Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34984
    GTR902
    Deltagare

      Har nån en original eller eftermarknad internwastegate som passar original turbon.

      Det är nämligen så att jag tappar laddtryck med varv och en del av felsökningen är att testa med en annan wastegate.

      Tack på förhand!

      #284292
      Patrick P931
      Deltagare

        Loggar du för att komma fram till det?

        #284297
        GTR902
        Deltagare

          Loggar du för att komma fram till det?

          Ja, vi har kört den på bänken och efter ca 5500 rpm, började laddtrycket dala ner. efter lite forskning och frågat de som har maxat original turbo så kom vi fram till att wg porten måste portas lite för att kunna hålla laddtrycket bättre, alternativ ha ewg.

          #284296
          Igge
          Deltagare

            Portad wg är väl för att kunna hålla laddtrycket nere, eller har jag blandat ihop nu?

            Men är det själv klockan/armen du letar eller ska du plocka isär allt och ha alla delar?

            #284291
            Kvarnis
            Deltagare

              Hur beter sig laddtrycket?
              Rusar laddtrycket för att sedan falla har du boost creep och behöver porta.
              Om laddtrycket natruligt faller över 5.5krpm beror det på att man maxat turbon oftast.
              Men vilket laddtrcyk håller du til 5.5krpm?

              #284293
              Patrick P931
              Deltagare

                Hårdare klocka kan man köpa från t.ex. Kinugawa – håller helt ok kvalitet, hade annars rekommenderat en 3 ports wastegatesolenoid – om det nu är så att turbon inte har nått sitt yttersta.

                Vad laddar du vid 6000 v/min? Vad har du för peak laddtryck?

                #284298
                GTR902
                Deltagare

                  Det som sker beror endast på att jag har maxat turbon.
                  Jag ska försöka ikväll ta ut en graf ur loggarna som visar hur laddtrycket beter sig.

                  Först trodde jag att det var klockan därav skrev jag den tråden och sökte efter en. Men den agerar som det ska på löga varv och full tryck, det ser man på full gas på t.ex fyran och femman, där håller den trycket (ca. 1,5 bar) och börjar dala ner efter ca 5500 rpm. Därför har jag nämnt lösningen med att porta wg porten.

                  Snålar man, så ska man försöka få ut mer ur stackars org turbo, annar så är den enkla (dyra) lösningen är att byta turbo 😀

                  Jag kör med 3-ports mac ventil och Autronic SM4.

                  Ska försöka under veckan skapa ett projekttråd här på forumet

                  #284294
                  Patrick P931
                  Deltagare

                    Intressant! 🙂

                    Nu är iofs alla setup olika, men 1.5 låter som en bit utanför optimalt område för en VF, har du testat sänka laddtrycket och leana ut eller höja tändningen? Kan ge oväntat resultat, speciellt om man utnyttjar avcs.

                    #284295
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      Här är ett bra exempel på att det inte alltid är bäst att bara kolla på laddtryck:
                      http://www.subaruclub.se/forum/showpost.php?p=675726&postcount=313
                      (load är förenklat vridmomentet=effekten)

                      #284299
                      GTR902
                      Deltagare

                        Intressant! 🙂

                        Nu är iofs alla setup olika, men 1.5 låter som en bit utanför optimalt område för en VF, har du testat sänka laddtrycket och leana ut eller höja tändningen? Kan ge oväntat resultat, speciellt om man utnyttjar avcs.

                        Nackdelen med att man kan bara skruva är att man måste lita 300% på sin mappare 🙂 jag mappade den inte själv, utan var hos en firma som gjorde det åt mig på bänken. Och som du vet, det med mappning är ett hav av diskussioner och såklart kan man alltid göra det bättre.

                        Så gott jag vet och från mina vänner i omgivningen som har samma turbo, så kör de 1.5 och lite till utan problem, visst man stressar turbon mer än nödvändigt.

                        #284300
                        GTR902
                        Deltagare

                          Här är ett bra exempel på att det inte alltid är bäst att bara kolla på laddtryck:
                          http://www.subaruclub.se/forum/showpost.php?p=675726&postcount=313
                          (load är förenklat vridmomentet=effekten)

                          Intressant, jag håller helt och hållet med, laddtrycket är bara en av flera parametrarna, att bara höja den behöver inte betyda bästa resultat.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.