SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ska det vara såhär?

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #266408
    Igge
    Deltagare

      Ok. Om vi pratar återcirkulerande, vad har man att välja på som är bolt on? Hittar mest öppna, hybrid samt orginal dumpar. Vet ju inte hur mkt orginal pallar med. Samt kan vara bra o ha nya fräscha grejer när bilen väl ska mappas

      En original som är hel ska palla mer än vad turbon håller för som jag förstått det. Det är iaf vad mina efterforskningsresultat pekade på när jag bytte från den öppna som satt på min.

      På min STi kör jag med original och laddar 1,4-1,5 utan besvär 🙂

      #266423
      Gloremir
      Deltagare

        Kolla på t.ex. scoobyworld.co.uk

        Ok tack!

        En original som är hel ska palla mer än vad turbon håller för som jag förstått det. Det är iaf vad mina efterforskningsresultat pekade på när jag bytte från den öppna som satt på min.

        På min STi kör jag med original och laddar 1,4-1,5 utan besvär 🙂

        Då behöver jag nog inte oroa mig då. jag kommer nog inte ladda så mkt ens.

        #266409
        Igge
        Deltagare

          Va skulle det va för risker? Äh, den är gjord för bilen och mappad i hybridläge, e verkligen de här motorerna så jäävla känsliga?

          Den får ju mindre luft och borde därmed gå lite fett, detta vid släpp på gasen.
          För en som inte kan så mycket (mig alltså) låter inte det så farligt.
          Värre om den gått snålt vid maxbelastning.

          Men jag har inga såna erfarenheter så det är bara spekulationer

          #266410
          pettsun
          Deltagare

            De gör ingen skada att köra med öppen dump.
            Men är den mappad för en återcirkulerande och har LMM så är det ju att föredra att köra återcirkulerande, då den öppna modellen dumpar ut i atmosfären istället för att skicka tillbaka luften i insugsröret. Resultatet blir då att ECUN luras och bilen kommer gå fett vid växlingar eller tex gassläpp.
            Alltså inget som skadar motorn, men original går den helt klart bättre med oem dump.

            #266416
            adrenalin
            Deltagare

              De gör ingen skada att köra med öppen dump.
              Men är den mappad för en återcirkulerande och har LMM så är det ju att föredra att köra återcirkulerande, då den öppna modellen dumpar ut i atmosfären istället för att skicka tillbaka luften i insugsröret. Resultatet blir då att ECUN luras och bilen kommer gå fett vid växlingar eller tex gassläpp.
              Alltså inget som skadar motorn, men original går den helt klart bättre med oem dump.

              Att det är helt och hållet riskfritt är väl inte hela sanningen? Det lär inte vara jättebra för kat och lambda. Fet blandning lär även leda till ökat slitage då man spolar bort oljan från cylinderväggarna? Rätta mig om jag har fel.

              #266411
              pettsun
              Deltagare

                Nja. Så pass mycket fetare kommer den inte att gå. Eller?
                De är ju bara den lilla dumpade luft som ecun missar. Kan tänka mig att katten kan ta skade om man far runt och ”pumpgasar”.

                Men som sagt, är den mappad för återcirkulerande så kör med de. Vill man ha pysljud kör panel filter och ta bort snorkeln.

                #266404
                Adam K
                Deltagare

                  Dumpen på min GT-98 havererade vid ca 1,25 bar.
                  GFBs hybrid dumpar går nog att montera som ren återcirk. Sådan är iallafall min.

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.