SSC Allmänt snack Allmänt småprat Söker lite kunskap !

• Detta ämne har 32 svar, 2,609 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av Tpalm.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Tpalm
    Deltagare

Jo klart d blir gatbil .. men rally pojkarna har ju byggt på imprezan hur länge som helst …. d vet säkert va man kan få tag i användbart godis =)

Blir på handelssoppa …. v-power …
      Är inte glad i etanol….

SecretAgentMan
      Deltagare

…eller så kollar du vad grabbarna i England och USA åker fort med, det syns rätt tydligt vad receptet är.

Färdiga shortblock (och ordnade toppar med för den delen) går att handla från Axis och Crawford.

/J

Tpalm
        Deltagare

iof…..men är sugen på att bygga på 2 liters!
          Sägs ju att det inte går … men är inte riktigt beredd att hålla med där ! =)
          Gillar inte att ”köpa färdiga lösningar” , det som är roligt är ju att bygga ngt helt eget … ska tex. bygga ett eget insug med fyra separata gasspjäll samt plenum … de impreza motorer jag har sett har haft kvar oginal…. tycker det ser så tråkigt ut =)

Men har kollat komp. lite .. verkar vara så lågt så det räcker med stålpackning till topparna och fullporta ..=) eller om jag o-ringar 😉

org. komp ligger på 8,5 med lite tjockare packning kan man komma ner till 8,3 – 8,0 alldeles lagom =)

Det som retar mig är att jag inte har hittat ngn bra återförsäljare på smidda vevstakar och andra kamaxlar samt smidda foder….

Man tack för tipset J. har Crawford ngn hemsida ??

Manor
          Deltagare

Inget svar på dina frågor…men 600-700 hk på en Impreza kostar MASSOR. Det måste finnas bättre saker att lägga pengarna på om du vill åka snabbt rakt fram…fast det svaret har jag för mig att du har fått förr :).

mvh Mats N

Robban_Sde
            Deltagare

http://www.crawfordperformance.com

Det var ett tag sen du frågade så jag hoppas du fått ett
              svar redan, men jag skriver endå utifall det glömts bort 🙂

pannan
              Deltagare

Visst kan man åka fort med 2 liters. Men 600-700 hkr kan du nog glömma faktiskt.

Vet ett företag som fått ur ca 450 hkr med original IC:n kvar. Men då använde de sig utav både Motec som huvudsprut och aquamist för att förhindra spikningar vid höga laddtryck.

Jag har för mig att Team Ice hade 2 liter på sin RCM byggda STI i början men gick sedan över till 2.5 liters block. Det första bygget de gjorde var inte billigt och de tangerade 250.000 kr med råge.

Vill man bara åka fort rakt fram skulle jag faktiskt satsa på något helt annat. Impreza för mig är att ha kul på kurviga vägar och på bana.

Precis som SAM säger så blir det en följetong i att byta delar på bilen om man gör en extrem motor. Originalbromsar t ex skulle jag aldrig våga låta vara kvar och effekten ökas med 100%. Likaså behöver hela chassiet och drivlinan en ordentlig massage, vilket är riktigt kostsamt.

STIred
                Deltagare

Får nog instämma med pannan där, bygga 700hk på 2L 😮 …
                  Tror det finns en viss anledning till varför typ alla som bygger mycket effekt kör med minst 2.2…..

Kör på 2.2L strokead till 2.35 om du får tag i slutet 2.2 block, annars bättre satsa på omfodrat 2.5L Dessutom kommer bilen gå att köra även om du inte ligger över 7000rpm jämt, vilket antagligen inte en 2L kommer gå(med en 600+snurra menar jag).

Som sagts tidigare bästa är nog köpa färdig motor, eller rättare sagt färdig bottendel(inkl. kolvar, stakar, etc), kan nog få färdiga bottendelar byggda för ~700hk för runt 60-70kkr, ska du köpa bara delarna, låta nån fodra om ett block, etc. blir inte så jätte mycket billigare….

Sen återigen som folk sagt tidigare, du kan egentligen räkna med att du kommer behöva byta typ allt vad gäller drivlina, chassi, osv…

Men visst hade det varit kul om nån hade bygt en riktigt snabb raktfram impreza i sverige 😉 🙂

Tpalm
                  Deltagare

oj tråden har fått liv igen !

Har börjat på bygget .. hela bilen är isär plockad ( Motor, invändigt) och som det ser ut idag kommer nog i princip inget på bilen vara Súbaru original ..
                    Det kommer inte bara bli en ”rakt fram” bil, utan när den är klar kommer den synas både på strippen, bana och gatan =)

I dagsläget ser listan på va som ska göras ut :

* Motor: .. antingen ett 2,2 L stroker från JUN Auto, eller så blior det en semi closed 2,5 då ett closed troligtvis kommer få stora problem med temp. Blir med andra ord, block, kolvar, stakar, vev, nya kammar, portade toppar , fmic egetbyggt insug m.m. ..

* Drivlinan … allt! Ny låda diffar … rubbet !

* chassi … coilovers, andra bussningar div. förstärkningar!

* Bromsar: BIg brake kit .. 6 kolv fram och 4 kolvs bak !

* Inv. Fullbur, egenbyggd instrumentpanel och plåtrent !

* Utv .. Wide bodykit, kolfiber huv, baklucka och vinge ..

Beräknad byggtid .. motorn : skall vara klar sommaren 2007 .. hela bilen sommaren 2008 !

MVH Palm

*

daniel83
                    Deltagare

Kan bli väldigt coolt när det är klart.

//Daniel

Tpalm
                      Deltagare

Förhoppningsvis …=)

Kvarnis
                        Deltagare

Betala inte för ett stroker kitt från JUN, föga värt pengarna, det byggger på 79mm vev smidda stakar och kolvar.

Du måste ändå ha ett CDB block om det ska hålla nått vidare.
                          Ska du bygga på ej257 så se till att få in diesel foder i den, annars så kommer cylinder vägarna att svikta vid höga laddtryck.

Tpalm
                          Deltagare

ok … bra att veta .. pekar på att det blir ett Semi cloesed 2.5 från Crawford… tror jag kan få problem med värme i ett closed !

STIred
                            Deltagare

ok … bra att veta .. pekar på att det blir ett Semi cloesed 2.5 från Crawford… tror jag kan få problem med värme i ett closed !

semiclosed från crawford, alldelles för dyrt du hittar ung motsvarande bottendel hos t.ex
                              http://www.gruppe-s.com/Subaru/submotors.htm

om det nu är s3L hos crawford du tänker på, då får du en motsvarande hos gruppe-s för ca 600dollar mindre, de ska klara max ca 30psi dvs ca 2bar, med rätt turbo får du med en sån motor ca 600hk(s3L från crawford klarar knappast mer om det ska vara säkert, även om crawford påstår annat) Gissar att man lever nog rätt nära gränsen med 30psi på en semiclosed…

Ska du ha mer än så få du köra med dieselfoder som kvarnis sa, men hade nog fortfarande inte köpt av crawford, gruppe-s har även omfodrade motorer och mycket billigare än crawford.
                              Sen fins ju axis med som jerry nämnde…

Tpalm
                              Deltagare

Kollat där oxå…. men tyckte att Crawford såg lite seriösare ut !
                                Dessutom är 30 :- för en färdig botten fruktansvärt billigt !

Hade nog mer tänkt mig S1 hos Crawford … men ska prata med dem i veckan !

STIred
                                Deltagare

Kollat där oxå…. men tyckte att Crawford såg lite seriösare ut ! Dessutom är 30 :- för en färdig botten fruktansvärt billigt ! Hade nog mer tänkt mig S1 hos Crawford … men ska prata med dem i veckan !

Den enda skillnaden mellan crawfords S1 och ett helt standard 2.5L block är endast kolvarna(tror jag iaf)
                                  2800dollar för det är o andra sidan fruktansvärt dyrt 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.