SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skall köpa Impreza

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2435
    BADDE
    Deltagare

      Hej!

      Är ny på subaru. har åkt italjenare innan (lancia hf delta integrale) å funderar nu på å köpa en Impreza -97. är det nån som vet vad man skall kolla efter. har även planer på å trimma lite. men bara lite. (har en 242 jag skall åka drifting med.) å vill därför höra lite om blocket. har hört att vevlagrerna är inte i starkaste lagret. planser på avgassystem filter å chip = svenssontrim. + eventuelt större ic. å gött med ladd. vill därför veta hur man trimmar en sådan motor. Så om nån vill berätta lite för mig om dessa. skicka mig all den informationen ni har. tackar förr alla svar. å är det nån som vill vara jätte snäll så kan ni även ringa mig på 0704197169. Får tacka så jätte mycket i förhanad…

      #52018
      Henke
      Deltagare

        Det klart bästa i ditt fall är att söka efter uppgifter istället!
        Använd sökfunktionen här på forumet.

        / Henke

        #52016
        Imp
        Deltagare

          >Hej!
          >
          >Är ny på subaru. har åkt italjenare innan (lancia hf delta
          >integrale) å funderar nu på å köpa en Impreza -97. är det nån
          >som vet vad man skall kolla efter. har även planer på å trimma
          >lite. men bara lite. (har en 242 jag skall åka drifting med.)
          >å vill därför höra lite om blocket. har hört att vevlagrerna
          >är inte i starkaste lagret. planser på avgassystem filter å
          >chip = svenssontrim. + eventuelt större ic. å gött med ladd.
          >vill därför veta hur man trimmar en sådan motor. Så om nån
          >vill berätta lite för mig om dessa. skicka mig all den
          >informationen ni har. tackar förr alla svar. å är det nån som
          >vill vara jätte snäll så kan ni även ringa mig på 0704197169.
          >Får tacka så jätte mycket i förhanad…

          Hur man trimmar? man mappar bilen:)

          #52011
          Strat
          Deltagare

            Räkna med att de flesta Imprezor är relativt hårt körda. En full servicebok, och gärna lite till, är då ett bra bevis på att de tagits om hand bra. Annars är det väl skyltbelysningen bak som alltid e paj då man besikta, faktiskt 😉

            Trimning? Ser väl ut ungefär så här i grova drag, i turordning:

            1a. 3″ avgas från turbo, med racekatt eller helt utan.
            1b. Plocka bort insugsljuddämparen – avsnorkling.
            2. Ommappning (EcuTek) eller byte av sprut, tex till Link.
            3. Större turbo + soppapump, dump, mm.
            4. FMIC + filter (då original luftbox inte ryms längre)

            Här kan du nog ur en GT eller WRX plocka ut ca 350hk. Men, var beredd på att du drar sönder lådan vilken sekund som helst 😮 😉

            Viktigt att hålla koll på hur motorn mår hela tiden, så mätare på kritiska värden (tex turbotryck, knock, lambda) är att rekommendera.

            Glöm inte att uppgradera väghållning och bromsar i samma takt bara!

            #52019
            BADDE
            Deltagare

              man får tacka för svaren men jag vill veta mer… Men vad skall man göra med bilen i trim väg om man fortfarande skall kunna ha bilen som bruksbil. utan att behöva tänka på om man rasar låda eller veven…
              är det nån hör som har sin lite små trimmad. breätta vad du gjort med den.

              HAr som sakt planer på 3″ avgas. filter. chip. har även hör att det finns unichip till dessa. hur funkar det…

              #52012
              Strat
              Deltagare

                Tydliggjorde att min lista var i stegordning 😉

                Om det är en 97:a så kanske unichip kan funka bra. Har dock ingen erfarenhet av det.

                #52014
                Blocken
                Deltagare

                  En rejäl IC är aldrig fel, som på bilden:
                  http://www.iabg06817.pwp.blueyonder.co.uk/photos/rsoc2/rspod48.jpg
                  😀

                  #52007
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    >man får tacka för svaren men jag vill veta mer… Men vad
                    >skall man göra med bilen i trim väg om man fortfarande skall
                    >kunna ha bilen som bruksbil. utan att behöva tänka på om man
                    >rasar låda eller veven…
                    >är det nån hör som har sin lite små trimmad. breätta vad du
                    >gjort med den.
                    >
                    >HAr som sakt planer på 3″ avgas. filter. chip. har även hör
                    >att det finns unichip till dessa. hur funkar det…

                    Rasar du veven så har du antingen gjort något reGält ™ fel, eller plockat ut en hiskelig massa effekt, veven är det starkaste i Imprezan.

                    Lådan är vekaste punkten så länge du trimmar rätt, vill du spara den bör du hålla ned laddtrycket, och köra med standardkopplingen, OCH ge fan i rattlås.

                    🙂

                    /J

                    #52008
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      ..glömde att säga att jag håller med Ordis – kör bilen först och lär dig den.

                      Det smälls alldeles för många för att det skall vara bra för våra försäkringspremier…

                      /J

                      #52017
                      svenneduva
                      Deltagare

                        Håller med.
                        Kör först, trimma sen. 😉

                        Om jag inte har för mig fel så är det väl mellan årsmodellerna -97 och -98 som motorn blev kralligare (kraftigare vev och stakar). Men jag är inte säker på om det gäller GT:n, det kanske bara är STI-modellerna som skiljer sig mellan 97 och 98.

                        –Svenne

                        #52021
                        Niklas
                        Deltagare

                          Har haft min i 2 år nu, har bara bytt första biten från turbon på avgasröret och höjt laddtrycket. Tycker det funkar helt perfekt. Bilen känns fortfarande lika pigg som första gången jag körde den. Men så kör jag bara på helgerna med ”finbilen” (eller som tjejen säger; ”fulbilen”)…

                          EDIT: Med detta vill jag säga, köp bilen, kör bilen och när du känner att du börjar bli ”van” vid den så byter du EN grej. Sen har du en helt ny bil igen, ett halvår senare gör du samma sak igen…

                          …fast det kanske bara funkar för mig. Själv tyckte jag det var grymt skoj att köra bilen när jag gjorde en hemmabyggd Snap-on ratt med gul reflextejp! 😀 😀 😀 Fy fan, jag är sämst i klubben, lätt sämst! 😀 😉

                          #52010
                          OzO
                          Deltagare

                            >var grymt skoj att köra bilen när jag gjorde en hemmabyggd
                            >Snap-on ratt med gul reflextejp!

                            OT: Jag fattade aldrig varför det trackades ner på gultejpen. Fyller ju sin funktion alldeles utmärkt. Så sätt dit den igen! 🙂

                            _______________________________________________________________________________
                            ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::

                            #52020
                            BADDE
                            Deltagare

                              Verkar som om ni har fått mig på lungnare vägar. men man har ju kompisar som man vill bräcka på 402 El 201 meter oxå… Med tanke på att många åker cosworth. å de är du inte svåra att få ur hästar. men som tanken var med att köpa en Impreza var att det skulle bli en bruks bil… men mer vill ha mäst. så har någon nått mer att invända så gör det… annars kanske vi ses i sommar…:-)

                              #52009
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Köp en raggarbil med vinkelåtta om du skall åka fort rakt fram. 😀

                                /J – naturligtvis -> 😉

                                #52015
                                Manor
                                Deltagare

                                  Hej !

                                  Jag såg att funderingarna verkade vara att köpa en 97:a. EcuTek gäller fr.o.m 99-årsmodell, vilket också är den årsmodell som ger bra standardbromsar. Fr.o.m 98 är inredningen lite roligare än tidigare. Dessa tips gäller alltså GT-modellen, WRX:en kom fr.o.m 2001…och STi-modellen togs in till Sverige fr.o.m 2002 (om jag inte misstar mig).

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.