Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Igge
    Deltagare

Hej allihopa!

Har funderat lite på en sak. Nu när man ändå är lite rädd om bilen och vill att den ska må bra så tänkte jag lite på hur man varmkör den snällast.

Vissa pratar om att inte köra med bilen förrän den är varm och vissa säger att man ska köra för att få den varm snabbare.

Tomgångsvarianten är ju bra för att man inte belastar en kall motor, däremot så får den ju vara igång längre med låg temperatur på komponenter och smörjmedel då den inte kommer upp i temp så snabbt.
      Att köra är ju tvärt om.

Vad säger ni? 🙂

/Erik

adrenalin
      Deltagare

Så känsliga är inte motorer, så länge man inte varvar som en tok tror jag inte det spelar någon roll 🙂

edbe
        Deltagare

Jag kör på att inte varva över 3k innan den blivit varm. Det är vad tidigare subarister sagt och det köper jag 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk

kamikaze
          Deltagare

Jag brukar undvika att gå på ladd innan oljan nått 80 grader vilket brukar va ungefär dubbelt så lång tid som det tar för vattnet att nå arbetstemp

Igge
            Deltagare

Jag brukar undvika att gå på ladd innan oljan nått 80 grader vilket brukar va ungefär dubbelt så lång tid som det tar för vattnet att nå arbetstemp

Låter klokt, kanske borde skaffa oljetempmätare

Så känsliga är inte motorer, så länge man inte varvar som en tok tror jag inte det spelar någon roll 🙂

Inte så att jag oroar mig för ras utan tänkte mer på att man brukar säga att 70-90% av slitaget i en normal motor beror på slitage innan den uppnått arbetstemp

Tobben
              Deltagare

Jag försöker alltid att stå nån minut på tomgång innan man åker iväg och försöker under vinterhalvåret använda motorvärmare flitigt.

Fricke.w
                Deltagare

Precis som kamikazee skriver, så ska man tänka på att oljan tar längre tid att få temp på,än med kylar vätskan.
                  Sen ska man i största utsträckning, försöka undvika att starta en bil med kopplingen ner tryckt, då de blir mest belastning på vev lagren då och är ju ingen vidare då oljan är trög och tjock.
                  Känns ju så där, att brz/gt86 inte går att starta utan att trycka ner koplingen 🙁

important
                  Deltagare

Precis som kamikazee skriver, så ska man tänka på att oljan tar längre tid att få temp på,än med kylar vätskan.
                    Sen ska man i största utsträckning, försöka undvika att starta en bil med kopplingen ner tryckt, då de blir mest belastning på vev lagren då och är ju ingen vidare då oljan är trög och tjock.
                    Känns ju så där, att brz/gt86 inte går att starta utan att trycka ner koplingen 🙁

Håller med. Om några år sitter alla med brz med crankwalk.

adrenalin
                    Deltagare

Låter klokt, kanske borde skaffa oljetempmätare

Inte så att jag oroar mig för ras utan tänkte mer på att man brukar säga att 70-90% av slitaget i en normal motor beror på slitage innan den uppnått arbetstemp

Visst är det så, man ska alltid undvika kallstarter i så stor utsträckning som möjligt. Tror dock inte att man någonsin kommer märka någon skillnad på att stå på tomgång i en halvtimme eller att köra lugnt under 2.5-3k varv. Det är nog karossen som rostar ihop först alternativt att något annat maskinellt inträffar 😉 Men det är min syn på det 😀

Igge
                      Deltagare

Visst är det så, man ska alltid undvika kallstarter i så stor utsträckning som möjligt. Tror dock inte att man någonsin kommer märka någon skillnad på att stå på tomgång i en halvtimme eller att köra lugnt under 2.5-3k varv. Det är nog karossen som rostar ihop först alternativt att något annat maskinellt inträffar 😉 Men det är min syn på det 😀

Det är nog alldeles sant, men jag kunde ändå inte låta bli att fundera på det 😛

Fricke.w
                        Deltagare

Håller med. Om några år sitter alla med brz med crankwalk.

de där måste kunna gå att kringgå, lär ju vara en brytare eller liknande på kopplings pedalen. Ska rota lite i de där så fort jag får hem bilen 😀

Zlasher
                          Deltagare

Är samma sak på min 08, har man keyless måste man också hålla ner kopplingen för att starta.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.