SSC Allmänt snack Allmänt småprat Ska mappas, JRM eller PBZ?

• Detta ämne har 20 svar, 7,454 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av specialized.
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Pirre
    Deltagare

Blir JRM, fick bra pris för mappning + bänkning så inom en månad iaf får jag tid 🙂

Och ja PBZ kan mappa GT 99-00 mailade och frågade!

Du kommer att bli nöjd med ditt val. Hämtade min i måndags efter ”lite” små moddar. Rulla därifrån halv nio. Stannar å käkar lite samtidigt hör jag något störande ljud från höger fram. Messar JoCCe, klockan har passerat 21 då dem stänger, men han säger bara titta förbi så kikar vi. Rullar från dem vid 22 sen så Service å supporten är outstanding… tycker jag iaf.

Nöjd med bilen? Hell yeah!! =)

Niklas
      Deltagare

störande ljud från höger fram.

Vad var det för fel?

Pirre
        Deltagare

Vad var det för fel?

Fjäderbenslagring lutar det åt =).

Arash
          Deltagare

Har själv erfarenhet av PBZ. Var där med min dåvarande bil, STI -08, i april 2009. De använde ej Ecutek, utan istället open source( Ecuflash). Valde PBZ just därför, ville själv kunna se och justera mappen själv.
            Först så kunde de ej få kontakt med min ecu, de hade ej de rätta parametrarna för 08:an. Tur var så hade jag med min egen laptop med all nödvändig data….
            Sedan var det allmänt oproffesionellt arbete som utfördes, okunnighet vågar jag säga.
            Ingen slutmappning på väg, endast i bänken(rototest).
            Laddet höjdes till ca 1.45 bar, lite små ändringar av bränsle och tändning. Helt orginalbil då, ej bytt dp m.m.
            Bilen gick skapligt, men efter hemkomst kollades igenom vad som ändrats i mappen och hur det gjorts, såg inget vidare ut.
            Bara mappat med tanke på effekt, ej hållbarhet/livslängd.
            De pysslar ju dock mest med sina drifting/show bilar, där eftersträvas ju inte hållbarheten…
            Körde bara en vecka med denna mappning, bytte sedan själv till original.

Tycker absolut att du/ni ska satsta på JRM eller Autotech.
            Och priset, tänk på att PBZ ej betalar någon licens till någon, de som avänder sig av Ecutek betalar 3000kr per licens till Ecutek.

Tjena!

Dig minns jag. Tyckte du var en klurig kille (i positiv bemärkelse) som hade lyckats knappa in adresserna till de olika mapparna själv. Anledningen var att officiellt fanns det ännu inget stöd för just din bil i vårt verktyg vid den tidpunkten. Så det var kanon att du hade klurat lite på det där och letat fram de rätta adresserna i ECU-filerna.

Vi har mappat många OEM-boxar i olika Imprezor (och många andra bilar) och vi har upptäckt att det finns inget ”out of range” som händer på gatan, rörande de variabler som vi förändrar, som vi inte kan simulera i vår Rototest dyno. Det var en av många anledningar som gjorde att vi valde den senaste generationens Rototest för ca. 2Mkr + moms istället för billigare mer begränsade anläggningar.

Du hänvisar till att vi sysslar med med Drifting-/showbilar och att hållbarhet inte eftersträvas där. Det är totalt felaktigt tyvärr. Ta gärna kontakt med mig ifall det finns aspekter du har frågor kring i mappningen, så kikar jag gärna på det och går igenom det med dig så att det inte finns några frågetecken.

Vi arbetar med allt ifrån banbilar till rallybilar, långlopp, Drifting, drag-racing osv. Förett par veckor sedan mappade jag t.ex. Jon Olssons Ultima GTR med närmare 1000hk i motorn. Samma sak gäller Björns ”Hot Wok Racing” Nissan Cherry. Vi fick ur 781hk på framhjulen och hade mer kvar att ladda. Litet citat från Björn:

Som rapport från Borlänge kan jag nämna att den dära Arash trollat fram en jäkla massa hästar ur motorn! Som även funkar i verkligheten. Jag hade inte en chans att komma iväg vettigt i starten. Det var som att köra på såpa. 1,8 i 60-fot. hua. Men slutfarten var det inget fel på: 246kmh! avgastemarna låg mellan 830-860 grader, stiften såg fina ut och lambdan i stort sett perfekt mot target. -Helnöjd! =)

Vår Driftingbil t.ex. gick i stort sett konstant på varvstopp under alla träningar och tävlingar under 2009. Bilen producerade närmare 600hk på bakhjulen. Vi loggade varje körning och hade hundratals loggar från säsongen. INGET tecken på något konstigt i någon av loggarna. Motorn togs isär efter säsongen och inspekterades i detalj. Inte ett enda tecken på spikning, att den skulle ha gått för varmt, slitits onormalt osv. Trots enorma belastningar på varenda komponent i motorn. Här är en kort filmsnutt: http://www.pbz.se/tv.php?view=45

Att mappningarna hos oss ska vara realistiska och fungera i verkligheten är A och O för mig. Vi jagar inte romantiska effektsiffror, eller att lura förarna genom en ”upplevelsemappning” där effekten innan boostpeak sänks för att sedan höjas drastiskt, utan det som görs är på riktigt och fungerar.

Gällande prissättningen kan jag informera att vi lägger en heldag på dessa mappningar, alltså 8h och detta dessutom i denna dyno. Det är billigt.

Är det något du är missnöjd över vill jag självklart att du hör av dig och tar upp det med mig, så att vi får reda på det och en chans att rätta till ev. brister.

Mvh
            Arash

rigdab
            Deltagare

Tjena!

Dig minns jag. Tyckte du var en klurig kille (i positiv bemärkelse) som hade lyckats knappa in adresserna till de olika mapparna själv. Anledningen var att officiellt fanns det ännu inget stöd för just din bil i vårt verktyg vid den tidpunkten. Så det var kanon att du hade klurat lite på det där och letat fram de rätta adresserna i ECU-filerna.

Vi har mappat många OEM-boxar i olika Imprezor (och många andra bilar) och vi har upptäckt att det finns inget ”out of range” som händer på gatan, rörande de variabler som vi förändrar, som vi inte kan simulera i vår Rototest dyno. Det var en av många anledningar som gjorde att vi valde den senaste generationens Rototest för ca. 2Mkr + moms istället för billigare mer begränsade anläggningar.

Du hänvisar till att vi sysslar med med Drifting-/showbilar och att hållbarhet inte eftersträvas där. Det är totalt felaktigt tyvärr. Ta gärna kontakt med mig ifall det finns aspekter du har frågor kring i mappningen, så kikar jag gärna på det och går igenom det med dig så att det inte finns några frågetecken.

Vi arbetar med allt ifrån banbilar till rallybilar, långlopp, Drifting, drag-racing osv. Förett par veckor sedan mappade jag t.ex. Jon Olssons Ultima GTR med närmare 1000hk i motorn. Samma sak gäller Björns ”Hot Wok Racing” Nissan Cherry. Vi fick ur 781hk på framhjulen och hade mer kvar att ladda. Litet citat från Björn:

Som rapport från Borlänge kan jag nämna att den dära Arash trollat fram en jäkla massa hästar ur motorn! Som även funkar i verkligheten. Jag hade inte en chans att komma iväg vettigt i starten. Det var som att köra på såpa. 1,8 i 60-fot. hua. Men slutfarten var det inget fel på: 246kmh! avgastemarna låg mellan 830-860 grader, stiften såg fina ut och lambdan i stort sett perfekt mot target. -Helnöjd! =)

Vår Driftingbil t.ex. gick i stort sett konstant på varvstopp under alla träningar och tävlingar under 2009. Bilen producerade närmare 600hk på bakhjulen. Vi loggade varje körning och hade hundratals loggar från säsongen. INGET tecken på något konstigt i någon av loggarna. Motorn togs isär efter säsongen och inspekterades i detalj. Inte ett enda tecken på spikning, att den skulle ha gått för varmt, slitits onormalt osv. Trots enorma belastningar på varenda komponent i motorn. Här är en kort filmsnutt: http://www.pbz.se/tv.php?view=45

Att mappningarna hos oss ska vara realistiska och fungera i verkligheten är A och O för mig. Vi jagar inte romantiska effektsiffror, eller att lura förarna genom en ”upplevelsemappning” där effekten innan boostpeak sänks för att sedan höjas drastiskt, utan det som görs är på riktigt och fungerar.

Gällande prissättningen kan jag informera att vi lägger en heldag på dessa mappningar, alltså 8h och detta dessutom i denna dyno. Det är billigt.

Är det något du är missnöjd över vill jag självklart att du hör av dig och tar upp det med mig, så att vi får reda på det och en chans att rätta till ev. brister.

Mvh
              Arash

Det är ju bra om PBZ har utvecklats det senaste året,alla strävar ju efter att prestera bättre.
              Mina erfarenheter av PBZ har ej ändrats, men jag tycker trots allt att det är bra med fler aktörer i denna bransch. Konkurrens är bara bra!! Se bara på USA som ligger hästlängder före oss på detta område, snälla protestera inte nu (sverige är inte så fantastiskt som de flesta tror…).

Trots allt så tror jag (även andra) att försöka ligga på högt laddtryck upp till maxvarv inte är bra för originalmotor och speciellt för TURBOAGGREGATET, avgastempen blir allt för hög. Speciellt om original DP används.Livslängden förkortas avsevärt!
              Kravet på livslängden på ett turboaggregat i en drifting/racebil är avsevärt kortare än i en standard trimmad bil. Jag tror(vet ej säkert) att ecutek har lagt sig på en säker marginal i dett ämne.

Kör ej längre STI p.g.a. Subarus problem med klena kolvar(broken ringland), och usel lackkvalitet. Mazda MPS är ej fullgott alternativ, men lacken är superdunderbra……

specialized
              Deltagare

Moderator
                Rigdab & Arash
                Tekniska diskussioner får ni ta någon annanstans, eller skapa en ny tråd..
                I denna tråden diskuteras var man ska mappa.

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.