› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Slamrande kolvar vid kallstart?
- Detta ämne har 16 svar, 1,527 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Strat.
-
FörfattareInlägg
-
10 februari, 2004 kl. 06:50 #2407
moken
DeltagareHm, är det bara jag som har detta fenomen?
Min förra impreza GT hade ju gått en del, 16000mil när jag sålde den, och den slamrade om kolvarna när motorn var kall, inte alls kul ljud att lyssna på… Den såldes iaf så småningom och fem dagar senare köpte jag en ny impreza… Säljaren hävdade att den inte lät ngt vid kallstart, men det kunde jag inte verifiera eftersom vi möttes i uppsala och han körde dit bilen…iallafall nu efter så har ju jag kallstartat den, och visst låter den lika illa kall, så är detta imprezastandard? Denna kärra har nu gått 16600mil, men det är ju ingenting för en modern motor…
Sååå, hur låter era motorer kalla med handen på hjärtat?!?
10 februari, 2004 kl. 06:55 #51821Niklas
DeltagareDet enda missljud min bil kan ha för sig när det är kallstart som gäller är en kamrem som ”piper” lite. Aldrig hört något slamrande ljud från motorn. Kan ifs vara dekalerna som dämpar ljudet… 😛
10 februari, 2004 kl. 07:05 #51813Mange
DeltagareDet finns lite info om ditt problem på scoobynet
Pistonslap kallas det, Det är ett litet mellanrum mellan kolven och cylinderväggen, Det försvinner sen när kolven har blivit varm och töjt sig lite, Det brukar komma på 98orna har jag för mig.
Sök lite på scoobynet. Finns fler med ditt problem.
/Mange
10 februari, 2004 kl. 07:37 #51814moken
DeltagareSkönt att jag inte är ensam om att ha slammer i tom TVÅ imprezor:-)
Som sagt det försvinner när den blir varm, men det låter inte kul när den är kall 🙁
Imorse tyckte jag iofs att det var extra illa, men det kan vara för att jag råkade trycka ut en gummiplupp i torpedväggen i går när jag drog in slang till turbotrycksmätaren och kabel till slutsteget kanske, så det inte dämpar ngt där… Får försöka fixa det ikväll…Men är det mest 98orna som har detta alltså? Större spel i dessa motorer alltså? Då kan vi ladda mer alltså:-)
Min 200:a har jag 9hundradelar spel i, och den låter stenkross även varm, men den kommer ju leverera effekt därefter åxå så det är legitimt, men imprezan kunde gärna fått vara tystare ;(3″ från turbon o bak har jag redan, men det överöstar inte ändå, får köra med stereon på istället:-)
*edit* förresten, hur söker man på scoobynet, hittade ingen searchknapp förut när jag skulle söka där:-(
10 februari, 2004 kl. 07:45 #51806SecretAgentMan
DeltagareVissa 98:or lider av ”piston slap” – ett lite ”helikopteraktigt” dovt knackande ljud. 🙂
Om inte minnet sviker mig så är det fodren som blivit lätt ovala, och kolvarna rör sig i sidled en smula, lösningen var att borra upp till en överdimension.
Men glappet som finns tightar till sig när motorn kommit upp i arbetstemp – och det finns minst en bil (ingen nämnd, ingen glömd etc :D) som gått hårt med detta fenomen länge…iofs är det inget jag skulle åka med, men jag är lätt paranoid jag. 😀
Men varför köpa en Impreza igen när du precis fått den första såld – som det tog en evighet att få såld (och sjuttielva poster på alla forum)?
/J
10 februari, 2004 kl. 07:51 #51815moken
Deltagare>Men varför köpa en Impreza igen när du precis fått den första
>såld – som det tog en evighet att få såld (och sjuttielva
>poster på alla forum)?
>
>/JFinns flera anledningar…
En anledning till att jag ville sälja var att jag vantrivdes med bilen efter allt trixande med bilfirman jag köpte den av, kändes inget kul att äga den, samt att ekonomin var lite ansträngd…
Anledningen till att jag köpte den nya var att både jag o tant gillar imprezan, samt att jag fick till det så pass bra att jag får 700kr mer över varje månad än om jag haft kvar förra imprezan… Detta pga att jag nu kunde lämna en bil i inbyte och alltså få bort kostnaderna för den, samt att jag kunde lösa lånet på den med mellanskillnaden jag fick över, samtidigt som den nya är billigare i försäkring pga godkänt larm och icke metallic…
Att den sen är trimmad gör ju inget heller 😀10 februari, 2004 kl. 11:25 #51820Henke
DeltagareTja
Jag hör inget från min motor när den är kall…
Iofs så har jag aldrig startat den när det varit riktigt kallt heller, ställde den i garaget direkt när jag köpte den.
Hör dock inget när jag startar den inomhus fast då är den ju inte kall heller…
Men lite kolvspel skadar inte, så länge den inte börjar dra en massa olja eller att den trycker ur sig genom vevhusventilationen gör det inget.
Hej hopp/ Henke
10 februari, 2004 kl. 20:19 #51819skogsmulle
DeltagareJag har själv råkat ut för detta ”Piston slap” på min f d impreza (98:a med drygt 18kmil). Började höra lite slammer vid kall motor så jag bad verkstaden kolla detta i samband med en service. Med hjälp av stetoskop konstaterade de ett missjud från ena cylidern (4:an tror jag det var). De kunde inte med säkerhet konstatera ”piston slap” utan att riva motorn, men de sa att de haft detta problem på flera 98:or innan.
De förklarade att cylindern kan bli oval av kolvens nötning (självtyngd) eftersom boxermotorn har liggande cylindrar, jag tycker detta verkar märkligt. Det finns ju fler andra bilar med boxermotor, det borde inte behöva vara nödvändigt med motorrenovering efter mindre än 20kmil. Har även hört ryktesvägen att det beror på konstruktionsfel hos just 98:orna (men då skulle ju inte andra årsmodeller ha detta fenomen?).
Behöver inte vara farligt kan gå utan problem 15kmil till, men med maximal otur kan det bli sprickbildning i kolven p g a vibrationerna, och om en kolv havererar blir motorras som följd.
Hur som helst, att laga på verkstad = DYRT (ca 40kkr), ur med motor, borrning av cylindrar, överdimensionerade kolvar m.m. Inget man vill göra utan garanti kvar.
11 februari, 2004 kl. 08:13 #51812Subbarist
Deltagare>Vissa 98:or lider av ”piston slap” – ett lite
>”helikopteraktigt” dovt knackande ljud. 🙂
>
>Om inte minnet sviker mig så är det fodren som blivit lätt
>ovala, och kolvarna rör sig i sidled en smula, lösningen var
>att borra upp till en överdimension.
>
>Men glappet som finns tightar till sig när motorn kommit upp
>i arbetstemp – och det finns minst en bil (ingen nämnd, ingen
>glömd etc :D) som gått hårt med detta fenomen länge…iofs är
>det inget jag skulle åka med, men jag är lätt paranoid jag.
>:DMin slammrar satan när den är kall och slutar sen när det blir varmt och den har gått 4000 mil hårt satan in i helvete och inget har rasat än… men jag har ju servat den efter körstilen också iofs.
11 februari, 2004 kl. 10:54 #51818moken
Deltagare>>
>…själv är jag känsligare för själva lukten och inte
>ljudet…Mr MÖK 😉 😛 😀 :D.
>
>mvh Mats N ´Lukten är från mej är GOD:-)
19 december, 2005 kl. 06:19 #51808Manor
Deltagare>Min slammrar rätt duktigt under lite belastning då den är
>kall. Men jag brukar låta den gå på tomgång tills att den
>blivit lite varm, och då hörs ingenting. Kör den inte varje
>dag numera. Har en 99’a ska tilläggas.Jag har också en 99:a, och hade ett ”knackande” ljud när den var kall under en längre tid. Jag misstänkte ”piston slap” men rätt var det var så var ljudet spårlöst borta och har aldrig kommit igen :). Riktiga fel brukar ju aldrig laga sig själv, så jag vete tusan vad det kan ha varit.
Ett tips är att Imprezan är ganska känslig för vilken viskositet på oljan som används. Det ska enligt verkstadsmanualen (tack för den Wanderer ;)) vara 10-40. Vid ”extrem” kyla så kunde man även använda 5-40 eller var det 5-30??? Detta gäller åtminstone årsmodell 99-00.
Jag bifogar en länk som ger dig adressen till en verkstadsmanual för din årsmodell (om du är intresserad)…om den inte fungerar så kan du hitta den på Wanderers ftp.
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=2645&mesg_id=2645&page=mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51809Manor
Deltagare>måste vara kolvslammer tycker jag eftersom det försvinner när
>den blir varm, o eftersom den förra lät likadant, men man blir
>ju irriterad ändå, men om fler har det så:-)…mitt slamrande försvann också i samband med att den blev varm…men slamret har nu helt försvunnit både varm som kall…:)
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51810Manor
Deltagare>Säljaren hävdade att den inte lät ngt vid kallstart, men det
>kunde jag inte verifiera eftersom vi möttes i uppsala och han
>körde dit bilen…
>
>iallafall nu efter så har ju jag kallstartat den, och visst
>låter den lika illa kall…Förresten Moken…bussig säljare :-(…har du varit i kontakt med honom och konfronterat honom med missljudet? Inte för att det gör någon skillnad, men det måste väl ”svida lite i säljarens själ” om du ringer och är besviken. Jag skulle känna mig pyton om jag med flit bluffade någon. Det är antagligen därför jag aldrig skulle bli någon bra bilsäljare.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51811Manor
Deltagare>Sen är det ju som så att vissa är känsligare mot ljud än
>andra, jag är en känslig person när det gäller ljud säger alla
>i min bekantskapskrets:-)
>
…själv är jag känsligare för själva lukten och inte ljudet…Mr MÖK 😉 😛 😀 :D.mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51807Strat
DeltagareMin slammrar rätt duktigt under lite belastning då den är kall. Men jag brukar låta den gå på tomgång tills att den blivit lite varm, och då hörs ingenting. Kör den inte varje dag numera. Har en 99’a ska tilläggas.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.