› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Snorkel vid Luftburk.
- Detta ämne har 23 svar, 2,506 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2008 kl. 01:07 #4189
twank
DeltagareSnorkeln som sitter i innerskärmen, kan man köra utan den? Utan några problem dvs. Eller måste man göra något?
4 augusti, 2008 kl. 01:19 #64047.zip
DeltagareDet går alldeles utmärkt att köra utan den. Jag och många andra här i klubben kör utan snorkeln.
//.zip
4 augusti, 2008 kl. 08:00 #64054izual
DeltagareOch det säger ni nu? trodde det var lika mkt dödsdom för lmm att ta bort den som att byta filtret. Jaja då vet jag vad som skall göras i kväll då
Den ser verkligen hemsk ut den där snorkeln eller ”the snorkus” som engelsmännen säger =P:D
4 augusti, 2008 kl. 11:40 #64048.zip
DeltagareDet som händer är att det sammlas lite mera löv och småskräp i burken, men så länge man har ett bra/nytt/friskt filter så gör det inget.
Luften har bara en kortare väg att fara och jag tror generellt att motorn svarar snabbare.
Tänk dig om alla skulle springa runt och suga luft genom ett sugrör 🙂//.zip
4 augusti, 2008 kl. 13:24 #64044Adam K
DeltagareFolk som testat (Scoobynet, UK) hävdar att avsnorkling tar bort effekt, att bara ta bort röret i motorrummet lär iallfall bara ge varmare inluft.
Having said that så har jag avsnorklat själv, men leder luften via hålet för höger blinkern, och funderar på att vika bort lite metall mellan vingen och luftburken och öppna upp luftburkens utsida.5 augusti, 2008 kl. 00:18 #64051twank
DeltagareVad är snorkeln till för egentligen? Ge kallluft från fronten eller vad?
Undra om min ser likadan ut som på eran… har en -97 wrx sti..
”Den ser hemsk ut” sa du.. den sitter juh i skärmen och syns inte? 🙂
5 augusti, 2008 kl. 05:17 #64043Mats
DeltagareInsugsljudämppare skulle jag kalla den egentligen.
Du har troligtvis en ungefär likadan snorkel inne i skärmen.
Mats
Type R ’995 augusti, 2008 kl. 10:44 #64052twank
DeltagareSåja nu var den borttagen.. tog bara 10x så lång tid att ta bort den än vad jag trodde… trodde den var BETYDLIGT mindre.. fick slita loss innerskärmar och ta bort hjulet..
5 augusti, 2008 kl. 22:29 #64049.zip
DeltagareSnorkeln är till för att leda kall luft till direkt mot filtret, men jag vet inte riktigt om den gör så mkt nytta, moment 22 skulle jag vilja kalla det.
Snorkeln är enligt min mening lite astmatisk då luften måste ta en väldigt lång omväg. Om man lägger ut hela snorkeln och leker med tanken att den vore rak så skulle den ha varit närmare 1½ meter, och vill man ha kall luft så finns det andra/bättre alt.
Göra en egen kortare snorkel, mini scoop i sidan at skärmkanten, täppa igen hålet som blir kvar efter tratten som kommer ut under huven etc etc.//.zip
31 januari, 2009 kl. 22:41 #64037Janne248
DeltagareFunderar på att köpa ”Break ducts” och dra kallluft till bromsar. Men där är ”Snorkeln” (klumpen längst ned på dessa bilder) i vägen.
Kan jag ta bort den, ersätta den med ett rakt rör till luft burken?
Vad hände då? Har ECUTEK, behöver jag mappa om?http://www.ecutek.com/tuning/induction/res1.jpg
http://www.ecutek.com/tuning/induction/res2.jpg1 februari, 2009 kl. 08:33 #64045Adam K
DeltagareJanne,
du som har new age har ju en bättre designad snorkel i motorrummet, en variant för dig skulle ju kunna vara att plocka ut resonansröret och skära bort den där klumpen under, resonanslådan, och täta hålet med nånting du kommer på.
Då får du iallafall plats att dra brake-ducten under.du behöver ju iallafall dra luft nånstans ifrån och vid dimljuset tar du ju bromsluften!
1 februari, 2009 kl. 12:02 #64038Janne248
DeltagarePedersen hittade på denna:
http://gpmototech.com/images/content/content/prods/intakeelbow.jpg
A GPMoto exclusive; this simple piece deletes the stock resonator chamber for more direct airflow and is made from nearly indestructible ABS plastic. Comes with mounting kit.tror det blir ett köp!
Frågan är bara om man måste mappa om?1 februari, 2009 kl. 12:48 #64050.zip
DeltagarePratade med Jerry i samma veva som jag bytte till link.
Jag mappade bilen med snorkeln, med planer att snorkla av lite senare.
Svaret va att det inte spelar någon roll om man mappa med eller utan snorkeln.
Luften behöver bara ta en kortare väg vilket ger lite bättre respons.
Mao så behöver du inte mappa om 🙂//.zip
2 februari, 2009 kl. 07:31 #64046Pasi_k
DeltagarePedersen hittade på denna:http://gpmototech.com/images/content/content/prods/intakeelbow.jpgA GPMoto exclusive; this simple piece deletes the stock resonator chamber for more direct airflow and is made from nearly indestructible ABS plastic. Comes with mounting kit.tror det blir ett köp!
Vart och för vilket pris?
Lite sugen på en sån jag med..
2 februari, 2009 kl. 08:15 #64053NickeH
DeltagareEtt tips bara till ni som snorklar av.
Kolla upp att innerskärmen sitter som den ska. Jag trodde det var mina stänkskydd som tog i vid fullt rattutslag men det visade sig att det var innerskärmen som lossnat.Det var alltså öppet direkt från hjulhuset in i luftburken.
Nu är filtret gansk nytt men man ser att det fort blivit skitigt, inte konstigt när all skit från hjulet sugs in i luftfiltret.
Har iaf skruvat fast innerskärmen nu.En bild på luftburken utan filter, man ser ända ner till golvet.
http://www.hallsten.nu/subaru/rakt_in_i_luftburken.JPG -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.