SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Spridare för 450+ på E85

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #214783
    TomK
    Deltagare

      Bör man kanske skaffa större endå? kanske 1200cc?
      påverkar det negativt om man har för stora spridare eller är det bara en mappnings fråga??

      #214790
      knotan
      Deltagare

        nej du märker ingen skillnad på motorgången…

        går man upp på boschs ”gamla” 1680 spridare brukar det bli lite lurigt att få bilen genom bes på avgasreningen men med 1000 eller 1200cc spridare borde det inte vara nåttt bekymmer med en bra mappning,…

        vet inte om man får göra reklam här på forumet men peter björck säljer spridare till bra priser, han säljer flödesmatchade spridare med (till skillnad från många andra?)
        600kr styck för 1200spridarna för tillfället

        http://www.bjprace.se/

        #214784
        TomK
        Deltagare

          nej du märker ingen skillnad på motorgången…

          går man upp på boschs ”gamla” 1680 spridare brukar det bli lite lurigt att få bilen genom bes på avgasreningen men med 1000 eller 1200cc spridare borde det inte vara nåttt bekymmer med en bra mappning,…

          vet inte om man får göra reklam här på forumet men peter björck säljer spridare till bra priser, han säljer flödesmatchade spridare med (till skillnad från många andra?)
          600kr styck för 1200spridarna för tillfället

          http://www.bjprace.se/

          Ja det var ju väldigt bra pris. =)
          Men det står: Dessa är av vanlig bosch modell och passar direkt de flesta motorer utom Japanska motorer.
          Är det för en del har sidefeed som det inte skulle passa?

          #214791
          knotan
          Deltagare

            ja det måste dte vara hade inte en tanke på det.
            är det det på imprezan kanske?? onödigt krånglit att bygga om kanske?

            #214785
            TomK
            Deltagare

              Nej bara US modellen som har sidefeed.
              Ska ringa och kolla i morgon! 🙂

              #214778
              Gilarski
              Deltagare

                Med större spridare blir det ’grövre’ droppar på soppan jämfört med finare dimma på lägre CC-spridare, av den anledninge skulle jag lägga mig så nära gränsen som möjligt, med max 80% duty. :rolleyes:

                Finare dimma förbränns i regel bättre än grövre motsvarande.

                #214765
                Kvarnis
                Deltagare

                  som du säkert förstår så skiter fysikens regler helt å hållet i bilmärken… :rolleyes:

                  för en viss mängd effekt så krävs en viss mängd soppa,
                  förutsatt att man kan köra på ”optimalt” lambda så går det åt samma mängd sås på en volvo som på en impreza eller en ferarri för den delen…

                  men vi kan iallafall vara överens om att 1000cc räcker till för trådskaparen önskemål…
                  OCH att 044an troligen är det bättre valet ur kvalitetsynpunkt

                  Enkelt matte som funkar till 99.99% på Subaru, effektx5.6 cc/min alt cc/minx4 /5.6

                  Mao så kan man ta ut ~530bhp vid 100% idc en uppsättning 740 spridare, sedan så är det vid ett soppa tryck vid 3 bar som ex nismo spridarna är specade till.
                  Om man då ex höjer soppa trycket till 4 bar så får man i teorin ut 15%
                  Så mao skulle man kunna ta ut ~600bhp på 740 spridare, E85 kräver som bekant 30% upp i soppa.
                  Så man skulle man kunna drygt 425Bhp på 740 spridare på E85, men det beror ju på vilken setup man har.
                  För övrigt vad det som satte begränsningen på den bilen var walbro pumpen som hade några år på nacken

                  Men att köpa för stora spridare ger inte direkt någon jätte vinst, men det är helt klart dumt att köra dom på i botten.

                  Sen så är terori och praktik väldigt stor skillnad…man kan ex få ut ~600bhp ur en 044 pump på en subaru på E85.

                  I terorin funkar allt lika, men som många upptäckt så skiljer det mellan bilmärken.

                  Hur mycket flöde soppa m.m är inte så enkelt som lambda, det finsn ju några fler faktorer som avgör.

                  Men den enkel matte så kommer man hyfsat nära sanningen.

                  #214771
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Med större spridare blir det ’grövre’ droppar på soppan jämfört med finare dimma på lägre CC-spridare, av den anledninge skulle jag lägga mig så nära gränsen som möjligt, med max 80% duty. :rolleyes:

                    Finare dimma förbränns i regel bättre än grövre motsvarande.

                    Sant Nappe, men du kan utan större problem kör med 90% idc, 80% är bara för dom som inte vet vad dom sysslar med.

                    Gammal skrot spridare fastnade kanske om man körde dom hårt, i ren elektromekansik synpunkt är det bättre att det till än att det pulsar.

                    #214772
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Det där är toppmattade spridare det är ganska uppenbart 😀
                      Det som dock inte funkar hur som helst är att dom har lågt motstånd dvs dom drar mycket ström.
                      Så standard ecu skulle nog brinna, eftermarkand är en annan 5

                      Enklast är att köpa det som är tried and tested om man inte har 100 koll själv, kostar ju inte myket mer än ca 3k för 1000cc’s spridare av rätt typ

                      #214774
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Jag bromsade 421hk ur en Saab med Siemens 630cc och Walbro 255 på E85 😉 Dock inte att rekommendera, men den höll fint.

                        Vad behöver man göra för att kunna köra andra spridare än sidmatade på en V5-V6 motor? Antar att utbudet är bättre på toppmatade.

                        #214786
                        TomK
                        Deltagare

                          Då är det högohm det ska vara då.
                          Kollade in injector dymamic 1000cc.
                          Något annat att rekomendera??

                          #214773
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Då är det högohm det ska vara då.
                            Kollade in injector dymamic 1000cc.
                            Något annat att rekomendera??

                            Helt ok, Deatschwerks rekommenderas oxå.
                            Med Injector Dynamics är bra 🙂 och rätt pris på.

                            Du får byta fuel rails till toppmattad för att det ska fundera.
                            Jag är inte förvånad att du fick ut +400 på E85, man kan i regel köra snållare på E85 än vad som är tänkt i terorin :), för övrigt går det att modda dina 740 så dom flödar 1100cc vid 4bars tryck 🙂

                            #214775
                            MaXiZZ
                            Deltagare

                              för att bidra med ett alternativ då jag själv haft lite problem med soppan, så köpte jag en Fullblown dualhanger. Vill säga en armatur anpassad för 2 walbro pumpar och funkar som en ”drop in” enhet.. väldigt smidigt och bra konstruktion!
                              en liten pressentation för produkten.

                              http://www.youtube.com/watch?v=GdIxg_Nb_5Q

                              Återstår att se hur väl det fungerar 🙂

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.