Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    clasen
    Deltagare

Försöker reda ut om och vad det är för skillnad på 2006 och 2007 sti bakdiff/ rear drive unit, R180.

Importcarparts har två olika till hawkeye:

27011AB020, 06/2005 – 06/2006

27011AB100, 06/2006 – 06/2007

Enligt parts.subaru.com är första 2006, andra 2007. De är allt jag fått fram. De verkar vara samma utväxling. Min v-låda heter TY856WW8MA (matchar inte numren på importc.), enligt skylten i motorrummet, men lådan kan vara bytt. Vad jag vet är min en MY07, men den är tillverkad sent 2006…

Jag behöver ha en ny, och på importcarparts kostar den första 800 pund, och den andra 3000 pund. Gissa vilken jag vill ha… Annars om jag ska ha tag i en begagnad vore de nice att veta vilka som passar.

Någon som har en aning?

Turbovin
      Deltagare

Jag tror det skiljer på om det är lamelldiff eller torsen. “Hawkeye rear diff can be either plated or suretrack depending on MY.”

Vilken som är vilken vet jag inte men borde funka med båda om utväxlingen bara stämmer. Maila och fråga, de brukar ha bra koll tycker jag.

clasen
        Deltagare

Jo jag tänkte precis göra de.

Beskrivningen är exakt samma. Båda är mechanical lsd eller vad det står. Men jag ska höra efter

Tack för svar!

clasen
          Deltagare

Fick svar nu att det antagligen är “plated diff” på den tidiga och “viscous diff” på den senare.

Alltså tidiga har en riktig lamelldiff och den senare den (värdelösa) viskösa varianten. Jag väntar på fler svar men det låter som att enda skillnaden är själva diffen. Jag ser ju ingen som helst anledning att köpa den 3 gånger så dyra viskösa diffen istället för lamelldiffen om nu båda passar i alla fall

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.