- Detta ämne har 10 svar, 1,142 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 2 månader sedan av GTR902.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2016 kl. 08:26 #34984GTR902Deltagare
Har nån en original eller eftermarknad internwastegate som passar original turbon.
Det är nämligen så att jag tappar laddtryck med varv och en del av felsökningen är att testa med en annan wastegate.
Tack på förhand!
18 september, 2016 kl. 09:55 #284292Patrick P931DeltagareLoggar du för att komma fram till det?
19 september, 2016 kl. 06:21 #284297GTR902DeltagareLoggar du för att komma fram till det?
Ja, vi har kört den på bänken och efter ca 5500 rpm, började laddtrycket dala ner. efter lite forskning och frågat de som har maxat original turbo så kom vi fram till att wg porten måste portas lite för att kunna hålla laddtrycket bättre, alternativ ha ewg.
19 september, 2016 kl. 08:27 #284296IggeDeltagarePortad wg är väl för att kunna hålla laddtrycket nere, eller har jag blandat ihop nu?
Men är det själv klockan/armen du letar eller ska du plocka isär allt och ha alla delar?
19 september, 2016 kl. 10:21 #284291KvarnisDeltagareHur beter sig laddtrycket?
Rusar laddtrycket för att sedan falla har du boost creep och behöver porta.
Om laddtrycket natruligt faller över 5.5krpm beror det på att man maxat turbon oftast.
Men vilket laddtrcyk håller du til 5.5krpm?19 september, 2016 kl. 10:29 #284293Patrick P931DeltagareHårdare klocka kan man köpa från t.ex. Kinugawa – håller helt ok kvalitet, hade annars rekommenderat en 3 ports wastegatesolenoid – om det nu är så att turbon inte har nått sitt yttersta.
Vad laddar du vid 6000 v/min? Vad har du för peak laddtryck?
19 september, 2016 kl. 14:17 #284298GTR902DeltagareDet som sker beror endast på att jag har maxat turbon.
Jag ska försöka ikväll ta ut en graf ur loggarna som visar hur laddtrycket beter sig.Först trodde jag att det var klockan därav skrev jag den tråden och sökte efter en. Men den agerar som det ska på löga varv och full tryck, det ser man på full gas på t.ex fyran och femman, där håller den trycket (ca. 1,5 bar) och börjar dala ner efter ca 5500 rpm. Därför har jag nämnt lösningen med att porta wg porten.
Snålar man, så ska man försöka få ut mer ur stackars org turbo, annar så är den enkla (dyra) lösningen är att byta turbo 😀
Jag kör med 3-ports mac ventil och Autronic SM4.
Ska försöka under veckan skapa ett projekttråd här på forumet
19 september, 2016 kl. 17:19 #284294Patrick P931DeltagareIntressant! 🙂
Nu är iofs alla setup olika, men 1.5 låter som en bit utanför optimalt område för en VF, har du testat sänka laddtrycket och leana ut eller höja tändningen? Kan ge oväntat resultat, speciellt om man utnyttjar avcs.
19 september, 2016 kl. 17:27 #284295Patrick P931DeltagareHär är ett bra exempel på att det inte alltid är bäst att bara kolla på laddtryck:
http://www.subaruclub.se/forum/showpost.php?p=675726&postcount=313
(load är förenklat vridmomentet=effekten)20 september, 2016 kl. 06:14 #284299GTR902DeltagareIntressant! 🙂
Nu är iofs alla setup olika, men 1.5 låter som en bit utanför optimalt område för en VF, har du testat sänka laddtrycket och leana ut eller höja tändningen? Kan ge oväntat resultat, speciellt om man utnyttjar avcs.
Nackdelen med att man kan bara skruva är att man måste lita 300% på sin mappare 🙂 jag mappade den inte själv, utan var hos en firma som gjorde det åt mig på bänken. Och som du vet, det med mappning är ett hav av diskussioner och såklart kan man alltid göra det bättre.
Så gott jag vet och från mina vänner i omgivningen som har samma turbo, så kör de 1.5 och lite till utan problem, visst man stressar turbon mer än nödvändigt.
20 september, 2016 kl. 06:16 #284300GTR902DeltagareHär är ett bra exempel på att det inte alltid är bäst att bara kolla på laddtryck:
http://www.subaruclub.se/forum/showpost.php?p=675726&postcount=313
(load är förenklat vridmomentet=effekten)Intressant, jag håller helt och hållet med, laddtrycket är bara en av flera parametrarna, att bara höja den behöver inte betyda bästa resultat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.