› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Skillanden på modeller
- Detta ämne har 11 svar, 1,031 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
tendency.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2005 kl. 05:09 #9126
wrazxc
DeltagareHejsan!
Är ny på detta forumet och kan inte särskilt mycket om impreza men ja skulle vilja veta ett pat saker innan jag köper en…..ifall det blir en.
Vad är det egentligen för skillnad på Sti, Wrx och gt
Ge mig alla fördelar och nackdelar!
//Niklas
1 december, 2005 kl. 08:28 #102486down_the_drain
DeltagareGT:n finns bara fram till år 00.
Efter det så kom WRX och WRX STI. Annorlunda utseende än gt:n, lite mindre plastig invändigt.
Skillnaden mellan WRX o STI:n är juh drivlina,motor,bromsar o annat jadijadi.
Vilken man skall välja beror rättså mycket på hur mycket cash man är beredd att lägga./P
1 december, 2005 kl. 12:26 #102493wrazxc
DeltagareJag hade ju inte tänkt att lägga ut mer än 170 000:-
Om jag har fatat rätt så är det ingen större skillnad på bialrna Motormässigt bara att gt gjordes fram till -00 sen ersättes den av wrx som var lite annorlunda i utseendet??
Hur ligger imprezor ifall man jämnför med andra sportbilar??
1 december, 2005 kl. 12:36 #102487down_the_drain
DeltagareDu får helt klart mycket bil för pengarna jämfört med andra märken, bl.a så får du en permanent fyrkraffsare…
jag personligen hade lagt de pengarna på en fin GT,men det e juh en smaksak vilken modell man fastnar för. WRX har i princip samma kraft under huven men är lite tyngre om jag inte minns fel.
/P
1 december, 2005 kl. 13:04 #102490thorlake
DeltagareLite skillnad är det iaf.
Om vi snackar de svenska ORGINAL kärrorna så ligger det till så här:
Osäker på GT:ns olika för jag har en nyare WRX själv.GT 218 Hkr
MY03 – MY05
WRX 2,0 liter 5vxl , 225 Hkr (0 – 100, 5,9 sek)
Sti 2,0 liter 6vxl, 265 Hkr (0 – 100, 5,5 sek)För MY06 orna för mig det var:
WRX 2,5 liter 230 Hkr?
STi 2,5 liter 270 Hkr?Ingen motorvägs räzer men jevlar vad det går när det blir lite kurvigt. 🙂
1 december, 2005 kl. 15:16 #102494wrazxc
DeltagareGT är alltså den klenaste av dem.
Är det lätt att trimma bilen sedan då för att få den lite extra pigg??
Svårt attt få grejjer till det ??? dyrt??
Måste ju fråga lite innan så jag vet ifall jag sakll anslutamig till gänget 😉
1 december, 2005 kl. 15:20 #102488Davve
DeltagareSkillnad är det allt.
Jag har ägt en WRX 01 och köpte mig en ny STI 05 i sommras. Jag kan bara säga att det är en ENORM skillnad mellan dessa modeller. Men mellan en GT och en WRX så är skillnaden inte stor förutom att WRX´en väger lite mer p.g.a lite mer säkerhet.
Mitt råd är att köpa dig en fin GT. Dom ligger bra i pris & har ett mycket bra andrahandsvärde.
1 december, 2005 kl. 15:27 #102491minid
DeltagareTänk på att GT:n väger mindre än dem nya modellerna… så mycket långsammare än WRX är dem inte…
MVH
Philip
1 december, 2005 kl. 16:38 #102495wrazxc
DeltagareOk, får väll bli en lite kissemiss alá gt modell då….men hur var det med trimmbiten??? lättaste modsen?? dyrt?? lätt att få tag på???
Finns det flera modeller av ”gt” föresten
1 december, 2005 kl. 16:43 #102485Yonaz
DeltagareAnvänd sökfunktionen, du kommer hitta massor av nyttig information inför ditt bilköp. Lycka till och välkommen till klubben.
/J
1 december, 2005 kl. 18:06 #102492bageera
DeltagareJag har haft en GT -00a och en STi -04a parallellt och nedanstående är min kortfattade syn på skillnaderna dem emellan när jag s a s hoppade fram o tillbaka mellan bilarna. Detta är mitt försök till objektiv åsikt och är, rätt eller fel, baserad på mina personliga intryck. Hoppas ingen känner sig trampad på tårna.
Vill du mycket ”bang for the buck”, och prioriterar sport o känsla före komfort och lyx till en rimlig peng: Köp en välhållen orginal GT av en ägare som verkar veta vad han sysslar med.
Som flickvännen sa en gång: Denna bilen e så cool för den utstrålar verkligen ”Don’t #### with me!!”.
GTn är mitt ”defaultval”, då den är ruggigt kompetent i förhållande till priset du kan få dem för.
Trimbiten är andra här myyyycket bättre på än jag, men min uppfattning är att det är lätt att ställa till det för sig om man inte vet vad man sysslar med, och vad som lirar med vad mm.Har du högre krav på säkerhet, komfort och kvalitetskänsla i kupé mm, samt att bilen är ny eller hyfsat ny – Köp en WRX. Känns dock som en aningen utslätad, men mera vuxen efterföljare i förhållade till GTn (som charmar vilken rejsputte som helst).
Bättre än GT sett ur ett förnuftsperspektiv, men inte på banan/rödljuset.
Är du rejsputte får du som sagt finna dig i att du kanske bör undvika att kaxa mot en GT på strippen pga den högre trivselvikten, även om det handlar om små skillnader i prestanda.STi’n(WRX STi menar jag då)…. Tja vad skall man säga? Klasskillnad. Kombinerar de bästa av det jag har skrivit ifrån de båda bilarna ovan(Förutom ekonomin). Den har lite mer av det mesta.
Dyrare och bättre komponenter, i många fall, som sammantaget gör att det blir en hel del skillnad ”på totalen” i slutändan. Den har ättre chassie och framför allt bättre högfartsegenskaper än GTn, mycket bättre bromsar(Enskilt bästa punkten) och mer kassavalvskänsla i koppling, växellåda o motor. Men härligheten kommer med ett pris. Välj inte en STi om du tycker att det verkar dyrt att äga o bruka en GT/WRX. Den drar mer soppa och delarna är (stundtals mycket) dyrare. Den drar ruggigt med soppa på bana (Min drar 5.5l / mil på Nurburgring vilket betyder att jag kör ca 4 varv per tank). Personligen skulle jag inte köpa en STi för 170′ även om jag mot förmodan hittade en till det priset, då jag hade utgått ifrån att nåt måste var fel med bilen / dess histora.Lycka till i valet!
2 december, 2005 kl. 19:06 #102489tendency
DeltagareFast ang WRX STi av nyare modell (03-05), ngn sådan får man inte tag på för 170000Skr. Inte heller mellanmodellen (01-02), för den delen.
Antingen en riktigt fräsch GT (satsa på 99-00) eller en vanlig WRX (01-02).
Och de modellerna har båda 218hk, dock är väl GTn piggare. Den är dessutom snyggare. 😉SS-bilder: SSi vs EVO (inte så mkt action, filmade mest när det kördes)
Impreza GT sedan 1999 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.