SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Soppapump

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    dlehtihet
    Deltagare

Hallo ute i stugorna,

Börjar planera att vålda mig lite på Snövit och eftersom jag inte vill skjuta motorn det första jag gör så vill jag försöka ta det hela på ”rätt sätt”. Har förstått att bilen går snålt redan orginal och att soppapumpen inte har så breda marginaler då man kör biffigare avgassystem så en ny soppapump är A och O. Vilka alternativ finns och rekommenderas (Walbro??) och vilka priser handlar det om? Är själva bytet någonting man gör i förstör-det-själv-hallen eller måste en verkstad göra det? Går det att köra med bättre pump med orginalrörmokeri (i väntan på att nya rör levereras)?

M v h

Danne

SecretAgentMan
      Deltagare

Om jag fått rätt info så byts bara pumpen till en Walbro dito i 11 fall av 10. 😀

/J

Kvarnis
        Deltagare

Walbro pump ~120£ eller $ beronde på vart ,man handlar

dlehtihet
          Deltagare

120 ukp alltså…. ok, hyvens. Kan man darra dit den själv eller riskerar man att blåsa en krater i marken nedanför sig på något sätt??

M v h

Danne

Wallinen
            Deltagare

>Kan man darra dit den själv
              >eller riskerar man att blåsa en krater i marken nedanför sig
              >på något sätt??

😀 😀

Det går att montera dit den själv även för nån som inte är nån mekarguru, har själv testat nämligen.

Den här länken underlättar förstås en otrolig del: http://www.scoobymods.com/forums/showthread.php?s=14cae936e6441d14ee8f5d337f23fd46&threadid=473

Bara på det!

Lycka till,

/W

dlehtihet
              Deltagare

Skönt att veta att någon normal person (läs, inte SAM eller Kvarnis) har gjort denna operation och överlevt 🙂 Då vet jag att det är möjligt. Sista frågan som slog mig, är det absolut nödvändigt att mappa om ECU:n direkt efter bytet eller anpassar den sig efter nya pumpen??

M v h

Daniel

>>Kan man darra dit den själv
                >>eller riskerar man att blåsa en krater i marken nedanför
                >sig
                >>på något sätt??
                >
                >
                >:D 😀
                >
                >Det går att montera dit den själv även för nån som inte är
                >nån mekarguru, har själv testat nämligen.
                >
                >Den här länken underlättar förstås en otrolig del:
                >http://www.scoobymods.com/forums/showthread.php?s=14cae936e6441d14ee8f5d337f23fd46&threadid=473
                >
                >Bara på det!
                >
                >Lycka till,
                >
                >/W

STI_Subba
                Deltagare

Det är inte ett måste. Men man bör gör det om man vill att man utnyttjar den nya mängd luft som kommer och har bilen jobba optimalt. LMM (Luft Mass Mätaren) bör kalibreras om för att man nu har ett större mängd luft som passera glödtråden jämfört med original avgassystemmet. Plus att bränsle mappen måste ses om för att bränsle kurvan ska optimeras. LMM’en är kalibrerad för en max luft mängd baserad på original snorkel, luft filter och avgas system. Men efter en installation av en högflödes avgas system och/eller induction system, LMM’en går fortfarande efter original kalibreringen med systemmets max mängd luft. Då ler det vara en ”lean” AFR (Air Fuel Ratio). ECU’n försöka rätta till ”lean” situationen pga att Lambda Sonden säger att det är lean. Men frågan är om ECU’n kan rätta till det pga att gamla bränsle mappen inte stämmer överens med verkligheten längre.

Jag har pratat med många firmor som mappa om turbo bilar och majoriteten säger att man behöver bytta bränslepump. Men det finns några som säger att man behöver inte tills senare, tex när man byta turbon. Jag vet inte själv. Jag är ingen proffs. Men jag tycker att det är en billig investering för att se till att soppan finns när det behövs. Och nästan alla säger att Walbro är pumpen man ska ha.

Allt detta är bara min opinion baserad på information från proffs som jag har pratat med och egen erfarenheter. Hoppas att det hjälper dig i din beslut ang. en ny bränslepump.

/Kyle

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.