SSC Allmänt snack Allmänt småprat Snö kaos i Borås vs Kokare

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

Begreppet snökaos har mer med antalet bilar på en trång yta att göra än med själva snön.

Oh fan har iofs inte varit med om att det snackas om snökaos på sommarn i Göteborg, och har kört både i tingstadstunneln och älvsborgsbron i rusningstrafik så antalet bilar på en trång yta var garanterat maxad. Sen läser jag ju inte tidningen så ofta heller så det är möjligt jag missat det…. 😉 🙂 Gissar dock på snökaosfenomenet kan bero på att de som ska skotta undan snön hinner helt enkelt inte med o göra det i tid i storstäder, just på grund av att det är storstäder. I övik t.ex var i princip allt bortskottat på morgonen när man stack till jobbet redan typ 7 på morgonen oavsett hur mycket det hade snöat på natten, väldigt sällan som de inte hinner med. Sen finns det ju iofs inte så jättemånga stora gator som är jättetrafikerrade heller och folk är också mer vana köra i snö helt enkelt. /r[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————I can live with the despair, it’s the hope that kills me———————————————————————————-rödSTI

Doh…du fattade vad jag menade :*. Klart att det krävs snö för att kallas snökaos…annars är det väl bara kaos. Det jag menade är att om två bilar är ute samtidigt i Norrland när det snöar så blir det inget isigt underlag och då dessa bilar inte ens ser varandra så blir det heller inget kaos (med eller utan snö) ;-).

STIred
      Deltagare

Doh…du fattade vad jag menade :*.

Jo kunde bara inte låta bli jävlas lite 😉 :*

/r

[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
        I can live with the despair, it’s the hope that kills me
        ———————————————————————————-

rödSTI

tendency
        Deltagare

Manor
          STIred
          Manor
          Begreppet snökaos har mer med antalet bilar på en trång yta att göra än med själva snön. Oh fan har iofs inte varit med om att det snackas om snökaos på sommarn i Göteborg // Gissar dock på snökaosfenomenet kan bero på att de som ska skotta undan snön hinner helt enkelt inte med o göra det i tid i storstäder, just på grund av att det är storstäder.Doh… Det jag menade är att om två bilar är ute samtidigt i Norrland när det snöar så blir det inget isigt underlag och då dessa bilar inte ens ser varandra så blir det heller inget kaos (med eller utan snö).

Faaaaaaaaaaaaast, om man satte på fräscha dubbdäck på bilen, så skulle det inte vara lika mkt kaos? Dubbar greppar ju rätt bra på is jämfört med dubbfria- & sommardäck. 😉

Impreza GT sedan 1999

Manor
          Deltagare

Faaaaaaaaaaaaast, om man satte på fräscha dubbdäck på bilen, så skulle det inte vara lika mkt kaos? Dubbar greppar ju rätt bra på is jämfört med dubbfria- & sommardäck. 😉Impreza GT sedan 1999

Våga vägra dubbdäck. Jag har åkt friktionsdäck sedan Imprezan var ny, och det är inte ofta man önskar sig dubb. Det är ju trots allt mest torr/våt asfalt i Stockholm.

Det är väl förresten många norrlänningar som kör dubbfritt också? Det är väl inte så mycket is utan mest snö på vägarna!?

Lefty
            Deltagare

Det är väl förresten många norrlänningar som kör dubbfritt också? Det är väl inte så mycket is utan mest snö på vägarna!?

Nej, de är inte många. Iaf inte här uppe!

Man plogar även i norrland… och de är mestadels lite isigt på vägarna.

SecretAgentMan
              Deltagare

Mats, nu är du ute på hal is. 😀 😀 😀

Om det är någonstans det verkligen behövs dubbdäck så är det i våra breddgrader (tror till och med jag såg någon predika om det på Plus när man gav råd till svenssons).
                När det blir halt här är det nästan alltid underkylt regn, saltgegga som blivit till isbark, eller liknande jäkelskap – saker som dubbfritt inte hanterar (om det inte åkts med dubbdäck och ruggats yta).

Hade flera dubbdäck i Stockholm i rätt tid, skulle vi inte se den här typen av kaos, det är jag tämligen säker på.

Men så länge det är lite tufft att vara lite miljövänlig med sina värdekassa friktionsdäck (i bästa fall, hälften kör väl sommardäck året runt)… 😉 😀 😛

/J

Addson
                Deltagare

Förklara varför dom vill beskatta folk med dubbdäck i sthlm för? Vägslitage säger dom. Våra svenska vägar för mäniskors liv!!!! Lika bra att gå innom tullarna. Tullavgift + extra vägskatt för vinter däck= massa extra kulor….

simo
                  Deltagare

För att tjäna pengar, vad annars….lätt att införa en avgift om man skyller på att det spar liv…hastighetskamror likaså x(

/U

Manor
                    Deltagare

Mats, nu är du ute på hal is. 😀 😀 :DOm det är någonstans det verkligen behövs dubbdäck så är det i våra breddgrader (tror till och med jag såg någon predika om det på Plus när man gav råd till svenssons).När det blir halt här är det nästan alltid underkylt regn, saltgegga som blivit till isbark, eller liknande jäkelskap – saker som dubbfritt inte hanterar (om det inte åkts med dubbdäck och ruggats yta).Hade flera dubbdäck i Stockholm i rätt tid, skulle vi inte se den här typen av kaos, det är jag tämligen säker på.Men så länge det är lite tufft att vara lite miljövänlig med sina värdekassa friktionsdäck (i bästa fall, hälften kör väl sommardäck året runt)… 😉 😀 :P/J

Bättre att vara ute på hal is och ha det glatt, än att gå i lera och sörja :D.

Jag hävdar med en dåres envishet att det inte är många dagar per år som jag saknar dubbdäck, men resterande dagar är jag oerhört tacksam för att jag slipper de knattrande dubben.
                      Jag måste också hävda att det är en rejält stor skillnad mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck, vilket också brukar visas i vinterdäckstester. På is är självklart dubbdäcken bäst, men på snö så är de ungefär samma/lika.

Practos
                      Deltagare

Förklara varför dom vill beskatta folk med dubbdäck i sthlm för? Vägslitage säger dom. Våra svenska vägar för mäniskors liv!!!! Lika bra att gå innom tullarna. Tullavgift + extra vägskatt för vinter däck= massa extra kulor….

för att någon statistiker på vägverkets huvudkontor slängde ur sig något och någon politiker ville synas i tv och hakade på…tror int det var så genomtänkt.

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.