- Detta ämne har 11 svar, 1,197 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Zlasher.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2014 kl. 20:31 #31955IggeDeltagare
Hej allihopa!
Har funderat lite på en sak. Nu när man ändå är lite rädd om bilen och vill att den ska må bra så tänkte jag lite på hur man varmkör den snällast.
Vissa pratar om att inte köra med bilen förrän den är varm och vissa säger att man ska köra för att få den varm snabbare.
Tomgångsvarianten är ju bra för att man inte belastar en kall motor, däremot så får den ju vara igång längre med låg temperatur på komponenter och smörjmedel då den inte kommer upp i temp så snabbt.
Att köra är ju tvärt om.Vad säger ni? 🙂
/Erik
9 mars, 2014 kl. 20:37 #265856adrenalinDeltagareSå känsliga är inte motorer, så länge man inte varvar som en tok tror jag inte det spelar någon roll 🙂
9 mars, 2014 kl. 20:55 #265851edbeDeltagareJag kör på att inte varva över 3k innan den blivit varm. Det är vad tidigare subarister sagt och det köper jag 🙂
Sent from my iPhone using Tapatalk
9 mars, 2014 kl. 21:14 #265848kamikazeDeltagareJag brukar undvika att gå på ladd innan oljan nått 80 grader vilket brukar va ungefär dubbelt så lång tid som det tar för vattnet att nå arbetstemp
9 mars, 2014 kl. 21:50 #265853IggeDeltagareJag brukar undvika att gå på ladd innan oljan nått 80 grader vilket brukar va ungefär dubbelt så lång tid som det tar för vattnet att nå arbetstemp
Låter klokt, kanske borde skaffa oljetempmätare
Så känsliga är inte motorer, så länge man inte varvar som en tok tror jag inte det spelar någon roll 🙂
Inte så att jag oroar mig för ras utan tänkte mer på att man brukar säga att 70-90% av slitaget i en normal motor beror på slitage innan den uppnått arbetstemp
10 mars, 2014 kl. 06:49 #265852TobbenDeltagareJag försöker alltid att stå nån minut på tomgång innan man åker iväg och försöker under vinterhalvåret använda motorvärmare flitigt.
10 mars, 2014 kl. 07:19 #265849Fricke.wDeltagarePrecis som kamikazee skriver, så ska man tänka på att oljan tar längre tid att få temp på,än med kylar vätskan.
Sen ska man i största utsträckning, försöka undvika att starta en bil med kopplingen ner tryckt, då de blir mest belastning på vev lagren då och är ju ingen vidare då oljan är trög och tjock.
Känns ju så där, att brz/gt86 inte går att starta utan att trycka ner koplingen 🙁10 mars, 2014 kl. 11:28 #265858importantDeltagarePrecis som kamikazee skriver, så ska man tänka på att oljan tar längre tid att få temp på,än med kylar vätskan.
Sen ska man i största utsträckning, försöka undvika att starta en bil med kopplingen ner tryckt, då de blir mest belastning på vev lagren då och är ju ingen vidare då oljan är trög och tjock.
Känns ju så där, att brz/gt86 inte går att starta utan att trycka ner koplingen 🙁Håller med. Om några år sitter alla med brz med crankwalk.
10 mars, 2014 kl. 11:50 #265857adrenalinDeltagareLåter klokt, kanske borde skaffa oljetempmätare
Inte så att jag oroar mig för ras utan tänkte mer på att man brukar säga att 70-90% av slitaget i en normal motor beror på slitage innan den uppnått arbetstemp
Visst är det så, man ska alltid undvika kallstarter i så stor utsträckning som möjligt. Tror dock inte att man någonsin kommer märka någon skillnad på att stå på tomgång i en halvtimme eller att köra lugnt under 2.5-3k varv. Det är nog karossen som rostar ihop först alternativt att något annat maskinellt inträffar 😉 Men det är min syn på det 😀
10 mars, 2014 kl. 12:23 #265854IggeDeltagareVisst är det så, man ska alltid undvika kallstarter i så stor utsträckning som möjligt. Tror dock inte att man någonsin kommer märka någon skillnad på att stå på tomgång i en halvtimme eller att köra lugnt under 2.5-3k varv. Det är nog karossen som rostar ihop först alternativt att något annat maskinellt inträffar 😉 Men det är min syn på det 😀
Det är nog alldeles sant, men jag kunde ändå inte låta bli att fundera på det 😛
10 mars, 2014 kl. 13:02 #265850Fricke.wDeltagareHåller med. Om några år sitter alla med brz med crankwalk.
de där måste kunna gå att kringgå, lär ju vara en brytare eller liknande på kopplings pedalen. Ska rota lite i de där så fort jag får hem bilen 😀
10 mars, 2014 kl. 15:28 #265855ZlasherDeltagareÄr samma sak på min 08, har man keyless måste man också hålla ner kopplingen för att starta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.