SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Spridar/turbo frågor

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Woojen
    Deltagare

Hejsan! har tänkt att bygga en relativt vass EJ20 till Gc8an men har kommit på att det är bättre att köpa en till motor å bygga vid sidan om så man kan köra bilen samtidigt 🙂

Bilen det handlar om är en Type-RA 1997. ver 3 motorn om jag förstått allt rätt?

Hade i varje fall för att få bilen lite mer dramatisk tänkt att mappa om den hos en firma å köra på ett Link g4 PNP.

Så frågan jag tänkte på är, Bör satsa på att få den att gå på e85?
      I det fallet hur bör jag göra med spridare osv? sitter väll sidmonterade i dessa maskiner? Kan man köpa andra rails etc för toppmatade? i detta fall vart?
      Övrigt som är gjort med bilen är ju
      VF35 turbo
      3″ avgas
      FMIC
      3″ insugsrör till turbon (perrin)

Finns det ”bolt on” spridare i lämplig storlek för att bottna en vf35 på E85? eller bör jag köra på vanlig bensin?

Om inte Finns det fuelrails där vanliga toppmounts fungar bolt on?

mvh Robin

Gyver
      Deltagare

Vf35 är väl en 330-350hk turbo om jag har förstått saken rätt. E85 på det och du kanske landar på 380hk typ och säkert närmare 500nm om du inte begränsar vridet i mellanregistret för att skona växellådan under mappningen.
        Det finns sidomatade spridare som flödar tillräckligt, deatchwerks bland annat. Men du kanske behöver adapterbrickor, lite osäker…

Woojen
        Deltagare

Vf35 är väl en 330-350hk turbo om jag har förstått saken rätt. E85 på det och du kanske landar på 380hk typ och säkert närmare 500nm om du inte begränsar vridet i mellanregistret för att skona växellådan under mappningen.
          Det finns sidomatade spridare som flödar tillräckligt, deatchwerks bland annat. Men du kanske behöver adapterbrickor, lite osäker…

Okej frågan är då vart man kan hitta dessa spridare? eller konverterings kit då till toppmatade, antar att de är rails å hela köret då men kanske lika bra?

Gyver
          Deltagare

http://www.carldavey.co.uk/product.php?id=2 <- Adapters för att montera sidomatade spridare av större kaliber i dina original spridarbryggor. http://www.importimageracing.com/fuel-systems/fuel-injectors/shopby/subaru/deatschwerks.html <- Spridarna finns i 740cc, 850cc och 1100cc. Sen kan du modda dina originalrails till att köra parallellmatat också om du vill. Men du planerar väl inte att köra med denna setup på original bottendel va?

Woojen
            Deltagare

http://www.carldavey.co.uk/product.php?id=2 <- Adapters för att montera sidomatade spridare av större kaliber i dina original spridarbryggor. http://www.importimageracing.com/fuel-systems/fuel-injectors/shopby/subaru/deatschwerks.html <- Spridarna finns i 740cc, 850cc och 1100cc. Sen kan du modda dina originalrails till att köra parallellmatat också om du vill. Men du planerar väl inte att köra med denna setup på original bottendel va?

Sålänge setupen är väll tanken att göra det med men ca 330-350 ska väll inte vara några problem?
              Orginal spridarna vad bottnar dom på bensin?

Steewe
              Deltagare

Har en uppsättning 740cc liggandes i garaget. Räckte till 400+ på V-Power. Ge ett bud så kan du hämta dem i Kungälv sen. 😉

Mvh Stefan

Gyver
                Deltagare

Sålänge setupen är väll tanken att göra det med men ca 330-350 ska väll inte vara några problem?
                  Orginal spridarna vad bottnar dom på bensin?

Originalspridarna på 440cc bottnar vid 330hk, ökar du grundtrycket upp till typ 3,5 bar så hänger dem med till närmare 350hk.

Ja, sålänge du inte planerar att gå över 350hk med motsvarande vrid på blyfri bensin så borde din bottendel klara sig ett tag. Undvik gärna för höga varv också innan det byggs med smidda prylar. Dina originalstakar sitter i storänden med mutter och presspassad gängstång, för mycket varv vid den effekten/vridet och presspassningen i staken börjar släppa vilket leder till lagerras.

Gyver
                  Deltagare

Om du letar efter nya spridare så görs det ett gruppköp via Nasioc just nu på deatchwerks till riktigt bra priser: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2459514

Christian S
                    Deltagare

Originalspridarna på 440cc bottnar vid 330hk, ökar du grundtrycket upp till typ 3,5 bar så hänger dem med till närmare 350hk.

Ja, sålänge du inte planerar att gå över 350hk med motsvarande vrid på blyfri bensin så borde din bottendel klara sig ett tag. Undvik gärna för höga varv också innan det byggs med smidda prylar. Dina originalstakar sitter i storänden med mutter och presspassad gängstång, för mycket varv vid den effekten/vridet och presspassningen i staken börjar släppa vilket leder till lagerras.

350hk tycker jag låter jävligt safe, runt 400hk har jag för mig jag har hört ska vara gränsen innan det är dags att börja byta grejer i motorn på 2 litarna.
                      Plocker ca 400hk på E85 med oöppnad motor i min och det funkar fint, har tyvärr inte bänkat den ännu så jag vet inte exakt vad jag har men ska göra det nu till våren. Körde iof bara max 150mil med den förra året så vi får väll se hur länge det håller 😀

Gyver
                      Deltagare

350hk tycker jag låter jävligt safe, runt 400hk har jag för mig jag har hört ska vara gränsen innan det är dags att börja byta grejer i motorn på 2 litarna.
                        Plocker ca 400hk på E85 med oöppnad motor i min och det funkar fint, har tyvärr inte bänkat den ännu så jag vet inte exakt vad jag har men ska göra det nu till våren. Körde iof bara max 150mil med den förra året så vi får väll se hur länge det håller 😀

Kul att det håller för dig:-) Jo det är nog ganska safe, men hellre det än att jag råder någon till att utmana ödet. Det låter ju spontant för mig som att du verkligen har tur ifall blocket håller framöver.

Av vad jag har läst mig till samt rådfrågat jrm så går gränsen nånstans runt 370hk på dem gamla ej207 blocken. Newage ej207 klarar ju mer såklart, speciellt jdm.

Christian S
                        Deltagare

har inte EJ207 utan EJ20K motor och det borde det sitta i Robins bil också.

Woojen
                          Deltagare

tack för alla svaren gubbar :)! Lutar just nu mot att köpa lite större spridare och mappa bilen på vanlig 98 soppa för att sedan lägga resten av krutet på nya maskinen :). Med lite medvind kanske det bär av redan nästa vecka 😉
                            Bränslepumpen som sitter orginal vad klarar den att pumpa?

Mvh Robin

Christian S
                            Deltagare

vete fan man men man byter alltid den när man gör ”steg 1” trimning dvs tändstift, bränslepump, avgassystem och mappning.

Gyver
                              Deltagare

har inte EJ207 utan EJ20K motor och det borde det sitta i Robins bil också.

Hållbarheten är densamma hursomhelst med hänseende till gamla ej207 v5/6. Samma design på stakar, kolvarna är inte smidda dock och ni har axiallagret i mitten av blocket istället för bakkant som kom på phase2 motorerna i slutet på 1998. Ni borde båda ha open deck, eventuellt att trådstartaren kan ha closed deck men jag är ganska säker på att det slutade vid v2 sti ra. Annars är det bara kammar och turbo som skiljer typ vid originalutförande mellan era versioner.

Woojen
                                Deltagare

En liten sidofråga, Om man nu har ett open deck block till maskinen man ska trimma… Hade då problemen med open deck försvunnit ifall man fodrar om med darton sleeves? eller bör man leta upp ett closed deck block?
                                  Målet med den vassa motorn är att landa på rätt sida av 450whp med ett fint regeister för att åka bana =)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.