SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Sniktrim…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    pitedavid
    Deltagare

Hej igen. Har insett att det är mappa om bilen som gäller, så det blir väl till att resa söderut vid tillfälle. Men nu några frågor ang lite andra tankegångar.
      1. Ett 3″ avgas, vad är effektökningen om man byter på en std motor alt från kat, alt från stressfläkten?
      2. Vad finns att göra för ”sniktrim”? När jag körde saab så vad det gem i magnetventilen osv osv.
      Har läst en del om Daws Device, om 1mm hål borrat i ett rör på slangen till wastegaten mm mm. Vad är att rekommendera? Var får jag tag i grejorna? Bäst effekt får jag troligtvis om jag gör ett miljöbrott med katalysatorn. =) Har ju möjlighet att få tag i tomma sådana.
      Luftfilter går bort vad det verkar, men ett insatsfilter bör ju funka?
      Olika förslag, och erbjudanden om grejor tillsalu mottages.. jag kör en totalt std bil nu, behöver verkligen både styling och trim…

backfeed
      Deltagare

Mitt 3″ avgas från turbon (MRT Performance) med en singel högflödeskatalysator i down-pipen ger mig ca 1,0 bar ladd som mest, och original är väl ca 0,9. Har inte gjort någon mappning. Vet inte hur pass mycket mer kräm 0,1 bar extra ladd ger men lite extra är det ju.

Bästa sniktrimmet jag känner till är just Dawes Device (ca 400 pix ink frakt från USA), som ger valfritt maxladd och snabbare spool. Ska montera en väldigt snart och ställa upp till max 1,1 eller kanske 1,15 bar, vilket enligt uppgift kan ge uppåt 250 hk totalt. Vid 1,2 bar blir det fuel-cut, så dit upp eller över ska man inte utan att göra mer saker, som t.ex. mappning. Gott tips är att komplettera med en KnockLink + extern knacksensor (det har jag gjort).

EcuTek 3 är förstås bäst, men kostsamt och det blir #”!”#? långt att köra. 🙁

EcuTek 2 går också bra, men Dawes Device ger i stort sett samma effekt för mycket mindre pengar.

Insatsfilter rekommenderar jag personligen inte, jag körde med ett K&N panelfilter som dräpte LMM:en (köpte ny LMM + originalfilter från er i Piteå i våras). Men du kan få köpa mitt K&N-filter billigt och testa om du vill. 😀 }(

pitedavid
        Deltagare

Nja, jag hoppar nog över filtret, dom är ju dyra som om dom vore av guld LMM:arna! Det finns ingen här i Sverige som har någon sådan där Daves Device, eller tänkt beställa från staterna, så man kan göra en gemensam beställning, är inte så belevad i affärer med annat än ICA och Blocket..=) Bäst vore det såklart om nån visste var man beställer, samt art.nr på nåt som FUNKAR…!

Det är rätt skandalöst att man inte satt sig in mer i trimmning, än man gjort.. men det håller på att bli ändring på det nu. Ska banne mig stoppa ihop ett eget 3″ avgassystem, hur svårt kan det vara?! Fick jag ihop ett till förra bilen, en Cadillac Seville STS, med 117 böjar, krokar och tom. en Y-skarv, så borde det ju gå till en impreza med typ.. inga böjar! =)

backfeed
          Deltagare

Visst, supersniktrim deluxe kan du ju fixa om du bygger 3″ avgas själv och smackar dit en Dawes Device (jag monterade och justerade min i lördags, maxladd på ca 1.15 bar nu och det är helt klart mer kräm i kärran). Men se till att montera en KnockLink då också så du har bättre koll på eventuella knackningar.

Dawes Device köpes enklast direkt från USA. Om du inte har bankkort med t.ex. VISA så är det dags att skaffa ett nu. 🙂

pitedavid
            Deltagare

Ah, men min snålhet har gått över lite nu, jag har beställt ett 3″ rostfritt från turbon, beställt en Daws Device ställbar från kupen, och en tryckmätare till det.. men är inte knocklinken rätt onödig om man inte mappar om den? Originalboxen sköter ju det där lite (för) bra.. ? Eller har jag missat lite i serviceliteraturen?

SecretAgentMan
              Deltagare

Knocklink är a och o när man pillar, den räddar motorer (och bankkonton) från elaka renoveringar i onödan.

/J

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.