› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › SMA-fråga
- Detta ämne har 8 svar, 1,035 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 5 månader sedan av
alrik.
-
FörfattareInlägg
-
28 augusti, 2008 kl. 12:09 #10757
alrik
DeltagareHar en fråga angående SMA-försäkringen.
Min tjej ska troligtvis med till Emmaboda och då är det klart att hon ska få åka med några vändor. Har letat runt lite på SMA´s hemsida utan att hittat vilka krav som ställs för att kunna skaffa försäkringen.
Hon har inget körkort fast det går väl bra ändå eftersom hon enbart ska agera passagerare?
/Mikael
28 augusti, 2008 kl. 13:33 #118485pannan
DeltagareSMA skall du inte behöva som passagerare utan det är för förare och bil. Skall skydda 3:e part om jag minns helt korrekt. Körde SMA förut också inom STACC eventen.
28 augusti, 2008 kl. 13:41 #118487Ubbe
DeltagareSenast vi var nere och körde var det krav att alla i bilen skulle ha SMA-licens. Vet att Arne hade barnbarnet med sig men han fick inte åka med p.g.a. detta.
Kan du inte skicka tjejen på intensivkörkortskurs? :+
Jag tror inte att man ska behöva körkort för SMA. Vill minnas att minimiåldern var 16 år för SMA men jag kan mycket väl vara ute och cykla.
//Ubbe
28 augusti, 2008 kl. 13:52 #118488alrik
DeltagareSenast vi var nere och körde var det krav att alla i bilen skulle ha SMA-licens. Vet att Arne hade barnbarnet med sig men han fick inte åka med p.g.a. detta.Kan du inte skicka tjejen på intensivkörkortskurs? :+ Jag tror inte att man ska behöva körkort för SMA. Vill minnas att minimiåldern var 16 år för SMA men jag kan mycket väl vara ute och cykla.//Ubbe
Räcker väl att jag redan har varit på handledarkurs och ska ut i trafiken med passaten 😉
/Mikael
28 augusti, 2008 kl. 14:05 #118484Manor
DeltagareVill minnas att minimiåldern var 16 år för SMA men jag kan mycket väl vara ute och cykla.//Ubbe
Nu kanske Mickes tjej är 14 år…och då hjälper ju inte det Ubbe :D.
29 augusti, 2008 kl. 01:21 #118489alrik
DeltagareVill minnas att minimiåldern var 16 år för SMA men jag kan mycket väl vara ute och cykla.//Ubbe
Nu kanske Mickes tjej är 14 år…och då hjälper ju inte det Ubbe :D.
14 år!!! De är på tok för gammalt för mig!!! 😀 :+
Nä, hon är 20 år så den gränsen klarar hon med marginal.
1 september, 2008 kl. 13:25 #118490alrik
DeltagareUppar denna lite
/Mikael
1 september, 2008 kl. 20:18 #118486Pedersen
DeltagareÄven eventuell passagerare skall ha licensförsäkringen, klubbens arrangörsförsäkring täcker inte personskador på deltagare.
När det gäller villkoren för att få teckna licensförsäkringen har jag precis läst igenom de dokument som finns tillgängliga utan att hitta något exakt svar på din fråga.
Jag skulle rekomendera att du tar kontakt med Fredrik (0708 800 695 eller fredrik@slc.se) direkt.2 september, 2008 kl. 13:51 #118491alrik
DeltagareÄven eventuell passagerare skall ha licensförsäkringen, klubbens arrangörsförsäkring täcker inte personskador på deltagare.När det gäller villkoren för att få teckna licensförsäkringen har jag precis läst igenom de dokument som finns tillgängliga utan att hitta något exakt svar på din fråga.Jag skulle rekomendera att du tar kontakt med Fredrik (0708 800 695 eller fredrik@slc.se) direkt.
Pratade med Fredrik idag och frågade ang detta.
Att teckna licensförsäkringen på någon utan körkort är inga problem sen är det upp till arrangören att avgöra om någon utan körkort men med försäkring får köra eller ej.
Dvs i detta fall så är det grönt eftersom hon enbart ska agera passagerare.
/Mikael
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.