SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Slår vänster bak vid vänstersväng.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Mäki
    Deltagare

Jag har en fundering angående min impreza wrx -05.

När jag svänger vänster skarpt eller backar så slår det vänster bak och det hugger lite, sen kan det stanna kvar en bit när jag kör rakt, det har blivit värre senaste veckan, ljudet uppkom för ca 2 veckor sen.

Är det drivknut eller drivaxel som börjar bli dåligt? Hör inget missljud när jag är uppe i säg 3e växeln och uppåt (med lite fart vill säga).

Tack på förhand!

Mvh Marcus

Mäki
      Deltagare

Fått tips att kolla upp bakre diffen, vart brukar dom ligga i prisklass begagnade?
        Och vad heter originaldiffarna?

Cruise
        Deltagare

Kan kanske vara ett hjullager med, hade ngt liknande på min vänster bak för en månad sedan. började med att det bara klånkade till vid gaspådrag sedan när det va riktigt dåligt så tjöt det riktigt vid högersväng.

Mvh/
          Erik

Mäki
          Deltagare

Men det tjuter ju inte för mig, utan det slår/hoppar när jag svänger sakta, ju fortare jag kör desto mindre hörs ljudet.

Ska hem och tömma oljan i bakdiffen nu snart.

Cruise
            Deltagare

Okey, berätta gärna sedan vad problemet är, kan ju alltid vara nyttigt för nån 🙂

Mvh/
              Erik

Mumin
              Deltagare

Men det tjuter ju inte för mig, utan det slår/hoppar när jag svänger sakta, ju fortare jag kör desto mindre hörs ljudet.

Ska hem och tömma oljan i bakdiffen nu snart.

Kolla bakdämparna! alt anliggande brommsar. men tror dock ej brommar 😮

Håenström
                Deltagare

Tror oxå på dämparna.

Mäki
                  Deltagare

Okej grabbar! Då känner jag mig inte lika rädd att använda bilen längre, blir dock att titta av diffen ändå i veckan, men ska kika dämparna imorgon!
                    Är det värt att skaffa nya original eller ska jag kika på typ XYZ på en gång?

Självklart skriver jag vad problemet var när jag kommer fram till det, hjälper förhoppnignsvis flera i framtiden.

Mvh Marcus

Desen
                    Deltagare

Skulle ett hjullager vara så pass dåligt så borde du kunna känna ett glapp i hjulet om du hissar upp den.
                      En enkel koll av diffen bak e ju att tappa ut oljan och ta något som når in en bit för att kolla så att där inte ligger något skrot i botten.

Lite ny olja skadar ju aldrig, och det är ju inga större mängder det handlar om heller.

Mumin
                      Deltagare

nya dämpare blir ju iaf säg 2500 styck per sida och rekomederat är att byta båda bak. + jobb, ta ner fjäderbenet, trycka ihop fjäderna till nya benet säker 2-3 tim på jobbet + hjulinställning så landar på en stor summa pengar så mitt tips är coilovers + hjulinställning.. coilovers kan du byta själv utan större problem. tar kanske lite tid men allt går.
                        sen en hjulinställning med prodrive vinklarna så har du en kanon fin upplevelse 😀

staffe_
                        Deltagare

vi löser de dära i mån mäki 🙂

Mäki
                          Deltagare

Satt och koncentrerade mig på ljudet när jag åkte hem igår, och det lutar starkt åt dämparen, för vid guppen så blir det oljud också! Så det är nog som ni säger med dämparen, ska titta över den ikväll, har slutat oroa mig för diffen faktiskt.

Alla oljor i drivlinan är bytta i vintras till red-line så det lär inte behövas något nytt nu. 🙂

Tack så mycket för hjälpe, återkommer när jag vet svart på vitt vad det är.

Mvh Marcus

Jocke.T
                            Deltagare

Jag har exakt samma problem med min WRX STI -05 :O
                              Blev riktigt skraj att det var något som har gått sönder redan (Köpte bilen i måndags)
                              Men om det bara är dämparen så är det ju en stor lättnad 🙂
                              Då får det blir coilovers.

Mäki
                              Deltagare

Ja, jag har bara ägt min bil sen den 10e mars jag också hehe.

Ska ut och titta om en liten stund om jag kan avgöra om det är dämparen, men till 95% så gissar jag på det! 🙂

Lirkus
                                Deltagare

Bara å rycka å slita å gunga å härja!! ryck lite i stag å sånt då 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.