SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skillnad på Koppling?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3154
    daniel83
    Deltagare

      Hejsan!

      Nu är det så att jag kommer längre fram kommer att åka på att byta koppling.
      Nu vet jag bara inte vilken typ av koppling jag ska ha.

      Funderar på en organisk koppling.

      Det enda krav jag har är att den ska vara lika ”mjuk” som orginal kopplingen.Fast tåla lite mer vrid.
      Jag vet att det beror också på hur jag kör.

      Men vad är det för skillnad på en organisk och en sinterkoppling?
      Vad är det för Fördelar respiktive nackdelar mellan kopplingarna?

      //Daniel

      #56832
      Kvarnis
      Deltagare

        Sinter/metall har material av metall/keramisk ursprung, och har i regel x antal puckar som dom lägger utt trycket över svänghjulet med.
        Sen så slirar inte metall vs metall heller.
        Dom organiska kopplingaran har en hel platta som fördelar utt trycket över svänghjulet.

        Jämför det som att gå/kryppa på en svag is dvs du fördelar utt trycket på en liten yta(högt tryck) lr en stor yta(lågt tryck)

        Sinter kopplingar
        + tål mera vrid
        + slirar inte mycket vid hårda starter
        – otacksamma att köra vid normal körning
        – låter illa
        – äter standard lådor till frukost med fint vrid under huven 😮
        uppgraderade Organiska kopplingar
        + kan vara lika/tom bättre att köra än standrad kopplingar
        + tål mer vrid
        – överhetttar vid mycket kopplings slir
        – Slirar lättare vid xtrema starter
        – Hjälper även till att knäcka lådor 😉

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.