SSC Annonser Säljes – Delar Spec-C 2.0 shortblock 10k mil, komplett och välskött

• Detta ämne har 4 svar, 1,195 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av Gyver.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Gyver
    Deltagare

Hej!

Ett stycke komplett JDM Ver.8 STI Spec-C shortblock säljes.

Blocket kommer från en my03 spec-c som hade precis 10000 mil på mätaren innan det plockades ut till förmån för ett closed-deck block av förra ägaren. Motorn var då orörd och välskött med täta oljebyten med premiumolja.

Jag köpte det och satte i min -99 impreza sti, mappade hos JRM och körde ca 50 mil med det på originalturbon med 1,45 bars laddtryck som max (ca 325hk) under en sommar. Jag körde endast med motul 300v 10w40 (bytte olja 2 gånger med nya svarta originalfilter) och hade dessutom ett komplett killer-b oljesumpsystem samt en cosworth högtryckspump monterad under tiden. Kördes aldrig på bana heller under den tiden utan endast landsväg.

Jag har inte kvar bilen längre utan har köpt en gammal klassiker som jag renoverar istället så därför säljes blocket nu.

Dessa verkar vara dem starkaste blocken från fabrik( iallafall upp till Ver.10.) Kolvarna är mer motståndskraftiga mot detonation och hela vevpartiet balanseras utöver det vanliga innan dem lämnar fabriken (Dvs. nogrannare balanserat än ett ”vanligt” sti-block).

Det är vedertaget i england att dessa T20C-701 block klarar av 450hk regelbundet med rätt skötsel. Laddtrycksmässigt så skall dem klara uppåt 1,7 bar säkert sägs det. Det finns dem som har kört med 500hk på dessa block i helt originalskick, men det är inget att rekommendera om man skall tävla med bilen och utsätta blocket mer frekvent för höga varvtal. Detta block har den nitridhärdade vevaxeln som senare hamnade i Ver.9 JDM STI.

Inga direkta tecken på detonation syns på kolvarna och cylinderloppen ser fina ut, vändkanterna likaså. Skrubbade bort lite sot på kolvarna innan bilderna togs för att man lättare skall kunna se skicket. Allt snurrar runt fint med handkraft.

Reklambild från Subaru i japan som släpptes i samband med Spec-C Ver.8.

Cylinder 1 & 3

Cylinder 1

Cylinder 3

Cylinder 2 & 4

Cylinder 2

Cylinder 4

Pris:

Jag köpte blocket av förra ägaren för 10000kr vilket jag tyckte var ett bra pris med tanke på hur svårt det är att hitta dessa i bra skick. Jag säljer det därför för samma summa igen.

Detta block passar alla 2-liters Imprezor mellan 1993-2007, en perfekt uppgradering för förhållandevis liten slant om du har fått ras eller vill trimma vidare upp till 450hk.

Finns att hämta i Stockholm söderort.

OBS! Jag har även kvar oljepumpen som även är till salu, Cosworth blueprintad och honad 11mm pump som har gått 50 mil. Pris på den är 1500kr, bild kan mailas.

David
      073-664 92 95

kinugawa
      Deltagare

Har oljepumpen gått 10050 mil eller 50mil?

Gyver
        Deltagare

50 mil har pumpen gått sedan jag köpte den ny.

Gyver
          Deltagare

Här kommer lite bilder på oljepumpen:

Gyver
            Deltagare

Block + oljepump är nu sålt!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.