SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skall man byta ut oljepumpen vid seriös trimning?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Tpalm
    Deltagare

Håller på och bygger en 600 HK maskin och har kollat runt på lite delar !

Min fråga är om ngn har haft eller vet om några svagheter med oljepumpen ?
      Vill ju inte att den ska gå sönder när man börjar ladda på med 1,8 Bar och 9000 rpm 😉

Såg att JUN har en uppgradering men frågan är om den är nödvändig då pumpen kostar 7200 :- + MOMS 😮 😮

Tacksam för snabba svar ?

SecretAgentMan
      Deltagare

Umm…är du såpass seriös med effektuttag och varv så skulle jag absolut snegla på en massa godis, torrsump och annat.

Och att säga 600 hk, 9000 rpm och rygga för en i det sammanhanget så ”liten” kostnad som 8 lock… 😉

Varv är mycket värre för komponenterna än högt laddtryck, börja där i alla fall.

/J

STIred
        Deltagare

Umm…är du såpass seriös med effektuttag och varv så skulle jag absolut snegla på en massa godis, torrsump och annat.

7000kr är inget mot vad en riktig torrsump kan kosta 😉

SecretAgentMan
          Deltagare

Nej, och det var lite det jag ville peka på.

Tpalm
            Deltagare

Tackar …. Har funderat hela dagen och kommit fram till samma svar … Börjar bli mkt pengar nu …. uppe i 75 K för botten och då återstår kolvar och div. arbeten ;(
              Så 10 K till … d känns!
              Men som sagt, är värt att göra den delen ordentligt !

MVH Palm

SecretAgentMan
              Deltagare

Jag skulle inte bekymra mig om oljepumpen, det finns massor med andra saker att snegla på – enklaste för att slippa uppfinna hjulet igen, och missa vitala saker (likväl som att göra onödiga saker) – ta hjälp av någon firma som gjort det du siktar på.

England…

/J

Tpalm
                Deltagare

Har hjälp av Turbo Center …

Kommit fram till att det blir en oljepump från JUN eller Greddy samt lite andra små mod. för att säkra oljetillförsel =)

Tackar för tipsen 😉

Kvarnis
                  Deltagare

Kan säga att det finns inga mirakel oljepumpar.
                    Däreimot så brukar många handla en ombyggd variant som inte hänger upp sig. kostar ca 2500:- från UK

För 9K rpm så skulle jag nog säga att du får nog lova att ändra din amål alt. skaka fram dom 40-50K ett torr sump kommer kosta om du inte gör det själv.

Annars så kommer din nya dyra fina motor att skära lager tyvärr…

Tpalm
                    Deltagare

med hjälp av ett djupare oljetråg och skvalpplåtar samt lite andra mod. så ska oljetillförseln vara säkrad!

Bilen ska främst användas för strippen körning …. sen kanske det blir ngn banträff då och då …. främst Gatebil träffar då …

Lager kommer bytas regelbundet i samband med demontering av motor för inspektion …

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.