SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt ska köpa impreza (första bil)

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    energyzer
    Deltagare

Ska kolla på några imprezor GT 99-00,

Det jag undrar e om det är värt att köpa en som första bil , har varit ett stort subaru fan sendan jag va liten och är intresserad i en,

Har hört att dom dricker 1l eller mer ( också hört att man komma ner till 0,7 – 0,8

Undrar också på ett ungefär vad försäkringen kan kosta: 17(snart 18 dock) år,bor i stad, inte haft någon moped eller a-traktor

Har även frågat på Garaget.com så behöver inte säga att jag ska kolla där 😉

Gilarski
      Deltagare

Min drog 0,85 när jag körde som försiktigast.

Betalade 550kr/mån (hel försäkring), har garage samt bor ~2 mil utanför Göteborg. Är 36 år 🙂

Var noga med vad du köper, finns många fina bilar där ute men även en hel del som är mindre fina…

MariaimprezaGT
        Deltagare

skulle tro att din försäkring kostar 1200-1500 kr i månaden. Men annars är mycket trevlig bil! inne på min andra nu 🙂

Manor
          Deltagare

Mitt rekord är 0.75 l/mil landsväg och dubbfria vinterdäck.
            Med sommardäck är mitt rekord 0.82 l/mil, så visst fungerar det att åka hyfsat snålt åtminstone.

Försäkringspriset kan bara försäkringsbolagen svara på. Det är många parametrar (och olika parametrar mellan bolagen) som de tar hänsyn till, varav bil, ålder, ort är några. Du kan själv kolla med en del bolag direkt på nätet, se till att ha ett regnummer tillgängligt bara.

energyzer
            Deltagare

Tack för alla seriösa svar! 🙂

fick en idé i alla fall vad den ligger på i bensin kostnader 🙂

Fler tips vid köp är välkommet!

Björk
              Deltagare

Köp en rostfri, då det kostar många pengar att laga de seriöst. Bakskärmarna bruka ha lust att börja bubbla så kolla noga där. Gärna kanske en som gått uppåt i landet, så den inte blivit våldtagen av salt.. Sen om den tex. gjort 10000 mils servicen är det ett plus då den kostar runt 10 lök.. Mitt tips skulle vara att köpa en dyrare men fräsch, än en billig men rostig:)

Kvarnis
                Deltagare

Om du orar dig för soppa förbrukning är det fel bil med en turbo, hårt men sant.
                  Farbro Matz är fika kung och har nog glömt bort hur han körde när han var ung 😉

Dom flesta med nytt kort brukar vara gas glad, och igentligen är impreza för mycket bil att hantera som 18 åring…men om man använder insidan och åker på träffar och lär sig hantera bilen är det ingen fara.

Hade ju rest tillbaka i tiden med en GT om jag haft en när jag var 18 😉 😀

Alltså det äringen billig bil för någon som inte har jobb, men det är f-n så trevlig bil.
                  och billiga bilar kan vissa sig bli riktigt dyra i längden tyvärr

energyzer
                  Deltagare

Om du orar dig för soppa förbrukning är det fel bil med en turbo,

Kollade på några 2.0 GL men fick höra att dom har ännu värre små fel (inte förvånad, dom e gamla trottsallt 🙂

också att en GT och en RX har ungefär samma pris (med försäkring etc etc.) men jag kan ha fel.

Manor
                    Deltagare

Om du orar dig för soppa förbrukning är det fel bil med en turbo, hårt men sant.
                      Farbro Matz är fika kung och har nog glömt bort hur han körde när han var ung 😉

Helt rätt Kvarnis :D.
                      För att klara 0.75 l/mil så var det rejäl lugn landsvägskörning som gällde.
                      Huvudsaken är dock att det går…och alla vet att det kostar mer när man gasar.

Jag hade en sur Ford Scorpio med en V6:a på 146 trötta hästar, och den drog 1.1 l/mil även om jag körde lugnt. Hur kul är det på en skala!!?

Nä, hellre ha en bil som man vet kan dra lite om man tar det lugnt…och därefter betala utefter gasfoten…

energyzer
                      Deltagare

tänkte ställa en ny fråga 🙂

Eftersom GTn har turbo (gissar på att det inte finns motor utan turbo till den?)
                        Så undrar jag om den har mycket strul. D.vs om den går sönder mycket, dyr att fixa etc.

oo och vad sitter laddtrycket på som orginal ?

E newbie när det gäller turbo 😉

Gilarski
                        Deltagare

Kan skriva hur mycket som helst men generellt är Subaru en mycket stabil kosntruktion såväl elektriskt som mekaniskt. Köp en oskurvad maskin med få ägare & god servicehistorik så bör du vara hemma. 🙂

Mumin
                          Deltagare

Orginal laddar den 0.7 om jag inte minns fel. och den håller som sagt sjukt bra.. Fråga Manor med sina 19k mil nacken 🙂

Sen soppa förbrukning ja du jag ligger på sabila 1.2-1.4 😀

Manor
                            Deltagare

Orginal laddar den 0.7 om jag inte minns fel. och den håller som sagt sjukt bra.. Fråga Manor med sina 19k mil nacken 🙂

Sen soppa förbrukning ja du jag ligger på sabila 1.2-1.4 😀

En 1999 laddar enligt uppgift 0.9, men min visade 1,04 enligt Subaru-datorn (SelectMonitorn) och min Defi.

Min har gått 22300 mil, och är tipptopp. Turbon är inget att ens oroa sig för, det kostar ingen förmögenhet att köra med originalgrejer då det finns många att köpa begagnade. Egentligen så finns väl de flesta delar att få tag på till ett hyggligt pris.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.