› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Spridarproblem!!
- Detta ämne har 6 svar, 1,169 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Torgan.
-
FörfattareInlägg
-
27 juli, 2010 kl. 19:00 #23813
P E
DeltagareJag har problem med min rallybil GT -00. Den började att gå på tre cyl-ibland. Nu går den på tre hela tiden. (Ettans cylinder som den inte går på)Jag började att byta tändstift, utan resultat.(Ettans stift svart) Jag har bytit tändspole, utan resultat. Komp är helt OK.
Det har kommit lite bensin i oljan. Och då kikade jag spridaren. Det visar sig att den trycker in bensin hela tiden så fort man slår på tändning/soppapump. Inte när man bara kör soppapumpen. Jag har bytit spridare, fast den flödar också hela tiden.
Det sitter GEMS/Prodrive sprut på.
Ngn som har ngn erfarenhet/ideér om mitt problem?!?!
MYCKET tacksam för ngn idé!!!
/Peter28 juli, 2010 kl. 16:23 #205839P E
DeltagareUpp…Jag vill ha hjälp…
Mvh Peter28 juli, 2010 kl. 16:58 #205838veilside
DeltagareUpp…Jag vill ha hjälp…
Mvh PeterOm du har sidomatad spridare prova att byta oringarna på spridaren som sluter tätt mot fuelrailen.
/Mathias
28 juli, 2010 kl. 18:44 #205840P E
DeltagareJag har provat det oxå. Problemet måste finnas i kontakten till spridaren, att den ger signal att den ska vara öppen. För det blir ju samma fenomen när jag sätter dit en ny spridare. Och när jag skiftar kontakt mellan 1:an och 3:an så blir problemet på treans spridare.
Kommer signalen direkt från styrboxen till spridaren? Är signalen därifrån isf till varje spridare enskild? Eftersom problemet bara finns på en spridare?
/Peter28 juli, 2010 kl. 21:04 #205843Gilarski
DeltagareJag är inte specialist på området men gör ett försök att förklara lite 🙂
Bränsletrycket i ditt system är i princip konstant, detta regleras med bränsletrycksregulatorn. Så, vid ett givet tryck kommer en given mängd bränsle att flöda genom spridaren när denna öppnar.
Motorstyrs uppgift är att öppna denna spridare och hålla den öppen under en viss tid för att tillföra rätt bränslemängd för den aktuella tändningscykeln.
Varje spridare öppnas individuellt av motorstyr, så bränslet kommer in rätt i förhållande till den specifika kolvens rörelse & ventilernas position (vev/kam axel-sensorerna hjälper till & informera motorstyr om detta).
Så, om du har problem med ettans spridare och sen flyttar styrsignalen (från motorstyr) från ettans spridare till att istället styra treans spridare, och nu istället får problem med trean, ja då skulle jag våga säga att du har skit i kontakten eller drivaren på kretskortet i motorstyr under förutsättning att du konfigurerade om motorstyr så den visste att du ändrade så att säga.
Om din nya spridare flödar bränsle trots att motorn inte är igång måste felet ligga i motorstyr ärligt talat.
29 juli, 2010 kl. 06:57 #205841P E
DeltagareJag är helt med på din förklaring. Jag ville ha reda på om styrningen till spridaren kom direkt från styrboxen eller om det fanns nån styrning emellan box och spridare.
Men vad jag förstår så kommer signalen direkt från boxen…29 juli, 2010 kl. 18:39 #205842Torgan
DeltagareKolla så du inte har nån kortis på kabeln till spridaren! En kompis hade en kabel som jordade till en spridare på sin bmw så spridaren stod öppen!(Om jag inte mins helt tokigt!)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.