Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31073
    Dannesundin
    Deltagare

      Tjenixen.

      Som en del vet så körde jag sönder blocket för någon månad sen, och restaureringen har påbörjats.

      Jag ser helst att jag får ett CDB 2.0L block, då det passar “bolt on” och blir så lite jobb som möjligt.

      Det ska inte vara något skräp, blocket kommer att (enl. min förhoppning d—0.o—b) ligga på runt 400 kusar.

      Hör av dig vad du har!

      Smidda delar inuti är ett plus, har du inte det så ser jag helst att enbart köpa block som det är.

      Shortblock eller inte spelar ingen roll, helst med toppar dock. (Har 2.0L toppar så där spelar det ingen roll egentligen, men… )

      Hör av er vad ni har!

      Vid RÄTT AFFÄR kan jag tänkas åka en bit!! Finns i Gnesta, 7mil söder om Stockholm.

      #260732
      Christian S
      Deltagare

        står i rubriken att du vill ha antingen ett 2 eller ett 2,5 litersblock men när du blir erbjuden ett 2,5 liter block så vill du inte ha det då du är osäker på packningar osv:confused: det enda som du behöver tänka på är ju topplockspackningarna, resten passar ju rätt på så det blir precis samma jobb som om du köper ett 2 liters block och monterar på dom topparna du har liggandes.

        #260735
        Dannesundin
        Deltagare

          står i rubriken att du vill ha antingen ett 2 eller ett 2,5 litersblock men när du blir erbjuden ett 2,5 liter block så vill du inte ha det då du är osäker på packningar osv:confused: det enda som du behöver tänka på är ju topplockspackningarna, resten passar ju rätt på så det blir precis samma jobb som om du köper ett 2 liters block och monterar på dom topparna du har liggandes.

          Tog mig faktiskt tid att läsa på lite om “Hybrid Swap” som det hette. Verkar inget svårt alls, så jag kör nog på den dealen som är upplagd, dock efter 25’e. Jag tar det som att du känner steewe?

          Vad klarar en ODB 2.5 med smidda prylar? (JP/WISECO) utan att förstärka blocket något närmare.

          Vill hamna på runt 400, det tillsammans med E85 (eller V-power, svårt att bestämma mig. ) Som ska vara hyffsat driftsäkert (Iaf 3k mil utan att det rasar ihop )

          Mvh

          #260733
          Christian S
          Deltagare

            ja man kan väll säga att jag känner Stefan iom att vi har delat garage i ca 3 år samt att vi träffades några gånger innan han flyttade ner hit till GBG 😉

            det är ju ett standard 2,5 liters STI block där endast kolvarna är utbytta till smidda samt att jag har för mig att det sitter andra lager i den och den motor har gått med ca 420hk på v-power innan utan problemd—0.o—b

            klart att på ska köra på E85, så jävla gött att kunna tanka överallt och sen att man får mer effekt är ju en bonusd—0.o—b

            #260736
            Dannesundin
            Deltagare

              ja man kan väll säga att jag känner Stefan iom att vi har delat garage i ca 3 år samt att vi träffades några gånger innan han flyttade ner hit till GBG 😉

              det är ju ett standard 2,5 liters STI block där endast kolvarna är utbytta till smidda samt att jag har för mig att det sitter andra lager i den och den motor har gått med ca 420hk på v-power innan utan problemd—0.o—b

              klart att på ska köra på E85, så jävla gött att kunna tanka överallt och sen att man får mer effekt är ju en bonusd—0.o—b

              Hehe ja, det med att kolvarna är smidda vet jag, men tänkte när väl shortblocket är framme så är det inte så mycket jobb att klyva å peta i smidda stakar heller.. d—0.o—b

              Jo, E85 är väl nästan det enda alternativet här ute, då de plockade bort ena macken med 98 så plockas väl statoils milesskit bort också…

              Du råkar inte veta vilka växellådshus som passar EJ257? (antar att det är en 257?) Ska köra rakskuret, men så man ser vilken låda man kan peta ner drevsatsen i… 😎 😀

              Men det som behövdes för att få igång motorn är:

              Nya toppar + packning + bultar
              Ny ECU + ommappning
              Passande växellåda

              Motorfästen??växellådsfästen??

              #260734
              Christian S
              Deltagare

                det är precis samma som på 2 liters blocken så den går att köra med både 5 pet och 6 pet.

                motorkuddarna är samma som till 2 liters blocket så det är bara att skruva dit dom du har idag.
                växellådskudden skiljer beroende på om du åker 5 eller 6 pet.

                #260737
                Dannesundin
                Deltagare

                  det är precis samma som på 2 liters blocken så den går att köra med både 5 pet och 6 pet.

                  motorkuddarna är samma som till 2 liters blocket så det är bara att skruva dit dom du har idag.
                  växellådskudden skiljer beroende på om du åker 5 eller 6 pet.

                  Gött, gött 😉

                  Blir nog nåt skoj av det här lagom tills nästa vår / sommar! d—0.o—b

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.