 1,25 bar.
GFBs hybrid dumpar går nog att montera som ren återcirk. Sådan är iallafall min. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.