› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Skumt laddtrycksproblem
- Detta ämne har 4 svar, 1,058 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
uranium.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2008 kl. 20:31 #4141
uranium
DeltagareKan börja med att säga att jag har sökt här om laddtrycksproblem men inte hittat nåt som liknat mitt.
Då till saken. Allt började när jag tog bort ”snorkeln” till luftfiltret, bilen ville ofta inte ladda mer än 0.5bar. Laddet skjuter upp till 0.9 som de ska vara för att sedan snabbt sjunka tillbaks till 0.5 och stanna där. Och det lustiga är att detta alltid händer på tvåans växel!!
Jag monterade tillbaks snorkeln men bilen gick fortfarande likadant, så jag nollade ECU:n och gjorde rent soleonioden. Då funkade bilen fint i några dagar så jag monterade min hks ssqv dump som jag inte vågat montera tidigare pga problemet. Men när jag började justera dumpen så började bilen jävlas igen.
Då nollställde jag ECU:n igen och sen funkade de kanon länge! Men för ett tag sen så kom samma problem tillbaks nångång då och då. inte alls som förut men det händer dock emellanåt. Och som sagt, alltid på just tvåans växel! Känns som att det blir så om jag t.ex varvar rätt mycket i nån sekund på den växeln innan jag stämplar fullt.
Nån som har någon aning om vad de kan vara? Bilen går jättebra i övrigt och känns pigg.
Kan det vara något med motståndet på just tvåans växel som gör de?
Kan en dawes device hjälpa? Har nämligen en som ligger men har inte vågat montera den pga detta.
Bilen det handlar om är en Impreza GT -00 som är helt orginal motormässigt förutom ett 3″ avgas.
Mycket tacksam för svar!!
18 juni, 2008 kl. 09:22 #63754Manor
DeltagareÄr detta inte ett klassiskt LMM-strul som visat sig?
Jag brukar åtminstone alltid chansa på LMM:en (och har då 80% rätt)…så förslagsvis så åker du till närmaste Subaruverkstad och ber dem checka felkoder (även historiska) via Select Monitorn.18 juni, 2008 kl. 14:50 #63756uranium
DeltagareÄr detta inte ett klassiskt LMM-strul som visat sig?Jag brukar åtminstone alltid chansa på LMM:en (och har då 80% rätt)…så förslagsvis så åker du till närmaste Subaruverkstad och ber dem checka felkoder (även historiska) via Select Monitorn.
Jag bytte LMM i höstas så jag hoppas att det inte är den som gett med sig igen. Har orginal luftfilter..
Men då när LMM gick sönder i höstas så krånglade den på ett helt annat sätt än vad den gör nu. Då ryckte den väldigt mycket vid gaspådrag.
Nu sjunker ju laddet till 0.5 rätt sällan och bilen går inte alls dåligt i övrigt.Men jag ska kolla felkoder som du sa! Tack för svaret
18 juni, 2008 kl. 15:56 #63755specialized
DeltagareHej ! 🙂
Det är inte så att detta problem uppenbarar sig när du har legat på jämn gas på 2 :an i mer än 3-4 sekunder ?
Alltså, om du legat på ungefär samma varvtal på 2:an i några sekunder och sen när du gasar fullt, så laddar den enbart 0,5 bar ?Är detta fallet så är det helt normalt.
ECU`n är mappad så på grund av något avgas eller bullerkrav ..Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉18 juni, 2008 kl. 18:57 #63757uranium
DeltagareHej ! :)Det är inte så att detta problem uppenbarar sig när du har legat på jämn gas på 2 :an i mer än 3-4 sekunder ?Alltså, om du legat på ungefär samma varvtal på 2:an i några sekunder och sen när du gasar fullt, så laddar den enbart 0,5 bar ?Är detta fallet så är det helt normalt.ECU`n är mappad så på grund av något avgas eller bullerkrav ..Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉
Det är faktiskt precis så som den beteér sig!
Tack för svaret, det kändes bra att höra att det inte är nåt knasigt då 🙂Men innan jag nollade ECU:n så kom problemet nästan vid varje gaspådrag på tvåans växel, oavsett om jag gasade på fullt direkt eller väntade några sekunder. Men då verkar allt vara i sin ordning nu då efter senaste nollningen 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.