› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Skillnader WRX-STI köpa el inte?
- Detta ämne har 6 svar, 1,510 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
Vince.
-
FörfattareInlägg
-
20 juli, 2012 kl. 17:26 #28818
DannE R
DeltagareHejsan helt grön på Subaru men står just nu och velar mellan en Evo och en Subba….
Jag har haft lite Evos tidigare det är en toppen bil men jag är sugen på något nytt.
Hur är Subban dvs vanliga fel på dom bla så ska ju 2,5an dra ganska mycket olja tex.
Evon dras ju med taskiga synkringar på dom äldre och AYCn packar ju ihop med dyra rep som följd…
Är 2,0an hållbarare än 2,5an?Skillnader på STI mot WRX mer än bara motor och utseende…
Tex annat chassie bromsar transmission etc…Jag tittar på Hawkeye Blobeye
Tacksam för svar Mvh Daniel
20 juli, 2012 kl. 17:46 #245895t1hero
DeltagareJag satsade efter lång research på STI 2.0 Blobeye, jag förstod det som att den var en mycket tillförlitlig modell.
Huvudargumenten jag baserade mitt val på:
* Den har den 6 växlade lådan är stark.
* Sena 2.0 motorer verkar bättre än tidiga 2.5
* lagom dyr för min plånbok
* Mycket snyggare än bugeye
* En EVO i samma prisnivå är kanske snabbare men dyrare i drift (mer finesser som är dyra att laga när de ofta går sönder)
– Jag saknar ställbar mittdiffSTI vs WRX:
4kolvsok fram
6växlad låda20 juli, 2012 kl. 17:47 #245893Fricke.w
DeltagareHejsan helt grön på Subaru men står just nu och velar mellan en Evo och en Subba….
Jag har haft lite Evos tidigare det är en toppen bil men jag är sugen på något nytt.
Hur är Subban dvs vanliga fel på dom bla så ska ju 2,5an dra ganska mycket olja tex.
Evon dras ju med taskiga synkringar på dom äldre och AYCn packar ju ihop med dyra rep som följd…
Är 2,0an hållbarare än 2,5an?Skillnader på STI mot WRX mer än bara motor och utseende…
Tex annat chassie bromsar transmission etc…Jag tittar på Hawkeye Blobeye
Tacksam för svar Mvh Daniel
Precis som du skriver så klarar 2.0L ej207 motorn av trimning bättre, ska vell i alla fall klara av cirkus 450hk på orginal botten, medans 2.5L ej257 dras med sköra kolvar och tajta spel mellan cylinder och kolv, och brukar därför spekas till 380hk max cirkus, men har man planer på att trimma vidare, så är ju ej257 ett bättre alternativ, då den spolar i gång turbon snabbare än ej207, så ska du ändå kosta på bättre smida prylar i motorn, kvittar de ju om du väljer ej257.
Annars är de smida stakar och kolvar original i ej207 och smida stackar men sämre kolvar då i ej257.skillnaden mellan en WRX och en STI är vell allt i princip, på sti har du ju kraftigare låda, kraftigare driv axlar, diff i bak axeln, upp hängningarna skiljer, motorerna är semi closed deck, på en wrx är de open deck, så där får du ju flexningar i cylindrarna om de ska plockas hästar, annan typ av toppar,kammar, turbo,spridare mm mm.
Så dom som tror att dom ska göra ett klipp genom att köpa sig en wrx, och där efter bygga om den till en sti, så blir de nog dubbelt så dyrt, som att köpa sig en sti från början.Hoppas du vart lite hjälpt i alla fall 🙂
23 juli, 2012 kl. 20:43 #245891NickeH
DeltagareHejsan helt grön på Subaru men står just nu och velar mellan en Evo och en Subba….
Jag har haft lite Evos tidigare det är en toppen bil men jag är sugen på något nytt.
Hur är Subban dvs vanliga fel på dom bla så ska ju 2,5an dra ganska mycket olja tex.
Evon dras ju med taskiga synkringar på dom äldre och AYCn packar ju ihop med dyra rep som följd…
Är 2,0an hållbarare än 2,5an?Skillnader på STI mot WRX mer än bara motor och utseende…
Tex annat chassie bromsar transmission etc…Jag tittar på Hawkeye Blobeye
Tacksam för svar Mvh Daniel
De andra har nog redan svarat på allt men jag tänkte bara tilläga att om man jämför EVO mot subaru så måste du jämföra mot en STI, WRX:en är en rolig bruksbil men inte nån värsting på bana eller liknande. WRX:en(06) går enkelt ekutek trimma till ca 320hk inte mer pga lådan, STI:n ekutek till 360hk men lådan tål minst 100hk till men då behövs större turbo. du kan kolla jrm-racing.se där kan du jämföra trim mellan evo och impreza.
Sen har subaru väldigt lite vanliga fel, ligger ju i topp på bilprovningen av en anledning 🙂
23 juli, 2012 kl. 21:09 #245892Mumin
DeltagareSti lådan pallar närmare 600 hk så den är minsta problemet 😉 Sti med 2.0 maskin hade jag valt alla gånger 😉
24 juli, 2012 kl. 06:11 #245890Kvarnis
DeltagareEn 05’s sti är väl bland de bästa bilarna man kan handla.
Motorn är väldigt hållbara, man får alltid DCCD.
Ska bilen användas som till&från jobbet eller lite nöjesåkning alt weekend racer?
Här bör man vara ganska noga med och helt ärlig vad man verkligen tänker ha bilen till.Svara gärna på frågan och du ska få ett helt ärligt svar 🙂
Det finns många svar på den fråga du ställt, men det beror på vad du vill använda bilen till 🙂
24 juli, 2012 kl. 18:26 #245894Vince
KeymasterEn new age STI med 2,0 l motor. Kanon bil som är rätt allsidig.d—0.o—b
Som Kvarnis skriver så beror det givetvis på vad du vill göra med bilen men en original STI duger rätt långt till det mesta och är en stabil maskin.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.