SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Skrapande ljud från bromsar bak

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    edbe
    Deltagare

Efter att jag haft bilen inne på lakering i vintras fick jag ett skrapande ljud från bakbromsarna. Det är inte något gnissel utan skrap. Tänk dra en spade på asfalten.

Ställde av bilen ganska direkt och har inte kört den sedan dess. Nu när jag körde igång den är det så klart samma oljud men även obalans då jag bromsade in lite lätt på motorvägen.

Det känns inte som kärvande ok utan något annat än beläggen som ligger an. Vet inte om det kan ha varit något slipdamm från lackeringen som hamnat fel…känns långsökt.

Har inte tillgång till bilen igen förän i påsk så råd på vad det kan vara uppskattas.

challe
      Deltagare

Tar handbromsen?
        Kan vara handbromsbackarna som är sopslut.

matte555
        Deltagare

skrapet kan bero på att du fått in nån sten eller annan skit mellan skivan och bromsskölden om inte beläggen är slut förstås.

vibrationer är lika med skeva eller rostskadade bromsskivor, dom kan se fin ut på utsidan men vara helt kass på insidan.

Eftersom du har haft bilen ståendes så skulle jag gissa på att dom är rostiga men prova några häftiga inbromsningar och se om det blir bättre.

För att bli kvitt skrapljudet så kan man prova blåsa med tryckluft mellan skivan och skölden för att få bort ev. skit… annars är det bara att plocka av beläggen, oken och skivan och se vad som är fel. 🙂

edbe
          Deltagare

Handbromsen har jag inte tänkt på så den tar nog som den ska 🙂

Skit mellan skölden låter mest rimligt för mig angående skrapandet…sen kan det vara läge att byta skivorna bak i vilket fall då jag bytte fram i somras. Blir till att beställa hem lite grejer ifall att.

Tack för svaren.

edbe
            Deltagare

Tar handbromsen?
              Kan vara handbromsbackarna som är sopslut.

är det svårt att byta? jämfört med att bara byta skivor och belägg.

challe
              Deltagare

är det svårt att byta? jämfört med att bara byta skivor och belägg.

Är du såpass händig att du kan byta belägg och skivor, då är jag ganska säker på att du klarar att byta dom

matte555
                Deltagare

Kolla bara hur backar, fjädrar osv sitter innan du plockar loss.

edbe
                  Deltagare

Bilen var på förbesiktning igår på Subaru och dom konstaterade att bromsarna bak var SLUT. järn mot järn på insidan tydligen. Inte så lätt att se utifrån då beläggen såg ok sist jag kollade :/

Skönt att veta vad det va i alla fall… Bara byta till helgen 🙂

challe
                    Deltagare

Om det nu va järn mot järn 😮 så får du nog allt va beredd på att byta skivor också.
                      Eller iaf svarna dom om du har tur

matte555
                      Deltagare

Citerar mig själv 😉

skrapet kan bero på att du fått in nån sten eller annan skit mellan skivan och bromsskölden OM INTE BELÄGGEN ÄR SLUT FÖRSTÅS.

vibrationer är lika med skeva eller rostskadade bromsskivor, DOM KAN SE FIN UT PÅ UTSIDAN MEN VARA HELT KASS PÅ INSIDAN.

Räkna med att byta skivor också 🙂

edbe
                        Deltagare

Citerar mig själv 😉

Räkna med att byta skivor också 🙂

Glömde säga att skivorna hade rostkant och ska bytas dom med 😉

Det är skönt att få kunskapen på forumet (eller sin egen i ditt fall) bekräftat ibland 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.