› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Skall köpa Impreza
- Detta ämne har 15 svar, 1,625 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
6 mars, 2004 kl. 17:28 #2435
BADDE
DeltagareHej!
Är ny på subaru. har åkt italjenare innan (lancia hf delta integrale) å funderar nu på å köpa en Impreza -97. är det nån som vet vad man skall kolla efter. har även planer på å trimma lite. men bara lite. (har en 242 jag skall åka drifting med.) å vill därför höra lite om blocket. har hört att vevlagrerna är inte i starkaste lagret. planser på avgassystem filter å chip = svenssontrim. + eventuelt större ic. å gött med ladd. vill därför veta hur man trimmar en sådan motor. Så om nån vill berätta lite för mig om dessa. skicka mig all den informationen ni har. tackar förr alla svar. å är det nån som vill vara jätte snäll så kan ni även ringa mig på 0704197169. Får tacka så jätte mycket i förhanad…
7 mars, 2004 kl. 09:17 #52018Henke
DeltagareDet klart bästa i ditt fall är att söka efter uppgifter istället!
Använd sökfunktionen här på forumet./ Henke
7 mars, 2004 kl. 10:00 #52016Imp
Deltagare>Hej!
>
>Är ny på subaru. har åkt italjenare innan (lancia hf delta
>integrale) å funderar nu på å köpa en Impreza -97. är det nån
>som vet vad man skall kolla efter. har även planer på å trimma
>lite. men bara lite. (har en 242 jag skall åka drifting med.)
>å vill därför höra lite om blocket. har hört att vevlagrerna
>är inte i starkaste lagret. planser på avgassystem filter å
>chip = svenssontrim. + eventuelt större ic. å gött med ladd.
>vill därför veta hur man trimmar en sådan motor. Så om nån
>vill berätta lite för mig om dessa. skicka mig all den
>informationen ni har. tackar förr alla svar. å är det nån som
>vill vara jätte snäll så kan ni även ringa mig på 0704197169.
>Får tacka så jätte mycket i förhanad…Hur man trimmar? man mappar bilen:)
7 mars, 2004 kl. 11:22 #52011Strat
DeltagareRäkna med att de flesta Imprezor är relativt hårt körda. En full servicebok, och gärna lite till, är då ett bra bevis på att de tagits om hand bra. Annars är det väl skyltbelysningen bak som alltid e paj då man besikta, faktiskt 😉
Trimning? Ser väl ut ungefär så här i grova drag, i turordning:
1a. 3″ avgas från turbo, med racekatt eller helt utan.
1b. Plocka bort insugsljuddämparen – avsnorkling.
2. Ommappning (EcuTek) eller byte av sprut, tex till Link.
3. Större turbo + soppapump, dump, mm.
4. FMIC + filter (då original luftbox inte ryms längre)Här kan du nog ur en GT eller WRX plocka ut ca 350hk. Men, var beredd på att du drar sönder lådan vilken sekund som helst 😮 😉
Viktigt att hålla koll på hur motorn mår hela tiden, så mätare på kritiska värden (tex turbotryck, knock, lambda) är att rekommendera.
Glöm inte att uppgradera väghållning och bromsar i samma takt bara!
7 mars, 2004 kl. 16:26 #52019BADDE
Deltagareman får tacka för svaren men jag vill veta mer… Men vad skall man göra med bilen i trim väg om man fortfarande skall kunna ha bilen som bruksbil. utan att behöva tänka på om man rasar låda eller veven…
är det nån hör som har sin lite små trimmad. breätta vad du gjort med den.HAr som sakt planer på 3″ avgas. filter. chip. har även hör att det finns unichip till dessa. hur funkar det…
7 mars, 2004 kl. 18:05 #52012Strat
DeltagareTydliggjorde att min lista var i stegordning 😉
Om det är en 97:a så kanske unichip kan funka bra. Har dock ingen erfarenhet av det.
7 mars, 2004 kl. 19:34 #52014Blocken
DeltagareEn rejäl IC är aldrig fel, som på bilden:
http://www.iabg06817.pwp.blueyonder.co.uk/photos/rsoc2/rspod48.jpg
😀8 mars, 2004 kl. 06:42 #52007SecretAgentMan
Deltagare>man får tacka för svaren men jag vill veta mer… Men vad
>skall man göra med bilen i trim väg om man fortfarande skall
>kunna ha bilen som bruksbil. utan att behöva tänka på om man
>rasar låda eller veven…
>är det nån hör som har sin lite små trimmad. breätta vad du
>gjort med den.
>
>HAr som sakt planer på 3″ avgas. filter. chip. har även hör
>att det finns unichip till dessa. hur funkar det…Rasar du veven så har du antingen gjort något reGält ™ fel, eller plockat ut en hiskelig massa effekt, veven är det starkaste i Imprezan.
Lådan är vekaste punkten så länge du trimmar rätt, vill du spara den bör du hålla ned laddtrycket, och köra med standardkopplingen, OCH ge fan i rattlås.
🙂
/J
8 mars, 2004 kl. 06:43 #52008SecretAgentMan
Deltagare..glömde att säga att jag håller med Ordis – kör bilen först och lär dig den.
Det smälls alldeles för många för att det skall vara bra för våra försäkringspremier…
/J
8 mars, 2004 kl. 16:05 #52017svenneduva
DeltagareHåller med.
Kör först, trimma sen. 😉Om jag inte har för mig fel så är det väl mellan årsmodellerna -97 och -98 som motorn blev kralligare (kraftigare vev och stakar). Men jag är inte säker på om det gäller GT:n, det kanske bara är STI-modellerna som skiljer sig mellan 97 och 98.
–Svenne
8 mars, 2004 kl. 16:37 #52021Niklas
DeltagareHar haft min i 2 år nu, har bara bytt första biten från turbon på avgasröret och höjt laddtrycket. Tycker det funkar helt perfekt. Bilen känns fortfarande lika pigg som första gången jag körde den. Men så kör jag bara på helgerna med ”finbilen” (eller som tjejen säger; ”fulbilen”)…
EDIT: Med detta vill jag säga, köp bilen, kör bilen och när du känner att du börjar bli ”van” vid den så byter du EN grej. Sen har du en helt ny bil igen, ett halvår senare gör du samma sak igen…
…fast det kanske bara funkar för mig. Själv tyckte jag det var grymt skoj att köra bilen när jag gjorde en hemmabyggd Snap-on ratt med gul reflextejp! 😀 😀 😀 Fy fan, jag är sämst i klubben, lätt sämst! 😀 😉
8 mars, 2004 kl. 18:44 #52010OzO
Deltagare>var grymt skoj att köra bilen när jag gjorde en hemmabyggd
>Snap-on ratt med gul reflextejp!
—OT: Jag fattade aldrig varför det trackades ner på gultejpen. Fyller ju sin funktion alldeles utmärkt. Så sätt dit den igen! 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::9 mars, 2004 kl. 17:41 #52020BADDE
DeltagareVerkar som om ni har fått mig på lungnare vägar. men man har ju kompisar som man vill bräcka på 402 El 201 meter oxå… Med tanke på att många åker cosworth. å de är du inte svåra att få ur hästar. men som tanken var med att köpa en Impreza var att det skulle bli en bruks bil… men mer vill ha mäst. så har någon nått mer att invända så gör det… annars kanske vi ses i sommar…:-)
9 mars, 2004 kl. 20:07 #52009SecretAgentMan
DeltagareKöp en raggarbil med vinkelåtta om du skall åka fort rakt fram. 😀
/J – naturligtvis -> 😉
19 december, 2005 kl. 06:19 #52015Manor
DeltagareHej !
Jag såg att funderingarna verkade vara att köpa en 97:a. EcuTek gäller fr.o.m 99-årsmodell, vilket också är den årsmodell som ger bra standardbromsar. Fr.o.m 98 är inredningen lite roligare än tidigare. Dessa tips gäller alltså GT-modellen, WRX:en kom fr.o.m 2001…och STi-modellen togs in till Sverige fr.o.m 2002 (om jag inte misstar mig).
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.