› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Snorkel vid Luftburk.
- Detta ämne har 23 svar, 2,506 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2009 kl. 08:17 #64039
Janne248
DeltagareEtt tips bara till ni som snorklar av. Kolla upp att innerskärmen sitter som den ska. Jag trodde det var mina stänkskydd som tog i vid fullt rattutslag men det visade sig att det var innerskärmen som lossnat. Det var alltså öppet direkt från hjulhuset in i luftburken. Nu är filtret gansk nytt men man ser att det fort blivit skitigt, inte konstigt när all skit från hjulet sugs in i luftfiltret. Har iaf skruvat fast innerskärmen nu.
Med en sådan där ”slang böj” på New Age så tas luften forfarande från framänden på motorhuven, dvs ingen risk för att få extra skit in i luft filtret….
2 februari, 2009 kl. 08:17 #64040Janne248
DeltagarePedersen hittade på denna:http://gpmototech.com/images/content/content/prods/intakeelbow.jpgA GPMoto exclusive; this simple piece deletes the stock resonator chamber for more direct airflow and is made from nearly indestructible ABS plastic. Comes with mounting kit.tror det blir ett köp!
Vart och för vilket pris? Lite sugen på en sån jag med..
Kolla Pedersens inlägg i denna tråd:
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=10137&mesg_id=10791#10791
2 februari, 2009 kl. 19:49 #64041Janne248
DeltagareVart och för vilket pris? Lite sugen på en sån jag med..
Mailade idag till dem för att fråa frakt piis. På hemsidan kostar den USD 45. Inte så farligt…
10 februari, 2009 kl. 22:53 #64042Janne248
DeltagareVart och för vilket pris? Lite sugen på en sån jag med..
Beställde idag från http://www.rallitek.com kolla deras sida och snacka med Robert.
8 november, 2012 kl. 21:11 #64057Arson
DeltagareLyfter en gammal tråd 🙂
Nu när det gått närmare fyra år sedan sista inlägget skrivits, har experterna blivit något klokare?
Finns det någon vits med att ta bort snorkeln? Vill gärna ha lite mer turboljud i kärran framförallt (och känna mig som 18 igen ;))!
8 november, 2012 kl. 21:19 #64055Tribbe
DeltagareLyfter en gammal tråd 🙂
Nu när det gått närmare fyra år sedan sista inlägget skrivits, har experterna blivit något klokare?
Finns det någon vits med att ta bort snorkeln? Vill gärna ha lite mer turboljud i kärran framförallt (och känna mig som 18 igen ;))!
Jag sågade av min ljuddämpare så har bara ett rör som tar luft ifrån innerskärmen, har kvar ”luftvägen som leder in luft in i skärmen. Har bara kört så ett halv år men min erfarenhet av det hela är att jag hör ingen skillnad med rutorna upp som jag istortsett alltid har. Med rutorna nere så blev insugsljudet mer märkbart. Men det är inga jätte höga ljud vi pratar om.
Edit: Jag följde den här guiden. http://www.youtube.com/watch?v=YVxz5j_iTmo
8 november, 2012 kl. 21:56 #64056Fladric
DeltagareDen är bortplockad på Legacyn min också 🙂 läste en artikel i en motortidning från Australien där de mätat upp luftmotståndet i hela insugsdelen på en 96 impreza gt! Enligt deras mätningar stod snorkeln för ca 50% av motståndet! Originalluftburken med filter stod för ca 10-15% om jag inte minns fel 🙂
9 november, 2012 kl. 10:21 #64058Arson
DeltagareHmm, låter ju klart intressant att göra! Kan det medföra några nackdelar?
9 november, 2012 kl. 11:20 #64059pettsun
Deltagareända nackdelen är att du får ett högre insugsljud.
jag tog tigersågen och kapade bort underdelen på min snorkel, så bilen fortfarande får luft frun hjulhuset.Tanken var mäst bara för att det ska se original ut. Men temp skillnaden blir ändå marginell så det går nog lika bra att bara kasta den. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.