› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Smidda grejer i STi MY08
- Detta ämne har 5 svar, 1,011 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2011 kl. 22:01 #25219
Limpan
DeltagareGår i tankar på att köpa en STi-08.
Har blivit lite avskräckt av alla som verkar ha problem med sina motorer. Har hört flera som fått nytt shortblock på garanti.
Garantin för 08orna går ju ut iår och det känns ju lite trist att köpa en hyffsat ny bil och sedan stå med en rasad motor och ingen garanti kvar. (Jag är lite osäker vad en helförskring täcker i dessa fall)Så.. Jag tänkte höra vilka kostnader man kan räkna med för att byta kolvar och stakar till smidda grejer (innan en olycka sker). Vad jag förstår så är det just dessa som är den svaga länken i 2.5L motorn.
Så, vad kostar kalaset?
Räcker det med att byta kolvar och stakar?
Jag har inte kunskapen att göra ett sådant jobb själv, någon som är insatt vad det kan tänkas kosta att få monterat?Jag kommer inte trimma motorn till 4500hk, om det således finns grejer för 200000:- för detta ändamål så är det inte av intresse. Jag är ute efter prisvärda grejer som gör att orginalmotorn håller. (ev ett steg 1 trim någon gång i framtiden). Gratis är gott, men billigt/prisvärt smakar också helt ok.
Tack på förhand
23 februari, 2011 kl. 23:25 #219407Andersson
DeltagareJag har lagt ca:15000kr på kolvar och stakar från USA.
Sen kan det vara bra att byta lager oxå om bilen gått några mil.
Packningar och arbete vet jag ej vad det kostar.
Fick pris i höstas från en känd mppare på ca 50000kr då kunde man hämta bilen efter 3 dagar mappad och klar.
OBS! glöm ej spridarna dom är för små redan från början, klarar max 330hk24 februari, 2011 kl. 14:43 #219405andreaswrx
Deltagaremkt beroende av stakar och kolvar var ju mappen i dom vid varvstoppet. har man en 08 som varit uppdaterad från subaru från första milen och kört in bilen riktigt från första metern så håller grejerna betydligt bättre än och haft en motor som ej varit uppdaterad och fått gå på varvstoppet och stenhård körd med från första metern!
24 februari, 2011 kl. 18:13 #219409Fricke.w
DeltagareJa de var mycket bra sakt, och mycke riktigt så är ju uppdateringen en viktig del i detta, då varv stop samt att de diskuterats om hur vida ecu är anpassad för våra oktan tal, då dom visat sig gå lite väl magert orginal.
ja tror att dessa stakars bilars öde avgörs av hur förarna behandlar dom 🙂 är ju trots allt inte bara subaru som lider av motor haveri, de gör ju även andra prestanda bilar, men de blir ju till en nakdel för en 4wd, som kan åstakomma högra g krafter vid lek 🙂 som är skadligt för motorn. Hade gynat subaru om de var en bättre baffel i sumpen orginal, för de har tyvär många tyska bilar i alla fall så som M3 RS4 mm.24 februari, 2011 kl. 18:42 #219406andreaswrx
DeltagareJa de var mycket bra sakt, och mycke riktigt så är ju uppdateringen en viktig del i detta, då varv stop samt att de diskuterats om hur vida ecu är anpassad för våra oktan tal, då dom visat sig gå lite väl magert orginal.
ja tror att dessa stakars bilars öde avgörs av hur förarna behandlar dom 🙂 är ju trots allt inte bara subaru som lider av motor haveri, de gör ju även andra prestanda bilar, men de blir ju till en nakdel för en 4wd, som kan åstakomma högra g krafter vid lek 🙂 som är skadligt för motorn. Hade gynat subaru om de var en bättre baffel i sumpen orginal, för de har tyvär många tyska bilar i alla fall så som M3 RS4 mm.min gick 125 mil på 1.5 dygn när jag köpte den, lugn ladsväg inte över 3500 v någon gång! inte tagit en droppe olja sen jag köpte den! så att köpa någon som varit demokörd är ju lika med idioti.
24 februari, 2011 kl. 20:22 #219408Mumin
Deltagaremkt beroende av stakar och kolvar var ju mappen i dom vid varvstoppet. har man en 08 som varit uppdaterad från subaru från första milen och kört in bilen riktigt från första metern så håller grejerna betydligt bättre än och haft en motor som ej varit uppdaterad och fått gå på varvstoppet och stenhård körd med från första metern!
Definera köra in… Låt motor bli varm sen piska skiten.. då håller den 🙂 Våra lånebilar vi hade på jobbet piskade vi in ganska bra och aldrig problem.. sen har man andra personer som kärring kör villket leder till problem. Bränn ut maskin då mår hela bilen bättre!
Problemet var ju felgjutna vevlager därför rasade 2.5orna.
Sen vet man ju inte hur bilen har blivit kört.. man lär ju ha lite bakom pannbenet. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
