› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Slår vänster bak vid vänstersväng.
- Detta ämne har 46 svar, 3,941 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Mäki.
-
FörfattareInlägg
-
28 april, 2010 kl. 17:16 #201106
Mäki
DeltagareÄr du hemma kanske jag kan få kika förbi vid dig? 😛 Du som har riktig domkraft här i stan 😉
28 april, 2010 kl. 17:32 #201085Lirkus
Deltagareja lugnt de 🙂 Ska äta å så nu men de e bara å dyka förbi de 🙂
28 april, 2010 kl. 17:36 #201082specialized
DeltagareAnvänder ni sökfunktionen, så kommer ni hitta flera trådar om klonkande bakdämpare på New Age Sti:er, flera som fick dem bytta på garantin har jag för mig. Detta var iofs några år sen 🙂
Här är EN av trådarna 😉
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67725&highlight=klonkande+bakd%C3%A4mpare28 april, 2010 kl. 19:35 #201107Mäki
DeltagareVet ju inte om klonka är riktigt rätt ord heller. Hmm.
Var i vilket fall till Lirkus nyss, vi tog av hjulet, ryckte, slet, knackade en massa där inne allt verkade bra :S
Så efter att ha klämt fingrarna X-antal gånger och stretat med baksätet så märkte vi att vi såg precis ingenting av bakdämparna därifrån hehe, bara ett par lock som lät likadant när vi knackade på dom.Skruvade tillbaks allt och sa åt Lirkus att åka med för jag vill att fler ska höra, då var biljäveln tyst. Åkte massa gupp, svängde skarpt osv och den var helt tyst, ljudet började smyga fram igen så småning om dock.
Men för att förklara ljudet och känslan så är det som om något hamnar i spänn (vid vänster bak, förarsidan) och sen slår tillbaks i rätt läge igen, typ fjädern så att säga. Svårt att placera det här.28 april, 2010 kl. 21:28 #201088Mumin
Deltagaretesta så här. tryckner med kroppsvikten på bakskärmen. så dämparen trycks ner. sen om det är mjuk eller sten hård så har du problem. om dämparen typ hackar sig upp. jämför gärna med höger sidan eller på en annan bil.
29 april, 2010 kl. 14:48 #201108Mäki
DeltagareOkej, får se hur jag gör nu, väntar nog tills dess att problemet kommer tillbaks i full utsträckning. För nu är den relativt tyst igen, börjar nästan misstänka fjädern.
4 maj, 2010 kl. 16:00 #201119Jocke.T
DeltagareHar du hunnit kolla upp det något mer?
4 maj, 2010 kl. 18:24 #201109Mäki
DeltagareNä jag har faktiskt inte gjort det, den är mycket tystare sen jag var av och tillbaks med hjulet, så nu är det faktiskt svårt att höra vad det kan vara.
Som många andra misstänker jag stötdämparna också nu, men lär väl under någon dag och titta på bussningarna också.Edit: Kan ju tillägga att bilen är bra stum runt om, fast den ska vara original i chassit! Visst är det ju skillnad mot Audi-bilarna jag rattat innan, men sån här skillnad har jag svårt att tro!
4 maj, 2010 kl. 20:49 #201092Fredde08
DeltagareJag hade samma problem i höstas
Jag löste det då genom att göra rent själva kolven på dämparen och sen lägga på sprayfett. funkade i flera månader, har dock kommit tillbaks nu, ska göra det ordentligt nu när jag ska byta fjädrar i helgen och lägga på nått vattenfast fett..4 maj, 2010 kl. 20:51 #201110Mäki
DeltagareOkej! Låter ju bra detta, att det ska vara dämparna.
Har börjat snegla på ett D2 coilover-kitt, bilen har ju gått en hel del mil så nya dämpare skulle nog inte vara ovälkommet i vilket fall. 🙂
4 maj, 2010 kl. 21:39 #201120Jocke.T
DeltagareOkej! Låter ju bra detta, att det ska vara dämparna.
Har börjat snegla på ett D2 coilover-kitt, bilen har ju gått en hel del mil så nya dämpare skulle nog inte vara ovälkommet i vilket fall. 🙂
Det är precis den vägen jag tänkte gå 😛
Väntar bara på pengar sen blir det en beställning.8 maj, 2010 kl. 19:45 #201093Fredde08
DeltagareJag monterade mina tein fjädrar idag.
Gjorde rent kolven på dämparen ordentligt och la på ordentligt med vattenfast marinfett
Nu är bilen knäpptyst i bak, låg massa grus o kladd runt tätningen mot kolven.8 maj, 2010 kl. 20:38 #201099Vince
KeymasterKlonk i bakdämparna på new age STI´erna verkar vara rätt vanligt. Det är tydligen ganska snålt med fett från fabrik vilket leder till klonkljud.
Som Fredde08 skrev så går det att lösa tillfälligt genom att göra rent och spraya med vattenfast fett. (kan rekommendera CRC vitt litiumfett som både tål värme, kyla o vatten). Det hjälper dock som sagt enbart tillfälligt och ljudet kommer tillbaks efter ett tag.Här finns det annars en bra sida som visar hur man ”renoverar” dämparen med rikligt med nytt fett. http://www.iwsti.com/forums/how-install/157589-repack-impreza-struts.html
Har inte testat själv men det verkar vara ganska vettigt.8 maj, 2010 kl. 23:39 #201089Mumin
DeltagareMen som sagt.. de lönar sig bara om man kan göra det själv.. annars om man lämnar in bilen på verkstad blir det svindyrt! så har du garanti så få det utbytt! annars coilisar 😛
9 maj, 2010 kl. 06:11 #201094Fredde08
DeltagareKlonk i bakdämparna på new age STI´erna verkar vara rätt vanligt. Det är tydligen ganska snålt med fett från fabrik vilket leder till klonkljud.
Som Fredde08 skrev så går det att lösa tillfälligt genom att göra rent och spraya med vattenfast fett. (kan rekommendera CRC vitt litiumfett som både tål värme, kyla o vatten). Det hjälper dock som sagt enbart tillfälligt och ljudet kommer tillbaks efter ett tag.Här finns det annars en bra sida som visar hur man ”renoverar” dämparen med rikligt med nytt fett. http://www.iwsti.com/forums/how-install/157589-repack-impreza-struts.html
Har inte testat själv men det verkar vara ganska vettigt.sprayfett höll 2-3 månader med daglig körning..
Nu smetade jag på riktigt fett.. får se hur länge det håller.. 🙂
Får göra som i länken annars 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.