SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Slår vänster bak vid vänstersväng.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #201100
    Vince
    Keymaster

      Men som sagt.. de lönar sig bara om man kan göra det själv.. annars om man lämnar in bilen på verkstad blir det svindyrt! så har du garanti så få det utbytt! annars coilisar 😛

      såklart måste man göra det själv för att det ska löna sig men det verkar inte vara så svårt (t.o.m. jag som inte alls är bilmekaniker tror att jag skulle klara det ;)). Det enda man behöver är att lämna bilen för en hjulinställning efteråt. (o det behöver man göra vid byte till coilover också)

      När det gäller garanti så tror jag knappast att en 2005 (som det är i Mäkis fall) har kvar några garantier som täcker detta. (kanske Fredde08 har nåt nyare?)

      När det gäller coilisar…ja visst är det ett allternativ men blir det inte lite väl hårt för vanlig vardagskörning? Har själv funderat på det men kan inte riktigt bestämma mig om det blir en ”renovering” lr coilover.

      #201090
      Mumin
      Deltagare

        jag kör med d2 på nu… och kör 3000 mil på år.

        visst kan det vara stötit om man kör fort och det kommer lite vågor i vägen eller påtthål som man inte ser 😛 men annars om man kör på det mjukaste är det helt OK!

        #201111
        Mäki
        Deltagare

          Tack för tipsen, ska ta och blåsa rent så gott det går runt kolv och fjäder och ta och smörja upp det så får jag se om de blir tyst, blir de tyst då så kan jag ju åtminstone säga att jag har hittat felet!

          Finns det annars nå bra väghållningskitt, verkar som dom har bytt till sänkfjädrar eller något tidigare på bilen, osäker om dämparna är bytta, men det skulle ju förklara varför dom är ”slut”. För isåfall kan jag tänka mig att köra på fjädrarna å bara köpa nya dämpare.

          Mvh Marcus

          #201091
          Mumin
          Deltagare

            Coilovers blir billigaste i längden iaf om du ska ha d2or vill säga.. ska du ha rikiga coilovers så kan det landa på 20+… men nya dämpare är ju inte gratis heller. finns nog en del som ligger och samlar damm 😛

            #201112
            Mäki
            Deltagare

              Köpa begagnade känns ju sådär, vet ju inte hur länge dom håller då.

              #201095
              Fricke.w
              Deltagare

                Annars såg jag att importimageracing som jag brukar handla delar av, hade koni dämpare, och koni gjorde ju ingen skit för så?
                såg även ut som de var dämpare med ställbar retur på, så vill du inte lägga ut pengarna för colisar, men ändå inte köpa skit eller subaru ”dyrt” orginal, så kannske dom är ett allterna tiv 🙂

                Här är dom i alla fall: http://www.importimageracing.com/c/wrx–sti-shocks.html

                #201096
                Fricke.w
                Deltagare

                  Vet då till 99% att de är min T-bryga eller vad ni kallar de, som bussningarna har lämnat in på, fenomenet med min bil är ju att, dunket och stötarna man kan käna i bilen bara uppstår vid väldigt lugnkörning, samt vid små gas pådrag i låga farter, samt vid kraftiga svängar efter stop, så liksom rör sig nog hella diff upphängningen småt.

                  Men frågan är ju ska man köpa orginal eller gå på nå kraftigare busningar direkt?
                  Tycker även att de är lite kasst att dom redan gåt, då bilen inte ens rullat 6000mil,
                  samt att jag inte misshandlat den mycket alls, på tor asfalt, nog för att jag svinade mycket med den i vinter :D, men blir ju inte direkt nå plötsliga stötar och brytningar på is och snö?

                  MVH
                  Fredrik

                  #201113
                  Mäki
                  Deltagare

                    Dom ska jag verkligen kolla upp isåfall! Och är det dom så skulle jag uppskatta om någon har mått på bussningarna så jag får svarva upp ett par.

                    #201121
                    FrazzeVästerås
                    Deltagare

                      Har precis samma problem med min -04 10kmil STI!!

                      blir så sjuk frustrerad, Varit på verkstad 3 gånger. Dom sa att den inte klonkade. Vet inte om de förnekar de eller inte testar bilen?!

                      Mitt upp står från start upp till 30km, Samma ” sak som e spänd” ljud. Drar i handbromsen då slår de till som´FÄN i underredet!

                      Rädd för att de är diffen, Snurrade den på lift och hackar lite, Kan ju dock vara något annat i linijen som ställer till test!

                      Kan de vara handbromsbackarna som spökar. Eller ”T-Bryggan som MR skrev ovan för, Får panik. Har inte tid och verkstad att styra detta heller, Så måste lämna in den, men va fan efter 3dje gången på S-O och de fortfarande säger att de inte låter så förlorar man ju förtroendet. Finns de nån annan Subaru verkstad i Västerås området tro?

                      #201081
                      alrik
                      Deltagare

                        Kan de vara handbromsbackarna som spökar. Eller ”T-Bryggan som MR skrev ovan för, Får panik. Har inte tid och verkstad att styra detta heller, Så måste lämna in den, men va fan efter 3dje gången på S-O och de fortfarande säger att de inte låter så förlorar man ju förtroendet. Finns de nån annan Subaru verkstad i Västerås området tro?

                        Kan du inte ta med en mek från SO ut på en åktur och ”visa” ljudet?

                        Kolla med fordonsdoktorn (Mekonomenverkstaden på Hälla)? Finns bra kompetens där enligt mig som säkerligen kan lösa problemet. Mekarna har/haft själva olika japsar, mest evo men grunden är den samma.

                        Autotec kanske skruvar Subaru (gjorde för 1 år sedan) fortfarande men där är det tidigast efter powermeet isf.

                        Har haft in imprezor hos Mekonomen samt Autotec med gott resultat.

                        PS. Vart jobbar du nu när du slutade på Statoil? DS.

                        /Mikael

                        #201122
                        FrazzeVästerås
                        Deltagare

                          Jobbar åt SBT nu, Dom kör inte provturer med kunder enligt dom?! Fråga mig inte varför, Fick inte svar sist ja frågade.

                          Känner hela gänget på Meko Hälla, Har fått två uppfattningar, Ena e att de är diffen som kuggar fel och andra är bromsbackar.

                          #201098
                          AndyBoy
                          Deltagare

                            Mina stötdämpare bak har börjat låta också, har garanti kvar på bilen men verkstaden ville bara byta en dämpare. Det började på höger bak, och sedan kom det på vänster. Nu låter det som F-N vänster bak, och då hör man bara den, och inte den trasiga på höger.

                            Så det blir väl att först få en bytt och sedan komma tillbaka och byta den andra.

                            Undra hur bra det är för väghållningen att bara byta en stötdämpare bak när bilen har gått 4k mil?

                            #201114
                            Mäki
                            Deltagare

                              Tittade igenom gamla kvitton på bilen, ungefär 3000mil innan jag fick missljudet hade dom missljud.

                              Verkstaden som felsökte bak kom fram till att det var ”ball joint” som var dålig, vad heter dessa på svenska? Och är det någon som vet priset på dessa? Misstänker att det kan vara dom.

                              Mvh Marcus

                              #201123
                              Garagekungen
                              Deltagare

                                Tittade igenom gamla kvitton på bilen, ungefär 3000mil innan jag fick missljudet hade dom missljud.

                                Verkstaden som felsökte bak kom fram till att det var ”ball joint” som var dålig, vad heter dessa på svenska? Och är det någon som vet priset på dessa? Misstänker att det kan vara dom.

                                Mvh Marcus

                                Kulled, länkhuvud…
                                …nog med förslag ?
                                :p 🙂

                                #201124
                                Eiiiiik
                                Deltagare

                                  Tyckte också att min bil klonkade när jag rullade långsamt och svängde. Visade sig vara dämparna där med! :p

                                  För att tillfälligt få bort problemet (till du införskaffat dig något annat) trycker du upp damasken och smörjer ordentligt med vitt luminum-fett. Sen är det knäpptyst! Kommer ju dock tillbaka efter ett tag 😉

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 47 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.