› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Ska vi snacka vinterdäck!!?
- Detta ämne har 14 svar, 1,081 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
1 september, 2005 kl. 16:57 #5466
modulated
DeltagareNäpp, vi skall inte snacka vinterdäck.
// Patrick P.
1 september, 2005 kl. 18:02 #72973tendency
DeltagareVid vinterväglag är det dubbat det som gäller! Men kör du i saltsthlm med 80% barmark under vintern kan du väl lika gärna fortsätta med odubbade, det sliter inte på vägarna som dubbade dessutom.
Men om du hittar en snöig spot är det så mkt roligare med dubbat 😀
Om du bestämmer dig för att vara lite wild & crazy kan jag rekommendera Goodyear Ultra grip 400! Hade 205/50 på originalfälgarna i vintras och det greppade grymt i snö & is. SKOTTASKOTTABÖÖÖRNBÖÖRN1 september, 2005 kl. 18:02 #72962syke
Blockeradjag har kört dubbfritt, men till vintern blir det dubbat. Främst för att jag vill kunna köra med fronten först på is’n i vinter.
1 september, 2005 kl. 18:55 #72972Adam K
DeltagareMatz, jag förutsätter att de gamla är slut och du behöver nya däck till vintern oavsett.
(Över)raska (frun) över isen och köp klippkort till vinterns iseskapader!
Det funkar att köra is med vanliga dubbdäck även om jag är säker på att det är mycket roligare att köra fulldubb, mycket snabbare är det iallafall 😛
Så köp dubbdäck och skaffa dig ett alternativ till att vaxa plogbilen på helgerna 😀 😛(och behåll dina gamla 15″ du som kan, lägg pengarna på soppa och mutor till fru plog)
1 september, 2005 kl. 19:26 #72971rallymarkus
Deltagarepå vintern är det dubbdäck som gäller…
kör själv med 17 tums hakka 4:or klart bra däck o dom verkar rulla lätt också lyckades ju köra på 0,82 liter milen med dom däcken…
och vad jag sett så verkar alla dubb sitta kvar ännu..11 september, 2005 kl. 11:50 #72969Lefty
DeltagareKört med Hakka4or och har aldrig testat så bra vinterdäck…! Tappat ungefär 4 dubbar totalt 🙂
Vet en volvo-R som rullat >2000mil med Hakka 4or… även där strålande resultat! En staka dubbar tappade där också! Körning asfalt, snö, isbana m.m. 😀 Rekommenderar då Hakka starkt om man tycker att man behöver köra med dubb! De är värt stålarna 🙂
11 september, 2005 kl. 20:24 #72970pannan
DeltagareHakka 4:or här med, de bästa däck jag kört på. Dock kör jag rätt breda dvs 225/45-17 men de har fungerat utmärkt då jag haft bilen upp till fjällen några gånger i vintras.
12 september, 2005 kl. 11:31 #72967MickeM
DeltagareJag skaffade Hakka-4or i mars 2004 och körde på is och överallt…
bästa vinterdäcken jag haft hittills iaf. Alla dubb kvar fast jag
for ut och busa på is redan efter 40mil med nya däcken. 🙂12 september, 2005 kl. 11:31 #72968MickeM
DeltagareJag skaffade Hakka-4or i mars 2004 och körde på is och överallt…
bästa vinterdäcken jag haft hittills iaf. Alla dubb kvar fast jag
for ut och busa på is redan efter 40mil med nya däcken. 🙂14 september, 2005 kl. 06:01 #72974thorlake
DeltagareHehe,
Då får välan jag vara hermelinen i mammutskogen eller vaffan de nu heter.
Som vintertassar har jag sköna 17″ odubbade 225or på guldiga Toora fälgar som vintersulor. 🙂
HÄR skare gå brett mina herrar! 😉(Red anm: De satt på vid köpet…)
19 december, 2005 kl. 06:19 #72963Manor
DeltagareDet är väl lika bra att vara ute i god tid ;).
Jag har kört med 15″ dubbfria vinterdäck sedan bilen var ny, och jag har varit j-kligt nöjd. Kör ni dubbat eller dubbfritt…och 15″ eller 16″? Motivera gärna ert svar då jag ibland funderar på att testa dubbdäck bara för att göra något ”wild and crazy”. Man vill ju göra något spontatnt ibland för frun…gumman jag har en överraskning, jag har köpt dubbdäck…typ :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72964Manor
Deltagare…men det där med dubb…är inte det lite fjolligt? Riktiga karlar kör väl med dubbfritt ;).
Som sagt, jag har åkt 6 år dubbfritt och det har aldrig känts direkt obehagligt. Den stora fördelen är ju att de går tyst och billigt, samt att man utan problem kan köra barmark med dem (mer än 80% av en Stockholmsvinter). Onekligen så greppar dubben bättre på is, men frågan är om det är värt de negativa delarna.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72965Manor
DeltagareHa ha jag kör inte på vinten!!! SÅGA MIG!!!! ha ha
Såg…såg…såg…såg…så där, nu är du sågad :+.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #72966modulated
DeltagareOk då mats, bara för att det är du så kan vi väl kanske
prata lite WinterdäCC.Kör dubbat, man vet aldrig när det behövs, även om det ytterst
sällan behövs förutom när man är på is’n då, men då kör man med
fördel fulldubb, fulldubb kör man däremot inte på vanlig asfalt.Så var lite vajld än kräjsy och skaffa ett par regäla
dubbdäck av nordfrost 3 eller hakka 4. 15″ är väl inte helt
fel.// Patrick P – åker pirelli sprättdubb numera.
19 december, 2005 kl. 06:19 #72975Addson
DeltagareHa ha jag kör inte på vinten!!! SÅGA MIG!!!! ha ha
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.