› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Skummt läcka av glykol
- Detta ämne har 9 svar, 2,138 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2009 kl. 10:41 #1620
abacus
DeltagareHej!
Får ett litet sprut av glykol under huven vid kolkansitern, men bara när jag drar på hyffsat.
Har letat och tittat men hittar inte vars det kommer ifrån, tror absolut inte att det är en topp som har gett upp men rätta mig gärna om ni tror annat…
Står jag på tomgång tills fläktarna drar igång som kommer det inget heller, inte heller när jag varvar upp den vid stillastående… ?
Vilken sida (vars ) sitter vattenpumpen?
Gt -97 är bien det handlar om
14 februari, 2009 kl. 13:30 #45863specialized
DeltagareDet är med ganska stor säkerhet en spricka i plastgaveln på kylaren det handlar om.
Fick byta min kylare efter samma symptom.Läckte bara vid hård körning ..
Leta noggrant efter sprickor längs gaveln så ska du se 🙂Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg15 februari, 2009 kl. 10:33 #45861lunkan
DeltagareKollar man på bilden så ser man att det har stänkt från kylaren eller slangarna som sitter på kylaren (kolla på svarta plasten som jag antar är till luftburken).
15 februari, 2009 kl. 15:46 #45860Palm
DeltagareDet är gaveln i kylaren som gett sig, rättare sagt plasten. Om man plockar loss den kan man se att det är väldigt små hål i plasten där vattnet smiter ut när det blir tryck i systemet. Byt till ny kylare omedelbart så du inte åker på att den brister helt och du blir stående utmed vägen.
16 februari, 2009 kl. 13:58 #45865abacus
DeltagareTid är bokad på Subaru verkstad för byte av kylaren…. kommer att kosta en slant misstänker jag men jag lämnar inte in bilen till den lokala ”fixar allt verkstaden”
Några Omdömen/uppfattningar om frontbilar i Göteborg ?
I telefon är dom genuint intresserade och frågar olika saker angående problemet. Någon som har bilen där på fix/rep/hjälp/felsökning ?16 februari, 2009 kl. 14:07 #45866abacus
Deltagarejepp har kollat runt stället du menar satte en bit med puts duk virad runt slangen vid kylaren och drog en repa, Inget kom från det hållet.
Ser även att en bulthuvud har fått sitt huvud fyllt med vätska framför kylaren… se bild ->
http://hem.bredband.net/dtype/leek2.jpgtroligen hål i gaveln mot fronten då skulle jag misstänka
18 februari, 2009 kl. 13:15 #45867abacus
DeltagareOm jag hade haft ett garage… stå ute vid -3 och skruva i kylaren kan inte vara roligt….
UPDATE:
Dom provtryckte kylsystemet idag och det visade sig vara en läcka bland flänsarna (något rör där ibland dom ) och mycket riktigt som andra inlägg har sagt så är det nära gavel på kylaren.
Fick ett pris på 4.400 Sek för byte av kylare, då ingår allt .. Kylare jobb, ”luftning” glykol och moms tycker det är fint pris med tanke på att mekonomen tar 4028 Sek för enbart kylaren….18 februari, 2009 kl. 13:26 #45864specialized
DeltagareBra det löste sig
4400 är ett bra pris. Skulle du ha en `förstör det själv`- hall att göra det i, så skulle ju det kosta lika mycket (400 då 😉 ) i bara hyra..
Iofs så har jag för mig att Subaru-orginal kylaren bara kostar ca 3500…men ändå 🙂Plåtgavlar på Mekonomens. Plast på OEM.
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg24 februari, 2009 kl. 13:50 #45868abacus
DeltagareBilen lagad av FrontBilar i Göteborg.
Hämtade bilen för 1 timme sedan och allt verkar bra änsålänge 😀 dock så luktar det apa (läs glykol, och typ nytt gummi) när man stannar vid något rödljus någon minut, är bara rester av spilld glykol i motorumment runt kylare och slangar kan jag tro, den ”mysiga” gummi lukten kommer nog av slangar och den nya kylaren gissar jag.
Såg oxå att dom nya kylarna är helt i metall och inte har dom veka kanterna av plast som min gamla hade hoppas att den nya kylaren och klarar minst 12.500 mil som den gamla gjorde.
Har dock ett litet roligt porlande ljud ifrån värmepaketet i kupén luft kvar i systemet ?
Jag märkte att när jag hämtade bilen att kall luften var på max, inte värmen som jag skulle ha haft den ställd på när jag fyller på glykol….100% Service och bemötande på Frontbilar i Göteborg, inte ”dyrt” heller för att vara en märkes verkstad heller.
😀 😀 😀
25 februari, 2009 kl. 11:29 #45862b20mannen
DeltagareBilen lagad av FrontBilar i Göteborg.Hämtade bilen för 1 timme sedan och allt verkar bra änsålänge 😀
dock så luktar det apa (läs glykol, och typ nytt gummi) när man stannar vid något rödljus någon minut, är bara rester av spilld glykol i motorumment runt kylare och slangar kan jag tro, den ”mysiga” gummi lukten kommer nog av slangar och den nya kylaren gissar jag.Du lär nog få dras med glykoldoften nån vecka. En lustig egenhet hos boxrar och V-motorer. 😀
Var glad att du inte har avgasbandage på grenröret. Det kan verkligen dofta orangutang om det blir blött. 🙂
Har dock ett litet roligt porlande ljud ifrån värmepaketet i kupén luft kvar i systemet ?Jag märkte att när jag hämtade bilen att kall luften var på max, inte värmen som jag skulle ha haft den ställd på när jag fyller på glykol….
Precis. När man fyller på och luftar av kylsystemet ska värmen vara på fullt.
Däremot så är det så att man kan få det porlande ljudet även på ett 100% tätt och avluftat kylsystem om man parkerar bilen i nerförsbacke.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.