Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    J_Erixzzon
    Deltagare

Hallå alla kunniga! Är så att jag satte på mina sommarfälgar igår, och när jag och tjej var ute och tog en tur så skrapa det i hjulhusen bak lite ibland när det var några små gupp.
      När vi sen åkte 5st i bilen skrapa det i hela tiden!

Däcken som sitter på är 215-35-18 och fälgarna har ET 35 och är 8″breda.(har jag för mig) Bilen är inte sänkt och stötdämparna och fjädrarna är bra. Så varför skrapar det i då och vad kan jag göra åt det?

Spacers? vilka rekommenderas då?
      och jag vill gärna sänka bilen med, är det någon idé?
      Bilen i fråga är en Impreza WRX STi -95:a

Mvh Johan

Igge
      Deltagare

Nu vet jag inte vad som skiljer en GC8-GT mot en STi. Men GTn har väl drygt 50 i standardoffset, på 7″ fälgar.

Så om bilarna är lika är det inte möjligt att det är skärmkanterna som tar i med tanke på bredare fälg och mindre ET?

Själv har jag bekymmer med skrap på mina 7,5″x17 med ET 45. Jag har dock inte bekräftat om det är hjulhus eller skärmkant, men tippar på det senare då det är ganska vanligt verkar det som efter lite googlande

Finns ju en beräknare här: http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html
        och även en sticky i någon forumdel som behandlar ämnet offset

J_Erixzzon
        Deltagare

Ingenting, exakt samma kaross.

Nu är jag ingen expert på ET mått och grejer men ET48 brukar väl vara det man kör på när man har 18″ fälgar, mina Speedline och Revolution fälgar har iaf ET48. Men 18″ är ändå lite stort om man inte gör nåt åt skärmkanterna, börja med att ta bort gummilisten om du inte redan gjort det (vilket alla borde göra, listen orsakar rost…), nästa steg är att antingen valsa, eller klippa ner och slå upp kanten vilket jag har gjort.

Sen undrar jag hur du tänker när du frågar om spacers 😀 Ditt problem är ju att däcket tar i skärmkanten, vilket betyder att hjulet sitter för långt ut, hur löser du det med spacers?! 😀

Eftersom jag trodde det tog i inne i hjulhuset och inte i skärmkanten trodde jag att jag skulle behöva flytta ut hjulet lite 😉
          Men får bli att valsa skärmkanterna då! 🙂

Steewe
          Deltagare

Här har du en väldigt bra sida:

http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html

Enligt den är det för tajt mot skärmkanten = Valsa. 😀

/Stefan

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.