SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skillnader vevaxel

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Gystompa
    Deltagare

Tjao

Nån som vet vad det är för skillnad på vevaxel
      12200AA370 och 12200AA430 ???

Bägge är till 2,5 L och den första är från -04 till -07
      Och den andra är från -08 till -12

Är det skillnader på härdprocess, eller crossdrilled osv osv??
      Nån som har lite kläm på detta?

Gyver
      Deltagare

Nu får du inte ta mig på orden rakt av för det var ca 1 år sen jag kollade upp detta när jag beställde ny vev men mitt minne säger mig att 370-veven inte är nitridhärdad, 430-veven är nitridhärdad men den går under ett nytt partnummer nuförtiden tror jag ifall man beställer av subaru. Dem verkar dock ha börjat gå bort från nitridhärdning enligt rykten, oavsett vev-partnummer. Så är du just ute efter en nitridhärdad så kan det vara läge att beställa snarast för att vara säker på att du får en. Bra att dem slopar nitridhärdningen och kör på vanlig värmehärdning om ryktena stämmer enligt mig, gör det ju möjligt att slipa om vevarna och få det att hålla isåfall då jag antar att värmehärdningen går djupare. 🙂
        Angående korsborrade oljekanaler så skall ju 430-veven alltid ha det, men har för mig att efter -04 så fick alla vevar sådana kanaler. Jag skulle beställa 430-veven och iallafall veta att jag får en korsborrad variant.

Gystompa
        Deltagare

Nu får du inte ta mig på orden rakt av för det var ca 1 år sen jag kollade upp detta när jag beställde ny vev men mitt minne säger mig att 370-veven inte är nitridhärdad, 430-veven är nitridhärdad men den går under ett nytt partnummer nuförtiden tror jag ifall man beställer av subaru. Dem verkar dock ha börjat gå bort från nitridhärdning enligt rykten, oavsett vev-partnummer. Så är du just ute efter en nitridhärdad så kan det vara läge att beställa snarast för att vara säker på att du får en. Bra att dem slopar nitridhärdningen och kör på vanlig värmehärdning om ryktena stämmer enligt mig, gör det ju möjligt att slipa om vevarna och få det att hålla isåfall då jag antar att värmehärdningen går djupare. 🙂

Ok, ja det kan mycket väl stämma.
          Men hur är isf -370 veven härdad på för vis?

Har oxå hört att nitrid härdningen har blivit ersatt av induktionshärdning. Dock brukar inte den vara spec djup heller.

Gyver
          Deltagare

Ok, ja det kan mycket väl stämma.
            Men hur är isf -370 veven härdad på för vis?

Har oxå hört att nitrid härdningen har blivit ersatt av induktionshärdning. Dock brukar inte den vara spec djup heller.

Ja det vet jag faktiskt inte, kanske Kvarnis eller någon kan svara på det:)

Ok! Har du fått vevar av andra märken omslipade förut som är induktionshärdade? Har ingen praktisk erfarenhet av det själv så kan inte yttra mig om hurpass djupt det skulle vara på subaru, har läst iallafall att nitridhärdningen skall vara väldigt ”grund”.

Gystompa
            Deltagare

Ja det vet jag faktiskt inte, kanske Kvarnis eller någon kan svara på det:)

Ok! Har du fått vevar av andra märken omslipade förut som är induktionshärdade? Har ingen praktisk erfarenhet av det själv så kan inte yttra mig om hurpass djupt det skulle vara på subaru, har läst iallafall att nitridhärdningen skall vara väldigt ”grund”.

Japp, han kanske har nåt fiffigt svar på det 🙂

Induktionshärdning brukar rent generellt inte vara spec djup.
              0,5 – 0,7 mm vill jag minnas nånstans i bakskallen att det brukar va. Ytan blir hård iallafall.
              Det är litegrann som pest eller kolera det där med härdning av stål. Ju krafigare man bränner på, desto mer banan lik vevaxel får man 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.