› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Sladd / Drift med Sti
- Detta ämne har 25 svar, 3,781 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2010 kl. 20:52 #23915
Eiiiiik
DeltagareTjenare!
Nissan-killarna va ute och sladdade i rondellen idag. Självklart faller man ju för grupptryck och bestämmer sig för att testa om det går med Subban också.. Inga problem det där.
Frågan är nu.. Hur mycket sliter det egentligen på bilen. Att det inte är riktigt bra är ju inte speciellt svårt att räkna ut, men hur illa är det egentligen? Drivlinan ska orka med det?
14 augusti, 2010 kl. 16:00 #207787specialized
DeltagareTjenare!
Nissan-killarna va ute och sladdade i rondellen idag. Självklart faller man ju för grupptryck och bestämmer sig för att testa om det går med Subban också.. Inga problem det där.
Frågan är nu.. Hur mycket sliter det egentligen på bilen. Att det inte är riktigt bra är ju inte speciellt svårt att räkna ut, men hur illa är det egentligen? Drivlinan ska orka med det?
Den 6-petade lådan/drivlinan är ganska skottsäker och körs med effekter på upp till 500 hk utan problem, så lite drifting skadar den inte, så länge du inte bor i rondellen och sladdar dygnet runt 🙂
14 augusti, 2010 kl. 16:04 #207795Turbovin
DeltagareEnda jag läst på Scoobynet är att på de tidiga 6-petade lådorna utan DCCD så har mellandiffen gett sig i vissa fall men då har de nog misshandlats rejält. De brukar ha lite högre effekt- och vridnivåer där också.
14 augusti, 2010 kl. 16:40 #207801berne
Deltagarehur mkt effekt behöver man upp i för att de ska släppa på torr asfalt ca?
15 augusti, 2010 kl. 15:10 #207804Eiiiiik
DeltagareVad bra! 🙂 Nerå, bo på bredden i rondeller gör jag inte 😉
Köper du GoodRide-däck (nej, gör inte detta!!!!) så är det bara att gasa till du får ladd, koppla, dra lite i pinnen i mitten, sen möta med 1:an. Så ska du allt se att det går fint även med en original Sti 😉
15 augusti, 2010 kl. 17:30 #207783Manor
DeltagareVad bra! 🙂 Nerå, bo på bredden i rondeller gör jag inte 😉
Köper du GoodRide-däck (nej, gör inte detta!!!!) så är det bara att gasa till du får ladd, koppla, dra lite i pinnen i mitten, sen möta med 1:an. Så ska du allt se att det går fint även med en original Sti 😉
Jag är gammal, det ska erkännas…men ärligt talat…ja, vad ska man säga :rolleyes:.
15 augusti, 2010 kl. 21:23 #207800Snofi
DeltagareHär har du en som sladdar
http://www.youtube.com/watch?v=JHChEb67yb4
Stackars drivlinan!!
Dock var han jävligt duktig på att ratta bilen.16 augusti, 2010 kl. 05:30 #207805Eiiiiik
DeltagareHeheh! Ja, duktig som tusan… Men nu har man testat det. Det får räcka 🙂
16 augusti, 2010 kl. 07:50 #207793Bodyshot
DeltagareHör med Sladden här på forumet, han går mer på bredden än rakt fram!
16 augusti, 2010 kl. 15:02 #207803Eiiiiik
DeltagareHör med Sladden här på forumet, han går mer på bredden än rakt fram!
Och har fått byta ett par delar också kan jag tänka mig? 😉
16 augusti, 2010 kl. 15:14 #207792Bodyshot
DeltagareJag tror inte det behövs bytas mer än däck utöver vanlig service, dom håller bra är min uppfattning 🙂
16 augusti, 2010 kl. 20:19 #207806Eiiiiik
DeltagareJag tror inte det behövs bytas mer än däck utöver vanlig service, dom håller bra är min uppfattning 🙂
Vad bra!! 🙂
Jobbar på ett stort däckföretag, så det är ju bra 🙂
26 augusti, 2010 kl. 09:10 #207791abacus
DeltagareHär har du en som sladdar
http://www.youtube.com/watch?v=JHChEb67yb4
Stackars drivlinan!!
Dock var han jävligt duktig på att ratta bilen.Hmm finns det någon typ av bok typ ”Dummies for drifting” eller hur man man gör, är det handbromsen som gäller får att få upp ett kast å sedan gasa sig igenom det ???
Min GT har en svår tendens att vilja gå rakt fram tills man provocerar den hårt med ett kraftigt rattutslag och rejält med gas….
26 augusti, 2010 kl. 09:58 #207807Eiiiiik
DeltagareHmm finns det någon typ av bok typ ”Dummies for drifting” eller hur man man gör, är det handbromsen som gäller får att få upp ett kast å sedan gasa sig igenom det ???
Min GT har en svår tendens att vilja gå rakt fram tills man provocerar den hårt med ett kraftigt rattutslag och rejält med gas….
Ska du göra ringar eller sladda på plats är det ju lättast att dra kryckan till du ligger i ”rätt läge” sen möta med 1:an och se till att hålla bra med spinn på hjulen. Iaf min subba har en tendens att bara vilja understyra om jag försöker mata ut den med enbart gas..
Det han gör på filmen här är snarare powerslide.. MYCKET fart och sen ”flicka” bilen som det heter. Sväng åt motsatt håll dit du ska först för att sen få ett ordentligt kast när du svänger tillbaka i tänkt riktning 🙂
26 augusti, 2010 kl. 11:37 #207788specialized
DeltagareHmm finns det någon typ av bok typ ”Dummies for drifting” eller hur man man gör, är det handbromsen som gäller får att få upp ett kast å sedan gasa sig igenom det ???
Att ge sig på att drifta på torr asfalt med en GT är inget att rekommendera, såvida du inte bytt drivlina/ växellåda och har effekt så det räcker.
Vidare, så är det mycket enklare med en Sti som har diffbroms bak (och även mer drivning bak, med diffen i öppet läge), mycket enklare att få ut baken då 🙂
Handbromsen tar en del stryk av att använda den för att låsa bakhjulen, och även mittdiffen på en GT. På en STi med DCCD, så frikopplas framhjulen från bakhjulen när du drar handbromsen och därmed belastas inte mittdiffen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.