› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Slavcylindern (Luft)
- Detta ämne har 7 svar, 1,108 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 7 månader sedan av
IMPREZA FOREVER.
-
FörfattareInlägg
-
24 oktober, 2006 kl. 18:11 #3512
IMPREZA FOREVER
DeltagareSkruvade ihop grejjorna idag ink slavcylindern
Åkte ut och provkörde kopplingen slirade
Tror att jag har haft cylindern legandes över ytan på vätske behållaren så att den fått luft i sig.
Jag lät slangen sitta kvar medans det servades växelåda och har inte lossat den heller.
Skulle tro att vätskan runnit tillbaka till koppen.
____________________________
BROOOOOOOOOOMTCHH
GT-0025 oktober, 2006 kl. 13:23 #59322IMPREZA FOREVER
DeltagareKopplings pedalen tar ända längst upp och det finns inget spel.
Kan förlängings stången mellan slavcylinder och kopplings armen ha
hoppat på sniskan inne i slavisen?Hur får jag fram ett spel?
____________________________
BROOOOOOOOOOMTCHH
GT-0025 oktober, 2006 kl. 13:32 #59320SecretAgentMan
Deltagare….om vi tar det lugnt från början, slirar kopplingen även med pedalen i fritt, uppsläppt läge?
I så fall har det föga med diverse urtrampningsprylar att göra, tryckplattan lyfts ifrån lamell och svänghjul när du trycker ned pedalen, tryckplattan är en mekanisk fjäder som håller tryck på lamellen, skapar friktion och driver.
Slirar det är:
a, Lamellen sliten, för tunn, och du tappar tryck – friktionen minskar.
b, Tryckplattan är skadad, fjädertrycket är mindre än vad det borde vara – friktionen minskar.
c, Lamellen bränd, exotiska material (kevlar) gillar inte att överhettas extremt, friktiosegenskaperna försämras markant.
d, Du har monterat en tvåhalva med GT35R och laddar 2,5 kg. 😉
Är det däremot svårt att koppla ur så kan det vara dags att lufta slav- och huvudcylinder till kopplingen.
/J
25 oktober, 2006 kl. 18:24 #59323IMPREZA FOREVER
Deltagare….om vi tar det lugnt från början, slirar kopplingen även med pedalen i fritt, uppsläppt läge?I så fall har det föga med diverse urtrampningsprylar att göra, tryckplattan lyfts ifrån lamell och svänghjul när du trycker ned pedalen, tryckplattan är en mekanisk fjäder som håller tryck på lamellen, skapar friktion och driver.Slirar det är:a, Lamellen sliten, för tunn, och du tappar tryck – friktionen minskar.b, Tryckplattan är skadad, fjädertrycket är mindre än vad det borde vara – friktionen minskar.c, Lamellen bränd, exotiska material (kevlar) gillar inte att överhettas extremt, friktiosegenskaperna försämras markant.d, Du har monterat en tvåhalva med GT35R och laddar 2,5 kg. ;)Är det däremot svårt att koppla ur så kan det vara dags att lufta slav- och huvudcylinder till kopplingen./J
#Det enda jag har gjort är att jag bytt växelåda #Och jag har inte tagit ner kopplingen.
#Jag har heller inte skruvat bort slangen från slavcylindern
#Kopplingen fungerade helt korrekt med den andra lådan
#Lamell och koppling är splittrans nytt och satt i bilen med gamla lådan.Sachs koppling +lamell
#Urtrampnings gaffeln går inte att sätta fel bara missa i sina säten
i urtrampnings lagret.Men då går det inte att få i axeln som gaffeln sitter i (eller?)kollade noga.Det känns hellre som om nått har hoppat på sniskan under instrumentbrädan så det ligger tryck på huvudcylindern och den trycker pedalen fullt mot hemma läge. Så känns det iaf.
🙁 🙁 🙁BROOOOOOOOOOMTCHH
GT-0026 oktober, 2006 kl. 15:55 #59324IMPREZA FOREVER
DeltagareProblemet med den slirande kopplingen är nu löst
:+ :+
Fick korta av stången mellan slavcylindern och kopplings armen lite
Ca 2mm då fick jag dit slavisen utan problem och slirniningen är nu
helt borta. :+ :+ :+
____________________________
BROOOOOOOOOOMTCHH
GT-0026 oktober, 2006 kl. 16:53 #59321SecretAgentMan
DeltagareEhrm…det låter inte alls rätt. 🙂
/J
26 oktober, 2006 kl. 18:27 #59325IMPREZA FOREVER
DeltagareEhrm…det låter inte alls rätt. :)/J
Nej det gör ju inte det tycker jag heller men kan det vara så att
det är kopplings gaffeln till den gamla lådan som var riktigt sliten
Nu har jag den som följde med nya lådan och den var som den var sprillans ny inge nött alls.Det kopplar i allafal ur ordentligt och det slirar inget.
Hörde från en som jobbar i verkstaden på ett svenskt märke att det
kan bli så att man ibland kan få modda lite🙁 🙁 Jag har gasat på ordentligt oxå och det fungerade så det är väl bara
att tuta & köra då.____________________________
BROOOOOOOOOOMTCHH
GT-0021 november, 2007 kl. 15:53 #59326IMPREZA FOREVER
DeltagareJahpp nu har det hänt igen samma fel som tidigare, kopplingen började att slira.
Tänkte nu e väl kopplingen slut men gjorde som jag gjorde sist slipade ner tenen ca2,5mm till och nu e symtomen borta.
Kan det vara så att jag har en slavcylinder från en annan årsmodell eller är det samma lika mellan vissa årsm?Ponera att lamellen blir tunnare!
Mitt tänk är då att stödlagret följer med in lika mycket som lamellen
slits, då följer ju kopplingsarmen med oxå, och den andra änden utanför v-lådan kommer då närmare slavcylindern och därmed så får man slirningar ieftersom att slavcylindern går i botten före lamellen ligger åt helt i driv läge 🙁 ./Björn
___________________________
http://www.garaget.org/?car=36415
http://www.rallybilder.com -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.