› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Ska jag köpa en wrx sti?
- Detta ämne har 27 svar, 3,294 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Vince.
-
FörfattareInlägg
-
21 juni, 2010 kl. 19:01 #23581
Joi
DeltagareHej!
Gör mitt första inlägg här och nu för jag har nämligen blivit lite sugen på att köpa mig en subaru. Så tänkte höra mig för lite hur bilen är.
I dagsläget kör jag en A4 -07 så jämförelser med den är fint om någon kan göra.
Har spanat in mig mest på den modellen som är -06 till -07 tror jag?
Den som fanns precis innan den här som säljs nya nu. Ursäkta mig men kan inte dom olika modellnamnen 🙂
Eventuellt den s.k ”blobeye” (?) -05 också, för den ska va den bästa vad jag har läst? Stämmer?Hur är kvaliteten? Går sönder titt som tätt eller funkar dom bra överlag?
Inredningen, känns den gedigen eller knirrar och knarrar det? Ljudnivå i bilen vid tex landsväg? (bortsett från avgas då 🙂 )
Vad kostar service ungefär?
Vad är det för utrustning i en sti och vad finns det för tillval som man kunde göra som man kanske ska spana efter?
Finns båda modellerna jag nämner med original xenon?
Är dom tåliga om man vill mappa om/chippa till ex 350 hk eller bör man hålla dom original?
Hur står sig bromsar/väghållning? Jag kommer antagligen inte köra något mera på bana men kan va kul att ha lite sånt ute på gatan också.
Slukar dom i sig mycket soppa? Jag har ca 7 mil motorväg till jobbet.
Hur är originalstereo/högtalare? (tar den mp3 tex ? ) Något att ha eller bör man byta ut hela köret?Jag kommer säkert på mer frågor, men om någon vänlig själ vill svara och berätta mer än jag har frågat så vore det snällt.
Försök gärna vara opartisk, men det är svårt när man tycker om sin bil, jag vet 🙂
Kan ni locka in mig så kommer jag antagligen att köpa mig en lite subba, men det blir nog att köpa/köra tidigast nästa vår då jag tänkte slösa på audin över nästa vinter också.Ha det!
/ Johan
21 juni, 2010 kl. 21:55 #203954Mumin
DeltagareVälkommen till SSI!
Inte för att vara jobbig men finns hur mycket som hälst att läsa om bilarna om man söker lite. och det är ganska sent nu så ska jämföra iaf en punkt åt dig.. du kör audi =dyr verkstad och mycket oftare än subaru.. har jobbar på audi och fy fan villka skit jobb man fick in men men sak samma. Audi kanske har lite mer lyx invändigt men hållbarheten i Imprezan går inte att jämföra.. dyra servicar? nja 6000milar är ganska dyr runt 7000 kr dock alla oljor osv sen är 10500milar ganska saftig också.. k-rem + stifff osv.Men resten är det mest slitage delar! Sen om du ska upp mot 350hk så är det inga problem… orkar inte skirva mer.. snart 12 ska jobbar om 6 timmar 🙂 många kan fylla in mycket bra info än vad jag har gjort 🙂22 juni, 2010 kl. 05:47 #203946Adam K
DeltagareBilarna är inga landsvägslok. Newage (från -01) är bekvämare än ’de klassiska’ men de är ändå mest gjorda för att gasa-bromsa-svänga med.
Men det är de jäkligt bra på 🙂
Subaru hamnar i topp år efter år på nöjda kunder-undersökningar, de håller och håller och håller (om man inte trimmar sönder sina bilar som en hel del av oss gör…)
SÅ; newage STi’er är fantastiska! De drar en del soppa (tror du kan få svårt att ligga under 1lit/mil) men står du ut med det så är det bara körglädje kvar, du kan såklart byta till ett aga som låter som ett vulkanutbrott men om du tänkt ecuTek’a den (billligaste och säkraste ’chippningen’) och därmed vill byta avgas så finns det system (eller be Ferrita göra efter önskemål) som är relativt diskreta. 330-350 är vad man normalt får ut av en newage med agabyte och ecutek.
Det sitter en dubbeldinstereo i original, jag har ingen aning om vad den kan spela men den går ju iallafall att byta, om du låter vad stereon klarar bestämma vilken bil du vill ha så vill du inte ha en STi 😉22 juni, 2010 kl. 07:05 #203943Lt Dan
DeltagareKomfortmässigt jämfört med din Audi så kommer du nog bli besviken. Som Adam skriver, inget landsvägslok. Är man intresserad av att gasa på motorväg är det fel bil. Ev kan en Impreza sti-08–> (kombikupen) kanske vara ett alternativ. Denna är byggd på gamla legacyplattan och har bättre komfort. Annars får du snegla på Legacy GT. Finns med bensin turbo från -10 eller göra som jag importera en högerstyrd Legacy GT/GTB från Japan/England. Då får du både komfort och prestanda. Du blir inte snabbast i konbanan men hänger med de flesta Imprezorna.
/Dan
22 juni, 2010 kl. 08:10 #203951Bodyshot
DeltagareJag säger såhär, kör du en A4 i dagsläget och provkör en Wrx Sti så kommer du aldrig mer vilja åka din A4:a, sjukt tråkig bil om man jämför!
Så ta en provtur i wrx sti så vet jag att du är fast sen 😉
22 juni, 2010 kl. 09:16 #203944Lt Dan
DeltagareJag säger såhär, kör du en A4 i dagsläget och provkör en Wrx Sti så kommer du aldrig mer vilja åka din A4:a, sjukt tråkig bil om man jämför!
Så ta en provtur i wrx sti så vet jag att du är fast sen 😉
Kan bara hålla med. Motorväg är bara transportsträcka till roliga saker!
22 juni, 2010 kl. 20:54 #203963Joi
DeltagareAtt den är lite obekvämare än Audin är okej, det är ju bättre att ha roligt på vägen än ha det bekvämt på vägen 🙂
Vad är Petter Solberg Edition för något?
Om jag köper en -06 eller -07 a så gör jag absolut inget fel då? 😀
Vad är det för standardutrustning i en sti?23 juni, 2010 kl. 10:47 #203952Bodyshot
DeltagarePetter solberg edition är en specialutgåva på en vanlig WRX STI, mig veterligen så skiljer det inte så mycket, har för mig att det är att man kan ställa diffen (drivningen fram och bak tex 70bak 30fram) + petters autograf i bak.
Utrustning? hm. Elhissar, stjärtvärme, intercoolerspray, ja radio… Ovesäntligt i en sådan bil egentligen 😛
En wrx sti går inte att utrusta mer än vad den redan är från början, vad jag vet.
Som sagt, börja med att provköra en, så får du se om du gillar den, en jävla kul bil helt enkelt!
23 juni, 2010 kl. 12:17 #203953Turbovin
DeltagareDCCD:n är guld värd iofs tycker jag. Blir mer överstyrt beteende vilket är klart roligt 🙂
24 juni, 2010 kl. 06:12 #203947Adam K
DeltagareDCCD: karaktär enligt önskemål 🙂
24 juni, 2010 kl. 08:34 #203964Joi
DeltagareDCCD:n finns i alla sti då antar jag, eller?
Har sett att en del har en laddtrycksmätare eller något, precis ovanför tändningslåset. Är det en originalpryl eller? Finns det såfall att köpa till i efterhand om man vill ha, om det nu inte finns på bilen man köper. 🙂24 juni, 2010 kl. 08:38 #203958snauken
Deltagarejapp
24 juni, 2010 kl. 08:48 #203945Pedersen
DeltagareDCCD finns på MY04 STi:er och framåt med tillägget PSE (dvs från och med leverans 2 av MY04).
Laddtrycksmätaren ingick i samma ”paket” som DCCD:n. Den går att köpa i efterhand men den är definitivt inte värd pengarna (den är sjukt dyr hos Subaru). Den brukar däremot dyka upp lite titt som tätt begagnad till ”rätt” pris.24 juni, 2010 kl. 20:03 #203956Fricke.w
DeltagareÄr de inte så här! rätta mig gärna om jag har fel 😉
Om du är inne på 06-07 sti, så är de vell just 06 pse 3 som började säljas i sverige, och i de packetet ingick, el uppvärmda stolar, stereo med bandare och cd 😀 ha ha ja jag vet helt otroligt, men japsarna lyssnar tydligen fortfarande på blandband 🙂 el hissar, tonade rutor, dccd, mekanisk diff fram och back som 05, ic spray, samt laddtrycks mätare, deta vart sedan standard på alla 07, med undantag för laddtrycks mätare och tonade rutor, sedan vet jag att någon detalj i fronten på 07 vart lackad som inte ärt de på 06 🙂
Annars skulle jag vilja säga att väghållning och prestanda spöar monga olika audi, tex min audi s3 jag hade före tyckte jag kändes mycket tyngre än stin i hand havande och kurvor.
Men du kommer snabbt att märka att stin är bygd för en sak i åtanke och de är prestanda, solskyden tex är ultra lätt och tun och går att böja som en gammal filt, lika så dörar mm, är yterst sparsamt kläd med så lite material som möjligt, och de går i genom i allt, de finns inte en förmycket dämpmatta någonstans, de är ganska mycket ojud i bilarna, allt för att spara på vikten antar ja, men gillar man just lite mer råbarkat racing stuck, då har man kommit rätt, ångrar inte en sekund att jag köpte min 06 sti PSE 3 🙂
Dock ska de höjas ett varningens finger för att de kan kosta en hel del pengar, om man blir biten av trim djävulen 😀Glad midsommar
27 juni, 2010 kl. 15:05 #203965Joi
Deltagareom du ska köpa och vill trimma upp mot 350 köp en sti direkt
verkstad är billigare än audi men orginal delarna kostar. fast finns ju mkt eftermarknads
ljudnivån i kupén är inte som audis men den duger, det gör mkt med ett tyst avgas och tysta däckförbrukningen kommer jag under litern på landsväg i mkt sti -06 ifall jag håller mej under 120km/h, har fått ner den i 0,95 som mest. ligger jag 140-150 så ligger jag på 1,1-1,2l/mil
detta efter ecutek trim och då var det mkt gasande i omkörningar mm när jag åkte hem från jrm:P
bilen tog faktiskt mer soppa orginal vid högre farter. dock är det inte för förbrukningen man köper denna bil:)finns inge farthållare är ganska spartanskt men det mesta man behöver finns, sitter iaf xenon org på halvljus på min 06
orginal stereon suger, inget subaru lagt ner pengar på och inget som är viktigt för många i en sån här bil.
men byt ut hela enheten antingen till en dvd som passar i dubbel din hålet eller en vanlig cd/mp3 spelare. sen åker du nog på att byta högtalare också ifall du är kräsen men det är inge mycket pengar och inge jobbigt att göra självNej, klart man får stå ut med lite mera soppapengar om man ska ha en rolig bil 🙂
Stereon kommer jag nog byta ut, plus högtalarna. Lite musik vill jag allt ha ändå 🙂
Varför är det bara xenon på halvljuset då? Har du eftermonterat själv eller är det så original sen vanligt halogen på helljuset?
Är det någon slags shortshift eller liknande på alla sti:er ? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.