› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › slipa kolven?
- Detta ämne har 22 svar, 3,168 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
hedberg____.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2011 kl. 20:37 #220515
Garagekungen
DeltagareKvarnis (ovan) är en av de absolut duktigaste personerna på forumet (min uppfattning) – om än ibland lite kortfattad i sina inlägg.
Han har helt rätt när han påstår att motorn behöver rivas för att på ett korrekt sätt åtgärda ditt problem.OM du väljer att inte göra det – så ser jag inte varför du skulle bekymmra dig över lite ”skönhetsfel” på kolvtoppen. Att avlägsna ytterliggare material ger dig inte en bättre motor.
Toppen lär se ungefär likadan ut – det är samma sak där…
…ju mer material du tar bort desto mer förändrar du kompressionsförhållandet (och eventuellt även gasrörelserna samt hållfastighet).MEN alla får ju välja sin egen väg. Så om du mot allas inrådan ändå väljer att bara sätta ihop maskinen så kan jag bara ge följande råd.
Du bör avlägsna tunna vassa kanter som kan skapa övertemperaturzoner vilka kan ge upphov till självantändning (spikning). Det kanske är det du menade med att ”slipa ner kolven…”?I mina ögon känns det tyvärr lite som ”quick-fix” – ungefär som när 15-åringarna skall trimma sin första moppe och använder hammare och dorn på garagegolvet…
…inte riktigt så som man bör behandla en maskin vilken man vill skall leverera mer än 100 literhästar under lång tid framöver.16 mars, 2011 kl. 20:46 #220522hedberg____
DeltagareKvarnis (ovan) är en av de absolut duktigaste personerna på forumet (min uppfattning) – om än ibland lite kortfattad i sina inlägg.
Han har helt rätt när han påstår att motorn behöver rivas för att på ett korrekt sätt åtgärda ditt problem.OM du väljer att inte göra det – så ser jag inte varför du skulle bekymmra dig över lite ”skönhetsfel” på kolvtoppen. Att avlägsna ytterliggare material ger dig inte en bättre motor.
Toppen lär se ungefär likadan ut – det är samma sak där…
…ju mer material du tar bort desto mer förändrar du kompressionsförhållandet (och eventuellt även gasrörelserna samt hållfastighet).MEN alla får ju välja sin egen väg. Så om du mot allas inrådan ändå väljer att bara sätta ihop maskinen så kan jag bara ge följande råd.
Du bör avlägsna tunna vassa kanter som kan skapa övertemperaturzoner vilka kan ge upphov till självantändning (spikning). Det kanske är det du menade med att ”slipa ner kolven…”?I mina ögon känns det tyvärr lite som ”quick-fix” – ungefär som när 15-åringarna skall trimma sin första moppe och använder hammare och dorn på garagegolvet…
…inte riktigt så som man bör behandla en maskin vilken man vill skall leverera mer än 100 literhästar under lång tid framöver.jo förstår.. tänker byta ut kolven men nu fick jag nått mer att fundera på om veven klara sig… enligt den lokala subaru verkstaden behöver man inte dela motorn mer än toppen för att byta kolv.. så tänkte byta ut kolven och sen nya bultar nya packningar…
16 mars, 2011 kl. 21:08 #220516Marcuses
DeltagareMan måste väll dela och plocka isär hela motorn för att byta kolvar? Jag har själv aldrig delat en boxer motor, men det känns ju som det eftersom man måste komma åt att lossa kolvstaksbulltarna.. och när man ändå har skiten nere kan du ju likagärna byta vevlager samtidigt?
Bättre att göra det redigt bra ist för att få plocka ner skiten igen!Mvh//
16 mars, 2011 kl. 21:11 #220511Gilarski
DeltagareDu har haft endel osis med kärran, men ibland måste man gå den hårda vägen för att lära sig, kämpa på grabben. 🙂
16 mars, 2011 kl. 21:17 #220508volvosnubbe
DeltagareMan måste väll dela och plocka isär hela motorn för att byta kolvar? Jag har själv aldrig delat en boxer motor, men det känns ju som det eftersom man måste komma åt att lossa kolvstaksbulltarna.. och när man ändå har skiten nere kan du ju likagärna byta vevlager samtidigt?
Bättre att göra det redigt bra ist för att få plocka ner skiten igen!Mvh//
Man kan ta ur kolvbulten och dela på kolv-stake den vägen och det behöver man inte dela motorn för 😀
Ska väl finnas hål i blocket för detta om jag inte mins fel :S
/ Dennis16 mars, 2011 kl. 21:23 #220523hedberg____
DeltagareMan kan ta ur kolvbulten och dela på kolv-stake den vägen och det behöver man inte dela motorn för 😀
Ska väl finnas hål i blocket för detta om jag inte mins fel :S
/ Dennisdu har helt rätt man tar bort svänghjulet och sen en bult där då kommer man in till kolv bulten…
17 mars, 2011 kl. 10:11 #220510Fricke.w
DeltagareJapp stämmer bra de, men blir riktigt bökigt att få ur kolven ändå, de förut säter ju att du även tar bort tråget, samt buffeln och lite mer grejer, för att exempel viss få in ett hamar skaft att pressa ut kolven med bak i från.
17 mars, 2011 kl. 15:58 #220524hedberg____
DeltagareJapp stämmer bra de, men blir riktigt bökigt att få ur kolven ändå, de förut säter ju att du även tar bort tråget, samt buffeln och lite mer grejer, för att exempel viss få in ett hamar skaft att pressa ut kolven med bak i från.
hade du några topplocksbultar?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.