SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor slipa kolven?

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #220515
    Garagekungen
    Deltagare

      Kvarnis (ovan) är en av de absolut duktigaste personerna på forumet (min uppfattning) – om än ibland lite kortfattad i sina inlägg.
      Han har helt rätt när han påstår att motorn behöver rivas för att på ett korrekt sätt åtgärda ditt problem.

      OM du väljer att inte göra det – så ser jag inte varför du skulle bekymmra dig över lite ”skönhetsfel” på kolvtoppen. Att avlägsna ytterliggare material ger dig inte en bättre motor.

      Toppen lär se ungefär likadan ut – det är samma sak där…
      …ju mer material du tar bort desto mer förändrar du kompressionsförhållandet (och eventuellt även gasrörelserna samt hållfastighet).

      MEN alla får ju välja sin egen väg. Så om du mot allas inrådan ändå väljer att bara sätta ihop maskinen så kan jag bara ge följande råd.
      Du bör avlägsna tunna vassa kanter som kan skapa övertemperaturzoner vilka kan ge upphov till självantändning (spikning). Det kanske är det du menade med att ”slipa ner kolven…”?

      I mina ögon känns det tyvärr lite som ”quick-fix” – ungefär som när 15-åringarna skall trimma sin första moppe och använder hammare och dorn på garagegolvet…
      …inte riktigt så som man bör behandla en maskin vilken man vill skall leverera mer än 100 literhästar under lång tid framöver.

      #220522
      hedberg____
      Deltagare

        Kvarnis (ovan) är en av de absolut duktigaste personerna på forumet (min uppfattning) – om än ibland lite kortfattad i sina inlägg.
        Han har helt rätt när han påstår att motorn behöver rivas för att på ett korrekt sätt åtgärda ditt problem.

        OM du väljer att inte göra det – så ser jag inte varför du skulle bekymmra dig över lite ”skönhetsfel” på kolvtoppen. Att avlägsna ytterliggare material ger dig inte en bättre motor.

        Toppen lär se ungefär likadan ut – det är samma sak där…
        …ju mer material du tar bort desto mer förändrar du kompressionsförhållandet (och eventuellt även gasrörelserna samt hållfastighet).

        MEN alla får ju välja sin egen väg. Så om du mot allas inrådan ändå väljer att bara sätta ihop maskinen så kan jag bara ge följande råd.
        Du bör avlägsna tunna vassa kanter som kan skapa övertemperaturzoner vilka kan ge upphov till självantändning (spikning). Det kanske är det du menade med att ”slipa ner kolven…”?

        I mina ögon känns det tyvärr lite som ”quick-fix” – ungefär som när 15-åringarna skall trimma sin första moppe och använder hammare och dorn på garagegolvet…
        …inte riktigt så som man bör behandla en maskin vilken man vill skall leverera mer än 100 literhästar under lång tid framöver.

        jo förstår.. tänker byta ut kolven men nu fick jag nått mer att fundera på om veven klara sig… enligt den lokala subaru verkstaden behöver man inte dela motorn mer än toppen för att byta kolv.. så tänkte byta ut kolven och sen nya bultar nya packningar…

        #220516
        Marcuses
        Deltagare

          Man måste väll dela och plocka isär hela motorn för att byta kolvar? Jag har själv aldrig delat en boxer motor, men det känns ju som det eftersom man måste komma åt att lossa kolvstaksbulltarna.. och när man ändå har skiten nere kan du ju likagärna byta vevlager samtidigt?
          Bättre att göra det redigt bra ist för att få plocka ner skiten igen!

          Mvh//

          #220511
          Gilarski
          Deltagare

            Du har haft endel osis med kärran, men ibland måste man gå den hårda vägen för att lära sig, kämpa på grabben. 🙂

            #220508
            volvosnubbe
            Deltagare

              Man måste väll dela och plocka isär hela motorn för att byta kolvar? Jag har själv aldrig delat en boxer motor, men det känns ju som det eftersom man måste komma åt att lossa kolvstaksbulltarna.. och när man ändå har skiten nere kan du ju likagärna byta vevlager samtidigt?
              Bättre att göra det redigt bra ist för att få plocka ner skiten igen!

              Mvh//

              Man kan ta ur kolvbulten och dela på kolv-stake den vägen och det behöver man inte dela motorn för 😀
              Ska väl finnas hål i blocket för detta om jag inte mins fel :S
              / Dennis

              #220523
              hedberg____
              Deltagare

                Man kan ta ur kolvbulten och dela på kolv-stake den vägen och det behöver man inte dela motorn för 😀
                Ska väl finnas hål i blocket för detta om jag inte mins fel :S
                / Dennis

                du har helt rätt man tar bort svänghjulet och sen en bult där då kommer man in till kolv bulten…

                #220510
                Fricke.w
                Deltagare

                  Japp stämmer bra de, men blir riktigt bökigt att få ur kolven ändå, de förut säter ju att du även tar bort tråget, samt buffeln och lite mer grejer, för att exempel viss få in ett hamar skaft att pressa ut kolven med bak i från.

                  #220524
                  hedberg____
                  Deltagare

                    Japp stämmer bra de, men blir riktigt bökigt att få ur kolven ändå, de förut säter ju att du även tar bort tråget, samt buffeln och lite mer grejer, för att exempel viss få in ett hamar skaft att pressa ut kolven med bak i från.

                    hade du några topplocksbultar?

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.