› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Snö kaos i Borås vs Kokare
- Detta ämne har 39 svar, 2,886 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 5 månader sedan av
Practos.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2006 kl. 17:18 #109136
Addson
Deltagaredada hink o spade ……… Man lär sig av sina misstag.. 😉
2 november, 2006 kl. 17:20 #109145zwift
DeltagareExakt,,
Händer att man gör fel å då lär man sig att göra rätt..Tobbe/Borås
2 november, 2006 kl. 18:34 #109146Blackie
DeltagareSå ni menar att man inte kan sladda av när det är 10 cm snö om man har vinter däcken på.. Ni har nog lite falsk trygghet i panngloben må jag då säga.
Lika mycket då folk som åker snowboard/skateboard m.m tror att hjälmen tar alla smäller när dom väl rammlar :+ ?
2 november, 2006 kl. 18:43 #109112SecretAgentMan
DeltagareNej, men skillnaden är att med vinterdäck på, har man inte bett om det. 😉
/J
2 november, 2006 kl. 20:10 #109135matte-sthlm
DeltagareMan kan ju inte annat än att hålla med om att man ska ha däck efter väglag, men de känns rätt onödigt att komma med ”pajkastning” utan att man verkligen vet hur det är.
Personen i fråga kanske hade vinterdäcken förvarade på jobbet (alla har inte jättestora garage) o hade tänkt att sätta på dom innan han åkte hem igen.
/Matte
2 november, 2006 kl. 20:49 #109140SPiKE
DeltagareMan kan ju inte annat än att hålla med om att man ska ha däck efter väglag, men de känns rätt onödigt att komma med ”pajkastning” utan att man verkligen vet hur det är.Personen i fråga kanske hade vinterdäcken förvarade på jobbet (alla har inte jättestora garage) o hade tänkt att sätta på dom innan han åkte hem igen./Matte
Hmm… Men varför vänta så länge???? Varje år så här dags blir det halt. Enligt min däckmoj så ska man åka ca 100 mil på ren asfalt för att få fram en bra yta på vinterdäcken. Läge att läga om tidigt mao.
2 november, 2006 kl. 22:15 #109147Blackie
DeltagareDå måste man ju köpa dubb fritt.. annars kan man räkna med att man får leta dubb efter vägen 😛
3 november, 2006 kl. 07:00 #109113SecretAgentMan
Deltagare…och du tror inte du åker på asfalt större delen av vintern med (om du nu inte bor norr om dalälven dvs)?
Vinterdäck har man på lite för länge, än lite för kort – den här tråden om någon bevisar väl det?/J
3 november, 2006 kl. 17:18 #109125Kvarnis
Deltagaretypiskt söder problem 😀
Har åkt sommar däck när funnits mer än 1dm snö 😉
Men av nån annledning blir det snö kaos söder över bara för att det kommer ett par dm snö, finner det ganska roligt.Känner man sig sen osäker i snöväder så kan det ju som sagt vara idé att byta till vinterdäcki tid, dubb däck ska för övrigt rulla minst 50mil innan första halkan kommer.
Har skrattat gått mer än en gång när jag åkt hem från Västerås och E4 har en egen fil för oss norrlänningar dvs den oploggad, jag önskar att det var mer på det visset när man är ute och åker 😉 😀
Sen med tanke på hur trafiken ser utt där nere hos er så skulle jagh iofs heslt undvika att åka somar däck pga opålitliga medtrafikanter.
Tyvärr så har en bil med 4wd lika lång stopp sträcka ….4 november, 2006 kl. 08:44 #109115OzO
DeltagareJa ni norrlänningar är så duttiga så…
/G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::
4 november, 2006 kl. 11:59 #109130rallymarkus
Deltagarekollar inte folk på vädret nuförtiden eller termometern?
vid minsta risk för halka eller sjunkande temp är de ju bara o lägga på vintersulorna…
fattar inte att det ska vara så svårt?
sen så ska man ju nöta asfalt ett tag för o rugga upp ytan på däckena..mem tydligen så verkar det som att dom allra flesta föredrar sommardäck i första halkan..
4 november, 2006 kl. 19:50 #109126Kvarnis
DeltagareJa ni norrlänningar är så duttiga så…/G ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::
Ska jag vara ärlig när det gäller så ”kallat” snö kaos ja, å andra sidan är vi norrlänningar totalt värdelösa på att åka i stora städer och hetsig trafik,trängsel etc 😀
Snö kaso blir det därför en stor majoritet inte förtått att det är vinter, + att kommunen inte har/betalar för att ha resurser för hålla väggarna i hyfsat skick.
Jag har under mina 13år jag haft körkort fortfarand aldrig upplevet nått så kalat snö kaos i Örnsköldsvik.
Och jag talar inte för mig själv när jag kan säga att det upplevs ganska patetiskt från folk som är van med snö, finns ju tydligen en hel del från klubben som ändå fattat när det är vinter och inte.
5 november, 2006 kl. 00:12 #109131STIred
DeltagareJag har under mina 13år jag haft körkort fortfarand aldrig upplevet nått så kalat snö kaos i Örnsköldsvik.
Fan nu när du säger det, har inte vart med heller om snökaos i Övik under det senaste året iaf. I Göteborg tyckte jag det tjatades om det titt som tätt 😀 😀
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
———————————————————————————-5 november, 2006 kl. 11:26 #109120Manor
DeltagareJag har under mina 13år jag haft körkort fortfarand aldrig upplevet nått så kalat snö kaos i Örnsköldsvik.
Fan nu när du säger det, har inte vart med heller om snökaos i Övik under det senaste året iaf. I Göteborg tyckte jag det tjatades om det titt som tätt 😀 😀 /r[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————I can live with the despair, it’s the hope that kills me———————————————————————————-rödSTI
Hallå grabbar från NORR. Det kan väl f-n inte bli snökaos hos er där det är ungefär två mil mellan bilarna. Begreppet snökaos har mer med antalet bilar på en trång yta att göra än med själva snön. Konstanta start och stopp (oavsett med sommar- eller vinterdäck) skapar glansis och det är detta som är själva kaoset. En kompis till mig stod helt stilla på en väg med svagt nedåtlut när bilen började kana frammåt. Det gick inte ens att gå på vägen, så halt var det.
Norrlänningar är ju i vanliga fall ganska värdelösa i stadstrafik, och stadskörning med glansis som underlag är minst sagt spännande…då hade ni inte varit på ”mammas gata” kan jag säga 😛 😉 :).5 november, 2006 kl. 13:24 #109132STIred
DeltagareBegreppet snökaos har mer med antalet bilar på en trång yta att göra än med själva snön.
Oh fan har iofs inte varit med om att det snackas om snökaos på sommarn i Göteborg, och har kört både i tingstadstunneln och älvsborgsbron i rusningstrafik så antalet bilar på en trång yta var garanterat maxad.
Sen läser jag ju inte tidningen så ofta heller så det är möjligt jag missat det…. 😉 🙂Gissar dock på snökaosfenomenet kan bero på att de som ska skotta undan snön hinner helt enkelt inte med o göra det i tid i storstäder, just på grund av att det är storstäder.
I övik t.ex var i princip allt bortskottat på morgonen när man stack till jobbet redan typ 7 på morgonen oavsett hur mycket det hade snöat på natten, väldigt sällan som de inte hinner med. Sen finns det ju iofs inte så jättemånga stora gator som är jättetrafikerrade heller och folk är också mer vana köra i snö helt enkelt./r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
———————————————————————————- -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.