• Detta ämne har 13 svar, 1,325 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av Strat.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    syke
    Blockerad

Ja, som topic, vad är skillnaden? Har sökt lite på forumet, men inte orkat kolla igenom alla poster som handlar om detta. 🙂

nisse
      Deltagare

coilovers är fjädrar o dämpare i ett “paket”, ställbara i höjd.

se bild:

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi54/Dscn0094.thumb.jpg

syke
        Blockerad

Tack! Då blev man lite smartare idag också. 😉

Imp
          Deltagare

ställ bara i hårdhet också iaf mina

nisse
            Deltagare

men inte alla!?! tex H&R och KW(variant 1?) är inte ställbara i hårdhet…

Imp
              Deltagare

hadde jag ingen aning om trodde lixom det var det som va hela grejen med att man skaffade coilers dvs ställbara både i höjd och hårdhet. va iaf därför jag skaffade mina.

Kvarnis
                Deltagare

coilovers innebär att fjäderbenen dom är justerabara i höjdled.
                  Vad den sedan sitter för dämpare i dom är en annan 5:a

Strat
                  Deltagare

Mmm. Sen är det ju så att “muttern” fjädern står på är gängad direkt i dämparhuset. 😉

Kvarnis
                    Deltagare

på dom flesta färgiga kitt ja…men finns även lösa coilover plator oxå…..

Sedan hur bra dom funka är en anna historia ;):D

Strat
                      Deltagare

Men det är inte riktiga coilovers. Dom kallas coilover-sleeves 😛 😉

syke
                        Blockerad

Ok,
                          är det någon som nu har ett definitivt svar på vad skillnaden är? Eller blir det en blandning av det ovan? 🙂

Kvarnis
                          Deltagare

Både jag å Start är överens om;) att det är höjden du kan ställa in på coilovers…
                            sedan finns det även med lr utan Bump/rebound inställningar oxå

syke
                            Blockerad

Ok, så coilovers är dämpare + fjädrar som man kan ställa höjden på?

Strat
                              Deltagare

Ja, åsså allt det andra 😉 Som sagt både fjäder och fästen (a la mcPherson) sitter direkt i dämparhuset. Med själva ordet coilover menas ju att (coil)fjädern löper utanpå dämparen, men detta kan ju även hända med vanliga fjäderben med insatsdämpare. Eller sitter jag på en cykel nu igen? :+ 😀

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.