› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Sommardäck är bara strul.
- Detta ämne har 27 svar, 4,350 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av
Magnus666.
-
FörfattareInlägg
-
30 augusti, 2011 kl. 20:59 #228446
Manor
DeltagareSuck, det är inte precis Linglong eller Nankang vi pratar om. Falken, Kumho och Toyo är helt okej mellanklassdäck som duger mer än väl på gatan.
Ja, alla gör som alla vill. Jag brukar satsa på säkra kort istället för något halvsnik…för hur mycket pengar är det egentligen vi pratar om!!?
Goodyear, Michelin, Bridestone – känns som betydligt bättre märken för en relativt ringa extraslant. Det är ju ingen Ford Ka som ska ”skos”…så lite bättre grejer är väl Imprezan värd!!?
30 augusti, 2011 kl. 21:17 #228443GrizzlyBear
DeltagareKumho blir det inte igen för mig iaf. Har haft varianter på både sommar och vinter och greppet är inte imponerande. Sommardäcken höll väldigt länge dock.
Falken är ett bättre val isf.
Sen är det skillnad på däck utvecklade för norden jämfört mot sydeuropa eller andra världsdelar. Det är inte bara temperaturen som skiljer utan asfalten också. Sommardäck tror jag dock inte man märker av någon direkt skillnad på. Jag rullar på Nokian-däck utvecklade för Europa och jag tycker de fungerar utmärkt. Iaf är de inte så dåliga att det är värt 1000kr/däck till för att få den modellen utvecklad för Norden.Kolla även Gummihuset.se och Nordendack.se De kan ha mycket bra pris på däck ibland.
30 augusti, 2011 kl. 21:37 #228453Turbovin
DeltagareJag kör nog slut på mina bakdäck snabbare än flertalet här inne så jag anser inte det är värt med det dyraste. Och de är definitivt inga osäkra kort jag kört med heller, t.ex kom ju Toyo tvåa i nåt svensk däcktest för några år sen. Ville jag ha optimalt på gata skulle jag köra på r-däck. Komfort är oväsentligt då Imprezorna bullrar nåt fruktansvärt ändå.
31 augusti, 2011 kl. 05:21 #228461TomK
DeltagareJa, alla gör som alla vill. Jag brukar satsa på säkra kort istället för något halvsnik…för hur mycket pengar är det egentligen vi pratar om!!?
Goodyear, Michelin, Bridestone – känns som betydligt bättre märken för en relativt ringa extraslant. Det är ju ingen Ford Ka som ska ”skos”…så lite bättre grejer är väl Imprezan värd!!?
Fick bridestone re050 levererat orginal på mig gamla Civic type r.
Det var bland det halaste jag åkt på. Byttes sedan ut mot Falken som var betydligt bättre.Hade Goodyear eagle F1 på min cosworth livsfarliga när det var blött ute.
Farsan åker på Michelin på sin 08 Sti dom är trevliga att åka på.
Jag kommer definitivt fortsätta att åka på mina snik falken är min 5e uppsättning och det lär bli fler. 🙂
31 augusti, 2011 kl. 06:11 #228447Manor
DeltagareBridgestone släpper på torrt och släpper väldigt mycket på vått… 😉 Höhö
Yokohama är väl för sjutton inget snik?!
Imprezan levererades med Bridgestone som jag tyckte fungerade bra.
Bara namnet Yokohama gör mig osäker, och inte känns det som ett höjdardäck inte…nu kan det ju vara däcktypen som sitter på Outbacken som spelar in i känslan…men nog hade jag hellre haft Bridgestone som originalmonterat däck.
Ja, detta var tydligen ett känsligt ämne. Jag har absolut inte testat alla märken, men jag brukar satsa på något utav de större ”riktiga” märkena när jag köper nya däck. Jag tycker inte att man sparar så mycket pengar på billiga däck.
Det bästa köpet gjorde jag på DackOnline…ett väldigt bra pris och snabb leverans. Det sämsta köpet gjorde jag hos den lokala DäckTeam handlaren som tog betalt för bra vinterdäck men monterade en helt annan modell. Han backade på hela affären och monterade av däcken igen…det var en av de skummaste kundupplevelserna någonsin faktiskt :mad:.
31 augusti, 2011 kl. 06:24 #228462TomK
DeltagareKänsligt? njae..
Men man bör inte såga alla mellanklass däck rakt av om man inte har personligt dålig erfarenhet av dom. Visst är det skillnad på premium och mellanklass är det värt det så länge mellanklass däcken är bra då det är oerhört viktigt med bra däck, nej enligt mig.
Känns lite ”Vi bilägare” över det hela.
31 augusti, 2011 kl. 07:02 #228448Manor
DeltagareKänsligt? njae..
Men man bör inte såga alla mellanklass däck rakt av om man inte har personligt dålig erfarenhet av dom. Visst är det skillnad på premium och mellanklass är det värt det så länge mellanklass däcken är bra då det är oerhört viktigt med bra däck, nej enligt mig.
Känns lite ”Vi bilägare” över det hela.
Ja, du kanske har rätt.
Själv kör jag ju dubbfritt på vintern, och diskussionen om dubb eller inte brukar ju också bli ”het” :D.31 augusti, 2011 kl. 07:15 #228450Kvarnis
DeltagareBridgestone som levererades på GT var det bästa man kunde göra att byta ut.
Toyo räknnades som rätt bra däck för priset, även Khumo Ecsta är helt ok för pengarna. är ju bara att läsa på lite på däcken man är tänker köpa.Sen ska man inte jämföra med R-däck.
Däck som följer med bilarna när man köper dom nya brukar vara känt märke till bästa pris de kunnde få ~
31 augusti, 2011 kl. 07:20 #228463TomK
DeltagareJa, du kanske har rätt.
Själv kör jag ju dubbfritt på vintern, och diskussionen om dubb eller inte brukar ju också bli ”het” :D.Hehe, ja jag har också kört mycket dubbfritt funkar utmärkt! 😀
31 augusti, 2011 kl. 10:15 #228449Manor
DeltagarePrecis, detta gör mig ännu mer fundersam…? Du kör odubbat som på is ger absolut noll grepp, men på sommaren måste du ha dom absolut bästa däcken som finns?! Kör du verkligen så hårt att du tappar greppet med mellanklassdäcken, har alltid uppfattat dig som den som kör rätt lugnt? 🙂
Nja, jag kör ju inte på is (om du menade sjöis) med mina bilar. Vinterväglaget på de vägar som jag kör på är nog mest barmark eller snö när det varit rejält kallt och snöat mycket. Det är få gånger som jag känt mig osäker med dubbfria vinterdäck på 12 vintrar nu…de passar helt enkelt mitt körsätt och de vägar jag kör på.
…och nej jag tror nog att mellanklassdäck skulle räcka för mig, men jag köper hellre ett bättre däck om jag kan. Jag tycker inte att prisskillnaden har varit tillräckligt stor…och så j-kla ofta köper jag ju inte heller nya däck ;).
Jag tror även att bromsklossar från Biltema skulle duga för mig med…men jag köper dem inte ändå :p.
Jo, jag tycker att Yokohama låter konstigt…ungefär som en sur uppstötning typ…
31 augusti, 2011 kl. 11:17 #228454Turbovin
DeltagareJag tycker att det är viktigare att köpa nåt av de bästa däcken till vintern däremot. En Impreza tycker jag har rätt bra grepp på sommaren så man får pressa rätt hårt för att tappa greppet på gatan och det är ju egentligen mest dumt 😉
Kör Kumho KU39 bak på BMW:n. Kan ju säga att skillnaden är extrem mot de Champiro som satt där tidigare. Champiro däremot är ett riktigt skitdäck (satt på bilen när jag köpte den) och det var inga som helst problem att få ut baken i rondellerna i regn trots 265or bak och klena 192 hk 😉
Nu har jag tyvärr fortfarande Champiro fram och med uppgraderad lamelldiff och nya KU39 så plogar det ungefär lika mycket som med framhjulsdrift 🙁
Subarun står på Falken FK452 för tillfället, tyckte de funkade helt okej. Där kan jag dock erkänna att jag var lite snål & fattig när jag bytte däck senaste och köper säkert nåt dyrare när det är dags nästa gång.
Men däck som Linglong, Champiro och Nankang är nog bara om man vill drifta så mycket som möjligt i regn 🙂
30 september, 2011 kl. 08:15 #228455NickeH
DeltagareOm man har en nyare impreza sti typ 01 och framåt skulle jag rekommendera orginal däcken. Bridgestone Potenza RE 070 det är nästan som ett R-däck.
Dom går väldigt tyst(har kört från england med såna däck 300mil) vilket är ett plus vilket säkert betyder att dom nöts fort.
Sen är dom väldigt bra grepp på mkt bättre än dom flesta gatdäck, finns ju säkert en anledning varför Subaru valt dessa som standard däck på impreza wrx sti. Skulle tänka mig att dom är dyra dock.detta gällde väl en GT men däcken finns i 215/45ZR17 som borde passa. På nyare STI(03-05) sitter väl 225 om jag minns rätt.
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Bridgestone&tireModel=Potenza+RE070
inte så billiga i sverige dock
http://www.bythjul.com/bridgestone-potenza-re070-2254517-83y2 oktober, 2011 kl. 10:10 #228456Magnus666
DeltagareHar ingen bra erfarenhet av Yokohama. Har kört en hel del på deras så kallade ”bästa” däck Advan sport,lömmska som f..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.