SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skillnad mellan TY752VN1AB och TY752VN6AB ?!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2972
    Gustaf
    Deltagare

      Båda växellådorna sägs ha suttit i en Impreza GT MY99 .. nån skillnad?
      Isåfall vad?

      #55826
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Kommer båda från svenska (eller europeiska) turbomodeller är det samma-lika i alla fall, hittar inget som kan tala om exakt vad den sista siffran anger.

        /J

        #55832
        Gustaf
        Deltagare

          Ok, ja båda ska komma från Europeiska GT’s…

          Vad har ni i era bilar? En liten notis är att i VN6AB lådan jag har hemma sitter det en gängat bult i själva lådan för startmotorn ( den nedre).. men bilder jag sett på nätet så har det vart 2 hål, alltså ingen pinnbult i den nedre?! …

          Men själva lådan ska vara lika ”stryktålig”… ?

          #55827
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Ah…där har vi det, den med pinnbult är ”phase 1” – 98 och äldre, den med hål är ”phase 2” – 99 och 00. 🙂

            Men de passar oavsett, det är lite skillnader invärtes, lite förbättringar runt synkringarna på ett par av växlarna i den senare. 🙂

            De är lika halvdana båda två annars. 😀 Men är det en 99/00 som lådan skall monteras i, skulle jag ta den med två hål runt startmotorn. 🙂

            …mest för att det skall vara så helt enkelt.

            /J

            #55833
            Gustaf
            Deltagare

              ok, så det är enkla synkringar på vn6ab då? är det något jag kommer att märka utav? kommer jag kunna växla lika snabbt och ”hårt” ?

              #55828
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Med synkringar växlar man varken snabbt eller hårt. 😀 :+

                Rent statistiskt skall de dubbla synkringarna (har för mig att det var 3/4 – kan kolla om det är av intresse) ge bättre, och mera stryktålig synkning än den äldre enkla lösningen…nu har jag bytt på 4:an ett par ggr i diverse lådor, då den verkar slitas hårt…

                /J – dog-lover

                #55834
                Gustaf
                Deltagare

                  ok, med andra ord kanske det inte är värt nån större möda att leta reda på en ny låda bara för det.. ?! MVH Gustaf

                  #55829
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Mest för att hålla bilen ”rätt” specad kan ju vara av intresse om bilen skall säljas senare…kan ju bli en glad överraskning för den senare ägaren.

                    /J

                    #55835
                    Gustaf
                    Deltagare

                      Lådan skall in i en Legacy så det är lite felspecat ändå =)

                      Det ända jag var orolig över var att lådan skulle vara mycket klenare än den nyare. Jag kör inte speciellt våldsamt och effekten kommer max att ligga runt 260hk på veven i sommar.

                      Ps. spelar det nån roll om jag kör med MY99-00 koppling? Hade tänkt plansvarva mitt svänghjul och montera en sådan…

                      MVH Gustaf

                      #55836
                      Gustaf
                      Deltagare

                        det tråkiga med det här forumet är att direkt man nämner något om en legacy som i stort sett är en längre impreza blir det knäpptyst…

                        #55831
                        Strat
                        Deltagare
                          #55830
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            FIN SKIT Strat! :7

                            Gustaf – Int’ behöver du ogga dig, du har väl fått lite svar, och kopplingarna upp till wrx:en är samma-lika skit alltihopa, mao passar en 99/00 GT på din legacy! 🙂

                            /J – har själv meckat en del växellåda och drivaxlar på en sådan tingest… *host* (tallfruns körning) *host*

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.