SSC Allmänt snack Allmänt småprat Söker WRX, WRX STi ägare!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Lefty
    Deltagare

Hej

Det ser ut att bli en ny bil nästa år!
      Vet inte om det är min brosa ( griml0ck ) som fått mej på rätt väg, eller om jag bara kommit underfund med att 4wd på norrlands långa vintrar kan va kul 😉

Jag kikade lite smått på Imprezor (GT modellen) innan jag köpte saaben! Men nu är jag mer intresserad av en nyare bil och 4wd… dvs WRXen.

Därför så skulle jag vilja ha kontakt med nån/några som äger en sådan, helst en STi.

Sku va hemskt kul om ni kunde adda mej på icq eller maila mej!
      #23320363, vikan@niotre.net

Jag har redan läst en massa tester och redan tjötat lite med prospeed
      😛

Som förövrigt tyckte att det bästa alternativet var att köpa en vanlig WRX 🙁

Hoppas på svar…

Niklas
      Deltagare

Välkommen griml0ck #2… 😉

Lefty
        Deltagare

Tack…
          Men vilket svalt intresse det verkar vara hos WRX ägarna, finns det inga eller?

Digits
          Deltagare

>Tack…
            >Men vilket svalt intresse det verkar vara hos WRX ägarna,
            >finns det inga eller?

Jag, jag, jag 🙂 Har en vanlig WRX MY03, dvs inte bug-eye.

Underbar bil pa krokiga vagar, men hopplos pa motorvagen kan man sammanfatta den med tycker jag.

Hemsk pa motorvagen (iaf om man ska langt), eftersom den ar ganska mycket stotigare an en normal ’svensson-bil’. Vagljud ar ocksa ganska framtrangande (Var clio fran 97 kanns mycket tystare pa motorvagen).

Stereon ar halvkass och motorljudet ar for tyst. Den borjar lata lite mer efter typ 2000-3000km (iaf har min borjat gora det efter 2100 miles), fast detta var i samband med en liten sprint nerfor en krokig, smal vag… ska nya bilar gora det? (borja lata annorlunda, alltsa).

Som vanligt med 4wd med mycket grepp far man vara lite radd om vaxellada och koppling, for bilen spinner inte pa asfalt vad man an gor (nastan) vilket leder till stora pafrestningar pa drivlinan. Har bara lyckats hjulspinna i ungefar en halvmeter efter en riktig banzai-start. 4wd ger ocksa duktigt med grepp ut ur kurvor.

Accelleration upp till 100 ar bra (ungefar 6-6.5s om man inte vill slita pa ladan, tror jag), men darefter kroknar den lite, tycker jag. Fortfarande mycket snabbare an vanliga smabilar givetvis, men till exempel en clio sport drar nastan jamt med mig upp till 75mph fran 35-40mph. Tog bara en billangd pa den igar i det intervallet.

4wd ar kul, men den understyr lite ibland… Man far ’knixa’ lite med ratten om man vill fa ut bakandan, for annars har den en tendens att ploga igenom rondeller (nu menar jag inte massiv understyrning, men lite)

Tefatet som sitter bak som vinge orginal gor ingen glad heller och Subaru vill ha 850 pund for STI-versionen, sa det far vara ett tag.
            Stankskarmar ar i england optional, och kostar 350 pund :-O

Duktigt med vaghallning ar det givetvis, men tyvarr gar bilen mycket snabbare an det kanns…

Har hort om manga som valt WRX med PPP (Prodrive Performance Pack (saljs inte i sverige, tyvarr) som ska ge ungefar 270hk) over en STI. STI’n har visserligen vassare vaghallning och taligare motor, men en WRX med PPP ska tydligen dra en STI upp till 100km/h, mest pga att man i STI’n maste vaxla till trean for 100. STI’n ska ocksa vara mycket stotigare, vilket kan bli valdigt irriterande om man ska aka langt och mycket i bilen.

Turbon kommer in ungefar vid 2500 varv och kroknar lite runt 5500. Bast ’drag’ verkar det vara ungefar vid 4500rpm (men det har bara subjektiva observeringar). Turbon visslar mysigt, och over huvud taget viner det och visslar det lite om bilen, vilket kanns lite ’rally’ och kompenserar lite for avgassystemet..

Huruvida bilen ser battre/samre ut an t.ex my00 tvistar de larde om. Jag gillar bada, men de har helt annorlunda utseende. My00 ar lite mer ’boyracer’, och my03 ar mer raffinerad. My00 ska ocksa vara lite busigare, men ar inte snabbare pa t.ex bana pga forbattrat chassie osv.

Laste nagonstans att MY03 fick fyra stjarnor i NCAP-testet och att MY00 bara fick tva. Min fundering har ar att det kan vara bra att sitta val skyddad i en san har bil, for det gar latt *fort* nar man busar, och det ar formodligen da man kommer att tappa kontrollen och flyga ut i buskar o stenar…

Om du har fler fragor ar det bara att posta har sa ska jag svara sa gott det gar 🙂

Lefty
            Deltagare

Hej tack för att du tar dej tid att svara!

Om jag nu skulle jämföra saaben med en impreza…hmmm 🙂
              Jag har ju kört Impreza GTn, att få köra en WRX utan att röra på sig mer än 25-50mil verkar svårt. Närmaste Subaru handlare är 6 mil och kommer nog aldrig ta in en WRX eller GT för provkörning 🙁
              Som det lät när jag ringde iaf…
              🙁

Det jag söker är ju lite roligare bil, vi vet ju alla att en SAAB är ju lite av en svensson bil, visst fan är det fart i bilen, tror då många imprezor får se upp på landsvägen där saaben får in sin stora rätt, men att sen jämföra med väghållning.. hmm ja då är det nog natt och dag!
              Börjar det svänga så kränger det rätt fint även fast min bil är sänkt! suck…
              Inredningen i GTn kändes ju fattig, där tar nog saaben ett steg fram. Dock verkar dom ha ryckt upp sig i WRX versionen, det är ju bra!
              Framkrafs+vinter=inte sant
              4wd+vinter= HALELULIJA

Den stora rätten med en 4WD bil och även nöjet kommer som jag ser det bli på vintern!
              Jag hoppas ni alla vet att vintern uppe i Luleå är bra mkt längre än den ni söderlappar har 😉

När jag först såg WRXn 01-02 så tyckte jag den var asful, men nu har den börjat bli en fröjd för ögat!
              En STi är så pass snygg från fabrik så jag räknar med att inköp av en sådan så behöver man bara en lätt toning 🙂

Du bor inte i Sverige va? England?

Krocktesten lät ju lovandet, jag har inte kollat nått på det, men man vill ju inte byta ner sig på den fronten iaf 🙂

Jag vill ju bara byta upp mej i allt.

Är det nån som har nån större koll på hur garantier m.m. funkar när man importerar en bil?
              Låt säga att jag köper en sprillans ny WRX ? Måste väl få samma garantier som här hemma… iofs tror jag inte att man gör nån större affär av att köpa en ny i Tyskland än här, men ändå!
              Jag kikade lite på mobile och hittade en som det stod ” Subaru EU garantie” Antar att det gäller över hela Europa… Men man vet ju aldrig med mobile, det verkar vara mkt skit där.

Hur är din soppa förbrukning då ? Inte för att det är ett stort bekymmer men det är ju alltid kul att veta på ett ungefär, fabriksuppgifter brukar ju vara drömmar…
              Boxern ska väl vara lite törstigare?

Stereo är ju inte särskilt brydd i 🙂 Faktiskt, jag har lärt mej att ska man ha en värre stereo så får man riskera att få rutorna inslagna, den risken torde vara mkt mindre när man har original grejjer.
              Bara det låter så! 😛

Oj jag har så många frågor, en del kanske helt konstiga, hoppas på många svar!

Låter som att det är en fröjd att köra subaru, iofs vet jag det sen tidigare!
              Snart ska det bli en fröjd för mej också! }(

Jimmie
              Deltagare

Hej !

Jag har en wrx-01 som jag importerade från tyskland för ett halvår sen, hade inga problem med importen och subaruhandlaren (i sverige) säger att garantin gäller, det är endast dom 3(?) första fria service`arna som endast gäller svensksålda bilar.
                I övrigt så är jag skitnöjd med bilen 😀 ,den har fungerat felfritt, är snabb som faaan (ännu snabbare om en vecka, ska montera på ferrita 3tum då :7 ) och den drar ca 1l/milen vid inspirerad åkatilljobbetfart 😉 och 1.5-2 vid hård körning.
                Gillar dessutom den nya inredningen, mycket snyggare än GT`n !!

Jag har haft ett antal porschar innan, men måste säga att imprezan är (nästan) lika rolig på bana, går att åka med till jobbet varje dag, kan KÖRAS på vintern 😀 och är billigare att äga.
                5 rattmuffar till Impreza !! 😛

/Jimmie

kimppa
                Deltagare

>Hej tack för att du tar dej tid att svara!
                  >

>Inredningen i GTn kändes ju fattig, där tar nog saaben ett
                  >steg fram. Dock verkar dom ha ryckt upp sig i WRX versionen,
                  >det är ju bra!

Inredningen och ljud isoleringen är det stor skillnad på.

>Den stora rätten med en 4WD bil och även nöjet kommer som jag
                  >ser det bli på vintern!
                  >Jag hoppas ni alla vet att vintern uppe i Luleå är bra mkt
                  >längre än den ni söderlappar har 😉

Hade min Wrx-02 uppe på äventyr i norra Finland förra ny året, Det var hur kul som helst. Och bilen hoppade i gång utan värmare utan problem även om det blev runt 35 minus grader.
                  >

>När jag först såg WRXn 01-02 så tyckte jag den var asful, men
                  >nu har den börjat bli en fröjd för ögat!

Den fick väldigt mkt kritik för att vara ful när den kom. Jag håller inte med men orkar inte bry mig om vad andre tycker. Bilen går med ganska enkla medel att få snygg.

>En STi är så pass snygg från fabrik så jag räknar med att
                  >inköp av en sådan så behöver man bara en lätt toning 🙂

Lite toning och kanske byte av vinge om den har den lilla ???
                  >
                  .

Verkar inte så lönt att inportera i nu läget tycker jag. Priset är det ju inte några större skillnader på, och andrahands värdet är nog bättre på en sv-såld den dan du säljer! Sedan så finns det ju ganska många till salu här hemma.

>Hur är din soppa förbrukning då ? Inte för att det är ett
                  >stort bekymmer men det är ju alltid kul att veta på ett
                  >ungefär, fabriksuppgifter brukar ju vara drömmar…
                  >Boxern ska väl vara lite törstigare?

Har lyckats få den att dra under liter på lång körningar men 1,3 l/milen får du väl räkna med!

Lycka till med köpet!

//Kim

Lefty
                  Deltagare

Tack 🙂
                    Nu börjar ju tråden komma igång!

Vad betalar ni i försäkring… ålder ? stad?

Saaben drar 1.1/liter milen nu, iofs mest i stan och lite gas då och då…

Det är nog sant att andra hands värdet sjunker rejält!
                    Sen dras no många köpare bort, många är kanske som jag, jag vill och kommer aldrig köpa en bil som är importerad…man har väl hört för mkt historier.

Din Finlands resa och vinter lät som vintern som väntar här…
                    Dock kör jag alltid med värmare 😉 det är standard här hehe

Ingen som har spec för vad som skiljer dom olika årsmodellerna ?
                    01-02-03?
                    Jag har sett en sån tidigare, men det var ju såklart på GTn…

Jimmie
                    Deltagare

Har faktist haft en rekordnotering på under 0.8l/mil en gång…men då körde tjejen…hmmm 😉

Beträffande import, så finns det som sagt många skräckhistorier…men om man inte går via någon mellanhand utan importerar själv så är inte risken större att bli lurad i tyskland än hemma.
                      Jag har importerat 4 bilar från tyskland och aldrig blivit missnöjd, bilarna är ofta välskötta och välservade.
                      Köpte min wrx-01 för under 160´ i nyskick (2500mil) och garantin gäller som sagt dessutom i sverige.
                      Visst får man väl kanske sälja den lite billigare än en svensksåld men det finns ju lite marginal för detta….:D

/Jimmie

kimppa
                      Deltagare

>Har faktist haft en rekordnotering på under 0.8l/mil en
                        >gång…men då körde tjejen…hmmm 😉
                        >
                        >Beträffande import, så finns det som sagt många
                        >skräckhistorier…men om man inte går via någon mellanhand
                        >utan importerar själv så är inte risken större att bli lurad i
                        >tyskland än hemma.
                        >Jag har importerat 4 bilar från tyskland och aldrig blivit
                        >missnöjd, bilarna är ofta välskötta och välservade.
                        >Köpte min wrx-01 för under 160´ i nyskick (2500mil) och
                        >garantin gäller som sagt dessutom i sverige.
                        >Visst får man väl kanske sälja den lite billigare än en
                        >svensksåld men det finns ju lite marginal för detta….:D
                        >
                        >/Jimmie

Har personligen inget emot importbilar, alla bmw kommer ändå från tyskland. Men ville bara poengtera att det fortfarande är svårare att sälja en importerad bil, och då ska det hårdprutas. Får man tag på en till rätt pris nere så är det väll inget att snacka om. Men om man nu skulle betala vad dom begar på tex mobile.de + importkostnadena så är det inte så stora pengar man tjänar i mina ögon. Med det är ju alltid en erfarenhet.

Mitt tips försök pruta på en bil i sverige, det finns som sagt ganska många till salu.

kimppa
                        Deltagare

>Tack 🙂
                          >Nu börjar ju tråden komma igång!
                          >
                          >Vad betalar ni i försäkring… ålder ? stad?
                          >
                          Ca 24000:- ute på gatan i Stockholms förort, 24 år.
                          >
                          >Din Finlands resa och vinter lät som vintern som väntar
                          >här…
                          >Dock kör jag alltid med värmare 😉 det är standard här hehe

O jag som inte ens har en elstolpe!! haha

>
                          >Ingen som har spec för vad som skiljer dom olika årsmodellerna
                          >?
                          >01-02-03?

Tror inte att det skilljer så mkt mellan 01 och 02. Min 02a var igentligen en 01a emmad för den Norska marknaden men dom kunde inte sälja alla sina så den svenka inportören tog in dom ganska sent på året och då blev dom 02or på pappret, men med reg nr som börjar på:S.

2003 fick den en annsiktslyftning.

kimppa
                          Deltagare
                            Lefty
                            Deltagare

Okej…
                              Tackar igen 🙂 🙂

Fler frågor… farthållare? Har subaru helt glömt bort det eller är det jag som missat det ?

Sen så undrar jag om det är som på GTn vid rutorna / dörren, att det saknar ramen för rutorna, om ni förstår?
                              Alltså när jag öppnar dörren på en GT så har jag bara en ruta och ingen ram som går ihop med resten av dörren.

Digits
                              Deltagare

>Hej tack för att du tar dej tid att svara!
                                Nemas problemas

>Om jag nu skulle jämföra saaben med en impreza…hmmm 🙂
                                >Jag har ju kört Impreza GTn, att få köra en WRX utan att röra
                                >på sig mer än 25-50mil verkar svårt. Närmaste Subaru handlare
                                >är 6 mil och kommer nog aldrig ta in en WRX eller GT för
                                >provkörning 🙁
                                >Som det lät när jag ringde iaf…
                                >:-(
                                Problem nar man borr i Norrland 🙂

>Det jag söker är ju lite roligare bil, vi vet ju alla att en
                                >SAAB är ju lite av en svensson bil, visst fan är det fart i
                                >bilen, tror då många imprezor får se upp på landsvägen där
                                >saaben får in sin stora rätt, men att sen jämföra med
                                >väghållning.. hmm ja då är det nog natt och dag!
                                >Börjar det svänga så kränger det rätt fint även fast min bil
                                >är sänkt! suck…

Helt riktigt, fran sag 70km/h och uppat tror jag faktiskt inte en orginal-impreza har nagot att saga till emot saab-turbosarna (kanske racker med en vanlig, otrimmad, 2.0LT)

Angaende krangning sa kranger WRX’en lite i kurvorna ocksa, men a andra sidan ar den ju rallybil och klarar darfor typ ojamnheter osv battre (har jag fatt for mig, iaf) 🙂

Styrkanslan ar helt klart battre pa imprezan an Saab (iaf de jag kort), men det ar *jobbigt* nar man bara vill ligga o flaska pa motorvagen 🙂

>Inredningen i GTn kändes ju fattig, där tar nog saaben ett
                                >steg fram. Dock verkar dom ha ryckt upp sig i WRX versionen,
                                >det är ju bra!
                                Personligen tycker jag att WRX’en ar for ombonad, blir inte samma kansla, fast jag kommer ju fran Celica 1989 🙂

>Framkrafs+vinter=inte sant
                                >4wd+vinter= HALELULIJA
                                Ar sakert kul, men tank pa att det inte ar 4wd/2wd som satter gransen, utan dacken 🙂 Fast det ar klart, det ar kul att kora pa stall (har inte haft nagon sno annu dock)

>När jag först såg WRXn 01-02 så tyckte jag den var asful, men
                                >nu har den börjat bli en fröjd för ögat!

Samma har, fast nu tycker jag nastan att de ar snyggare an GT-00. Pa nagot satt ser de modernare ut (sla mig inte ;))

>En STi är så pass snygg från fabrik så jag räknar med att
                                >inköp av en sådan så behöver man bara en lätt toning 🙂
                                Helt klart, fast den kostar val ratt duktigt med pengar? Ar val nastan bara scoopet, dimljusen och vingen som skiljer? 🙂 Vart att notera ar att STI vager ungefar 70kg mer, tror jag (eller det kanske var 30).

>Du bor inte i Sverige va? England?
                                Japp, jobbar i London, men bor i Watford..

>Är det nån som har nån större koll på hur garantier m.m.
                                >funkar när man importerar en bil?
                                Har ar det vanligt att importera fran Belgien, eftersom det blir ett par tusen pund billigare. Iofs har jag for mig att det var nagot lattjo med garantin… Tror den kommer fran en tredje part, och inte IM.

>Låt säga att jag köper en sprillans ny WRX ? Måste väl få
                                >samma garantier som här hemma… iofs tror jag inte att man
                                >gör nån större affär av att köpa en ny i Tyskland än här, men
                                >ändå!
                                En STI pa gatan har kostar 25000, och da ingar sokare och kategori 1-larm. WRX’en kostar 20250, men da far man bara larmet.

>Hur är din soppa förbrukning då ? Inte för att det är ett
                                >stort bekymmer men det är ju alltid kul att veta på ett
                                >ungefär, fabriksuppgifter brukar ju vara drömmar…
                                >Boxern ska väl vara lite törstigare?
                                Jag far en chock varje gang jag tankar 🙂 Visserligen jamfor jag med en Renault Clio 1.2, men vanligtvis kommer jag 250miles pa en tank 98 oktan (ar det 45 liter, eller nagot sant tror jag). Da ingar mycket motorvagskorning. Har fatt den till 1.1 som bast pa motorvagen. Stressar man pa duktigt sa drar den saklart mycket bensin, precis som en saab 🙂 Jag later WRX’en sta i garaget och aker frugans Clio om vi ska nagon langre stans… WRX’en kanns lite mer exklusiv da, samt haller milen nere..

>Stereo är ju inte särskilt brydd i 🙂 Faktiskt, jag har lärt
                                >mej att ska man ha en värre stereo så får man riskera att få
                                >rutorna inslagna, den risken torde vara mkt mindre när man har
                                >original grejjer.
                                >Bara det låter så! 😛
                                Joda, det later, fast ganska illa 🙂 Ersatt med ett schysst avgassystem 🙂

>Låter som att det är en fröjd att köra subaru, iofs vet jag
                                >det sen tidigare!
                                >Snart ska det bli en fröjd för mej också! }(
                                Helt klart, provkorde 02 och 03 innan jag bestamde mig, fast jag har alltid velat ha en Impreza eller en Evo.

Digits
                                Deltagare

>Fler frågor… farthållare?
                                  Finns inte, tror inte det finns som tillval ens…

>Sen så undrar jag om det är som på GTn vid rutorna / dörren,
                                  >att det saknar ramen för rutorna, om ni förstår?

Japp, fonstren ar ramlosa

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.