› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › ”Skakig” växelspak
- Detta ämne har 21 svar, 2,161 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2002 kl. 21:04 #48176
Niklas
DeltagareUsch som du säger. Blir kanske till att byta bussningar på min då. Har säkert ett spel på 1cm varjefall. Hur mycket går det på? Jobb + grejor?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
2 november, 2002 kl. 21:09 #48177Niklas
DeltagareGlömde fråga, vad händer om man inte fixar det?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
2 november, 2002 kl. 23:01 #48178Niklas
DeltagareKan man ta en fixning av plastbussningarna i länkaget på garantin?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
3 november, 2002 kl. 10:41 #48179Niklas
DeltagareOk, slut med att ha handen på växelspaken. Inte för att man har den där för att vara cool, mer att man är redo för att växla. Skall undersöka lite mer om skruven på q-shiften om den är lite lös. Skall ändå fila lite på plåten där nere under damaskern för att 1an skall gå i lite lättare.
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
3 november, 2002 kl. 16:11 #48180Niklas
DeltagareNere och pillade med bilen nu, filade metallen så att länkaget går att få i 1an lite bätter. Tog i lite innan. Nu löper det fritt tror jag. Kollade även bussningen i QSn men den satt regält, inget glapp i den. Det rör sig i hela länkaget in under plåten fram så det är inte QSn och dess bussning. 1an, 2an och 3an har väl typ 1cm spel, 4an och 5an har 1-2cm spel. Inte jag som orsakat detta, så har det alltid varit. Dock har min hand på växelspaken inte gjort saken bättre. Får höra med min verkstad om de kan fixa detta. Kanske blir billigare om man själv köper delarna eller?
Får prova en annans växellåda först så jag får känna hur det SKALL vara. Kanske bara jag som är kräsen men jag tycker det är lite väl mycket nu…http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
10 juni, 2004 kl. 18:40 #48161ExOrdis
DeltagareLAST EDITED ON Nov-03-02 AT 02:32AM (GMT)
Jag fick mitt fixat efter en skada som verkstaden orsakat.
I ditt fall, vet ej men det skadar aldrig att fråga på verkstaden… Det framgår dock rätt tydligt i instruktionsboken
att man INTE ska vila handen på växelspaken.
Men testa först att dra åt skruven till din nya q-shift en aning så ska du se.
Nästa steg är att efterdra skruven till det nedre knutkorset, det kan göra underverk. Om det inte blir bättre är det bara att byta lite bussningar och
då gör du bäst i att välja lite hårdare eftersom du irriterar dig på sladdret.
Kostnaderna har jag dålig koll på men givetvis är det skillnad på att bara köpa delarna och plocka dit själv, mot att lämna in och låta verkstan fixa alltihop.
Om man inte åtgärdar blir glappet större, sakta men säkert.10 juni, 2004 kl. 18:40 #48160ExOrdis
DeltagarePå Imprezan slits plastbussningar på olika ställen i länkaget väldigt hårt om man har problem med att släppa spaken.
När en plastbussning skadats förra året vid verkstadsbesök så hade jag ett spel i sidled på minst en cm, garanterat otrevligt.
Jag misstänker att det skulle låta ganska illa pga motor vibrationer om man försöker använda ett ”växellägesbleck” så pass högt upp på spaken.För h-vete, när man inte växlar ska båda händerna vara på ratten, annars är det
varningssignaler på lite väl taskig motorik och koordination i kroppen.
Skippa 45 graders sidolutet inåt mittpanelen oxå för den delen, inte vidare effektiv körställning. Ryggstödet i högsta läget, alltid! 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.