SSC Allmänt snack Allmänt småprat Snålaste STi-föraren?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    TurboGrodan
    Deltagare

Bensinförbrukning har diskuterats i andra trådar, jag vet, men jag var bara tvungen att kolla en sak.

Jag kör 20 till 25 mil om dagen (inte alltid i STi’n, men ibland) samma sträckor hela tiden. När jag kör precis på hastighetsgränsen ligger STi’n (02’a med 7500mil) på 0,87 l milen. När jag kör lite för fort så ligger den fortfarande under litern.
      Jag skrev detta i min bilannons (ska sälja bilen), varpå en upprörd STi-ägare mailade och kallade mig lögnare. Jag menar bestämt att STi’n inte är en opraktisk bil.

Kör man mycket och varje dag och är beroende av körkortet, så kan man inte åka och leka hela tiden. Jag kommer bergis att få höra av andra att jag är tråkig, men kör man LUGNT så drar inte STi’n mer.

Varje acceleration från 4000varv-7000, växling osv drar säkert 0,5 till 1 liter per gång. Visst måste man ibland visa för gubbeniSkoda’nsomintevågarköraomlångtradaren hur det ska gå till, men ligger man under 3500 varv, håller turboladdningen nere, så drar bilen inte så mycket!
      Jag kan iofs bekräfta att den oftast ligger vid 1,1-1,3 vid blandad körning, vilket i mitt fall innebär mycket landsväg.

Hursomhelst, är det någon som vågar backa/bekräfta mitt påstående att STi’n drar ca 0,9 vid lugn landsvägskörning? Finns det någon statistik, bara för STi?[/font color]

Diskutera helst bara bensinförbrukning (låg/hög) i denna tråd är ni vänliga.
      Personliga påhopp och kommentarer typ: ”kepsgubbe”, ”idiot”, ”kleptoman-bög” samt ”STi’n är en tävlingsmaskin och ska inte köras lugnt” undanbedes vänligt men bestämt.;-)

Pasi_k
      Deltagare

Klart går den att åka billigt.. i sommras körde jag 20 mil på en kvarts tank.
        Men är inte lätt när man vet att alla pållar ruvar där i rovan 😛

Självklart kan man köra hyffsat billigt med en STI med..

Wiklundh
        Deltagare

Står väll i manualen att den ska dra 0.85l/mil vid långkörning om jag inte minns fel.

TurboGrodan
          Deltagare

Tack Pasi och Wiklundh!
            Skönt att veta att jag inte bedriver falsk marknadsföring.
            9 ggr av 10 när man kör så känner man omgivningens förväntningar på sig att gasa om dem.
            Om man kommer upp bakom någon så åker 100% ut i vägrenen och ska släppa förbi en, och då är det naturligtvis för att de vill lyssna på gasen och beundra ens über-manliga bil.:-)

Ubbe
            Deltagare

När vi körde Stockholm – Trollhättan för några veckor sedan hamnade vi på just 0.87 på en tankning. Då körde vi ganska precis så fort som man får och undvek häftiga omkörningar.

Vi normal (runt i stan, lite bus och lite lugn) körning brukar vi ligga precis över litern per mil.

//Ubbe – Silver STi MY05

dlehtihet
              Deltagare

funkar utmärkt att ligga kring litern.

Micke, har skickat grejerna. kolla inboxen

Wiklundh
                Deltagare

dlehtihet: Skickade svar till dig i går kolla din inbox. 😉

andreaswrx
                  Deltagare

jag avr i norge och jobabde föra helgen! körde på 0.84 upp med friktiondäck på! och då var det lite över hasthetsbegränsningen!
                    så jag håller med med!

Andreas
                    STI 02
                    WRX 01

Mp Special
                    Deltagare

Visst drar STIn 0,85 när man kör lungt. Jag körde i somras från Västerås till Haparanda o sen vidare till Åbo ca 200mil o då har man inte riktigt råd att ha förbrukning på 1,3/mil. Visst går det om man vill, men det är inte alltid att man vill 😉

//Silver STI

Pasi_k
                      Deltagare

Visst går det att köra snålt..
                        Men jag kommer nog knappast under 1,3 nå´n gång i vanliga fall 😀
                        Kan nog krypa mot 2 liter med.
                        Fast då gasar man juh alltid 😀

Ännumer efter att ha avsnorklat den med.. 😛

jeppe
                        Deltagare

Jag Tankade idag 1,09 L/mil V-Power
                          vid rätt snäll blandad körning
                          Vi får väll se vad den drar ner till Emmaboda
                          tror inte man har lust att snålköra dit på morgonen 😉
                          Då lär man väll sommna

Janne248
                          Deltagare

Jag har kört på 0,87 också, Ludvika-Göteborg, mycket 90km/h och kameror. Inte över 3000 rpm, helst inte något turbotryck är vad som krävs. Roligt?? Nej, skit tråkigt men billigt….

Jensa
                            Deltagare

Körde till storlien i somras låg och pendlade mellan 120 och lite till:)

bilen drog ganska precis litern, då var det ju endel omkörningar oxå..

Är ju inte en Sti men endå .

Livet börjar vid 300hk

pannan
                              Deltagare

Har ni en dvärg under gaspedalen som håller emot när ni trampar på eller? :+

Var själv nere i Mantorp för några veckor sedan. Jag tankade för ca 1200 kr fram och tillbaks. Iof låg min snitthastighet på runt 160 km/h.

TurboGrodan
                                Deltagare

Nej ingen dvärg men väl en smurf, fast min smurf börjar bli lite trött, så nu stiger förbrukningen.
                                  (jag ber om ursäkt till alla smurfar för detta påhopp)
                                  Såja, nu har jag själv bidragit till att diskussionen spårat ur.

Rent allmänt verkar det som att den allmänna meningen är att det som regel inte är något problem att köra 0,9 l/mil men att det gäller att tygla gas-demonerna och helst inte varva över 3000 och hålla ett öga på turboladdningen.
                                  Vid oinspirerad blandad körning så ligger den på ca 1,1-1,2.
                                  För de som har DAMP och slalompjäxor på gaspedalen så är endast fantasin begränsingen för hur mycket bensin man kan förbruka.

Tack för alla kommentarer, jag trodde redan att det var så här det såg ut, men nu vet jag.

For the record: – Jag har DAMP-light i trafiken rent allmänt, utom på morgonen kl.0530 då jag pyser iväg 12 mil till jobbet. Inget kul alls…
                                  Ser ni en svart STi som fis-kör på E20, tuta så att jag vaknar!
                                  😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.