› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Slår vänster bak vid vänstersväng.
- Detta ämne har 46 svar, 3,941 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Mäki.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2010 kl. 06:58 #201100
Vince
KeymasterMen som sagt.. de lönar sig bara om man kan göra det själv.. annars om man lämnar in bilen på verkstad blir det svindyrt! så har du garanti så få det utbytt! annars coilisar 😛
såklart måste man göra det själv för att det ska löna sig men det verkar inte vara så svårt (t.o.m. jag som inte alls är bilmekaniker tror att jag skulle klara det ;)). Det enda man behöver är att lämna bilen för en hjulinställning efteråt. (o det behöver man göra vid byte till coilover också)
När det gäller garanti så tror jag knappast att en 2005 (som det är i Mäkis fall) har kvar några garantier som täcker detta. (kanske Fredde08 har nåt nyare?)
När det gäller coilisar…ja visst är det ett allternativ men blir det inte lite väl hårt för vanlig vardagskörning? Har själv funderat på det men kan inte riktigt bestämma mig om det blir en ”renovering” lr coilover.
9 maj, 2010 kl. 10:13 #201090Mumin
Deltagarejag kör med d2 på nu… och kör 3000 mil på år.
visst kan det vara stötit om man kör fort och det kommer lite vågor i vägen eller påtthål som man inte ser 😛 men annars om man kör på det mjukaste är det helt OK!
9 maj, 2010 kl. 12:10 #201111Mäki
DeltagareTack för tipsen, ska ta och blåsa rent så gott det går runt kolv och fjäder och ta och smörja upp det så får jag se om de blir tyst, blir de tyst då så kan jag ju åtminstone säga att jag har hittat felet!
Finns det annars nå bra väghållningskitt, verkar som dom har bytt till sänkfjädrar eller något tidigare på bilen, osäker om dämparna är bytta, men det skulle ju förklara varför dom är ”slut”. För isåfall kan jag tänka mig att köra på fjädrarna å bara köpa nya dämpare.
Mvh Marcus
9 maj, 2010 kl. 12:20 #201091Mumin
DeltagareCoilovers blir billigaste i längden iaf om du ska ha d2or vill säga.. ska du ha rikiga coilovers så kan det landa på 20+… men nya dämpare är ju inte gratis heller. finns nog en del som ligger och samlar damm 😛
10 maj, 2010 kl. 14:26 #201112Mäki
DeltagareKöpa begagnade känns ju sådär, vet ju inte hur länge dom håller då.
11 maj, 2010 kl. 17:32 #201095Fricke.w
DeltagareAnnars såg jag att importimageracing som jag brukar handla delar av, hade koni dämpare, och koni gjorde ju ingen skit för så?
såg även ut som de var dämpare med ställbar retur på, så vill du inte lägga ut pengarna för colisar, men ändå inte köpa skit eller subaru ”dyrt” orginal, så kannske dom är ett allterna tiv 🙂Här är dom i alla fall: http://www.importimageracing.com/c/wrx–sti-shocks.html
15 maj, 2010 kl. 17:04 #201096Fricke.w
DeltagareVet då till 99% att de är min T-bryga eller vad ni kallar de, som bussningarna har lämnat in på, fenomenet med min bil är ju att, dunket och stötarna man kan käna i bilen bara uppstår vid väldigt lugnkörning, samt vid små gas pådrag i låga farter, samt vid kraftiga svängar efter stop, så liksom rör sig nog hella diff upphängningen småt.
Men frågan är ju ska man köpa orginal eller gå på nå kraftigare busningar direkt?
Tycker även att de är lite kasst att dom redan gåt, då bilen inte ens rullat 6000mil,
samt att jag inte misshandlat den mycket alls, på tor asfalt, nog för att jag svinade mycket med den i vinter :D, men blir ju inte direkt nå plötsliga stötar och brytningar på is och snö?MVH
Fredrik15 maj, 2010 kl. 22:17 #201113Mäki
DeltagareDom ska jag verkligen kolla upp isåfall! Och är det dom så skulle jag uppskatta om någon har mått på bussningarna så jag får svarva upp ett par.
16 maj, 2010 kl. 18:43 #201121FrazzeVästerås
DeltagareHar precis samma problem med min -04 10kmil STI!!
blir så sjuk frustrerad, Varit på verkstad 3 gånger. Dom sa att den inte klonkade. Vet inte om de förnekar de eller inte testar bilen?!
Mitt upp står från start upp till 30km, Samma ” sak som e spänd” ljud. Drar i handbromsen då slår de till som´FÄN i underredet!
Rädd för att de är diffen, Snurrade den på lift och hackar lite, Kan ju dock vara något annat i linijen som ställer till test!
Kan de vara handbromsbackarna som spökar. Eller ”T-Bryggan som MR skrev ovan för, Får panik. Har inte tid och verkstad att styra detta heller, Så måste lämna in den, men va fan efter 3dje gången på S-O och de fortfarande säger att de inte låter så förlorar man ju förtroendet. Finns de nån annan Subaru verkstad i Västerås området tro?
17 maj, 2010 kl. 01:10 #201081alrik
DeltagareKan de vara handbromsbackarna som spökar. Eller ”T-Bryggan som MR skrev ovan för, Får panik. Har inte tid och verkstad att styra detta heller, Så måste lämna in den, men va fan efter 3dje gången på S-O och de fortfarande säger att de inte låter så förlorar man ju förtroendet. Finns de nån annan Subaru verkstad i Västerås området tro?
Kan du inte ta med en mek från SO ut på en åktur och ”visa” ljudet?
Kolla med fordonsdoktorn (Mekonomenverkstaden på Hälla)? Finns bra kompetens där enligt mig som säkerligen kan lösa problemet. Mekarna har/haft själva olika japsar, mest evo men grunden är den samma.
Autotec kanske skruvar Subaru (gjorde för 1 år sedan) fortfarande men där är det tidigast efter powermeet isf.
Har haft in imprezor hos Mekonomen samt Autotec med gott resultat.
PS. Vart jobbar du nu när du slutade på Statoil? DS.
/Mikael
17 maj, 2010 kl. 09:55 #201122FrazzeVästerås
DeltagareJobbar åt SBT nu, Dom kör inte provturer med kunder enligt dom?! Fråga mig inte varför, Fick inte svar sist ja frågade.
Känner hela gänget på Meko Hälla, Har fått två uppfattningar, Ena e att de är diffen som kuggar fel och andra är bromsbackar.
17 maj, 2010 kl. 14:58 #201098AndyBoy
DeltagareMina stötdämpare bak har börjat låta också, har garanti kvar på bilen men verkstaden ville bara byta en dämpare. Det började på höger bak, och sedan kom det på vänster. Nu låter det som F-N vänster bak, och då hör man bara den, och inte den trasiga på höger.
Så det blir väl att först få en bytt och sedan komma tillbaka och byta den andra.
Undra hur bra det är för väghållningen att bara byta en stötdämpare bak när bilen har gått 4k mil?
27 februari, 2011 kl. 17:55 #201114Mäki
DeltagareTittade igenom gamla kvitton på bilen, ungefär 3000mil innan jag fick missljudet hade dom missljud.
Verkstaden som felsökte bak kom fram till att det var ”ball joint” som var dålig, vad heter dessa på svenska? Och är det någon som vet priset på dessa? Misstänker att det kan vara dom.
Mvh Marcus
28 februari, 2011 kl. 12:43 #201123Garagekungen
DeltagareTittade igenom gamla kvitton på bilen, ungefär 3000mil innan jag fick missljudet hade dom missljud.
Verkstaden som felsökte bak kom fram till att det var ”ball joint” som var dålig, vad heter dessa på svenska? Och är det någon som vet priset på dessa? Misstänker att det kan vara dom.
Mvh Marcus
Kulled, länkhuvud…
…nog med förslag ?
:p 🙂28 februari, 2011 kl. 13:25 #201124Eiiiiik
DeltagareTyckte också att min bil klonkade när jag rullade långsamt och svängde. Visade sig vara dämparna där med! :p
För att tillfälligt få bort problemet (till du införskaffat dig något annat) trycker du upp damasken och smörjer ordentligt med vitt luminum-fett. Sen är det knäpptyst! Kommer ju dock tillbaka efter ett tag 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.