› SSC › Allmänt snack › Träffar › SSC Storträff 2012 (29-30/6-1/7)
- Detta ämne har 78 svar, 10,964 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2012 kl. 10:41 #241127
Koffe
KeymasterKolla Trendab i Nykvarn, de har OMP-hjälmar.
//Koffe
23 april, 2012 kl. 11:01 #241111andreaswrx
DeltagareKommer också hänga på=)
Nån som har tips på bra ställe att köpa hjälm på?Du kan ju börja med ställa frågan vad för hjälm som anses godkänd, mc hjälm, moped hjälm eller en fia godkänd hjälm, det kan dom ju börja med att reda ut, är det fritt gå det ju bra med en för några 100 lappar om det bara ska vara godkänd, stora frågan är VAD till den ska vara godkänd för
här är mitt tips på billig ”godkänd” hjälm helt ok att åka banan med om det bara efterfrågas efter en godkänd hjälm http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Ovrigt/Skyddshjalm-18228/
23 april, 2012 kl. 17:08 #241118SPiKE
DeltagareDu kan ju börja med ställa frågan vad för hjälm som anses godkänd, mc hjälm, moped hjälm eller en fia godkänd hjälm, det kan dom ju börja med att reda ut, är det fritt gå det ju bra med en för några 100 lappar om det bara ska vara godkänd, stora frågan är VAD till den ska vara godkänd för
här är mitt tips på billig ”godkänd” hjälm helt ok att åka banan med om det bara efterfrågas efter en godkänd hjälm http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Ovrigt/Skyddshjalm-18228/
Du Andreas som verkar så insatt i vad för hjälm som är godkänd, du tror inte att samma hjälmar som SBF tillåter på Gatebil Mantorp funkar? Dvs moppehjälm/mc-hjälm eller vad det än må vara i MOTOR sammanhang!
23 april, 2012 kl. 17:10 #241165Zlasher
DeltagareDu kan ju börja med ställa frågan vad för hjälm som anses godkänd, mc hjälm, moped hjälm eller en fia godkänd hjälm, det kan dom ju börja med att reda ut, är det fritt gå det ju bra med en för några 100 lappar om det bara ska vara godkänd, stora frågan är VAD till den ska vara godkänd för
HAHAHAHA, Byggare bob hjälm:D
23 april, 2012 kl. 17:34 #241112andreaswrx
DeltagareDu Andreas som verkar så insatt i vad för hjälm som är godkänd, du tror inte att samma hjälmar som SBF tillåter på Gatebil Mantorp funkar? Dvs moppehjälm/mc-hjälm eller vad det än må vara i MOTOR sammanhang!
den dagen det smäller med en mchjälm i en bil och det blir personskador, då blir det liv i luckan men SMA vill ju bara att alla ska åka bana med bilar som är i klass med grupp B bilarna var, utan en tanke på Personligsärkerhet! så nej en sådan hjälm funkar inte den dagen det smäller, men är väl så att någon ska väl behöva dö innan någon våga ta tag i att, för det är ju så dyrt och köpa en riktig hjälm…men godkänd hjälm vore kul och få spec på vad det är för er här inne när ni har era event….
gatebil åker på nbf inte sbf…
23 april, 2012 kl. 17:42 #241091LegacyLarsa
KeymasterDå tycker jag att det är dax att du reder ut det här med hjälmar, starta en ny tråd om hjälmar, och förklara vilka som är bra och dåligt, själv har jag bara en intergralhjälm, men är sugen på en öppen, så du som kan det här kan väl fixa det för oss medlemmar.
/Larsa
23 april, 2012 kl. 17:46 #241137Steewe
Deltagareden dagen det smäller med en mchjälm i en bil och det blir personskador, då blir det liv i luckan men SMA vill ju bara att alla ska åka bana med bilar som är i klass med grupp B bilarna var, utan en tanke på Personligsärkerhet! så nej en sådan hjälm funkar inte den dagen det smäller, men är väl så att någon ska väl behöva dö innan någon våga ta tag i att, för det är ju så dyrt och köpa en riktig hjälm…men godkänd hjälm vore kul och få spec på vad det är för er här inne när ni har era event….
gatebil åker på nbf inte sbf…
På Gatebil@Mantorp var SBF (2011). Bilsport-eventet på Mantorp var det oxå ok med MC-hjälm…
Jag köpte en FIA-godkänd hjälm på Elmia (StreetPerformance) och kostade 600 kr.
23 april, 2012 kl. 18:29 #241113andreaswrx
DeltagarePå Gatebil@Mantorp var SBF (2011). Bilsport-eventet på Mantorp var det oxå ok med MC-hjälm…
Jag köpte en FIA-godkänd hjälm på Elmia (StreetPerformance) och kostade 600 kr.
läs i hjälmtråden sen kan du kolla fia documentet
har du lyckas och köpa en bsi märktsparco hjälm så är dom förbjudna inom fia från 2013, vissa handlara säljer ut dom just därför,23 april, 2012 kl. 18:35 #241138Steewe
Deltagareläs i hjälmtråden sen kan du kolla fia documentet
har du lyckas och köpa en bsi märktsparco hjälm så är dom förbjudna inom fia från 2013, vissa handlara säljer ut dom just därför,Det var ingen Sparco, men ska titta i dokumenten när hjälmen kommer.
9 maj, 2012 kl. 16:19 #241148Jommie
DeltagareStuga bokad.
29 maj, 2012 kl. 17:14 #241157Subaru-Calle
DeltagareNär det ändå diskuteras om körningen , så passar jag på att lägga in min fråga 🙂
Vad är det som gäller ang. licens?
Har spanat runt lite , men fortfarande osäker..29 maj, 2012 kl. 17:56 #241120Andersson
DeltagareNär det ändå diskuteras om körningen , så passar jag på att lägga in min fråga 🙂
Vad är det som gäller ang. licens?
Har spanat runt lite , men fortfarande osäker..Du ska ha SMA-licens som är en personlig försäkring. 350kr för helår/365 dagar från betaldatum eller 150kr gäller både lördag och söndag.
Här en länk http://www.svenskamotorsportalliansen.se/forarlicenstest/forarlicenstest.html30 maj, 2012 kl. 17:31 #241158Subaru-Calle
DeltagareJag tackar! 🙂
30 maj, 2012 kl. 21:33 #241146Fladric
DeltagareÄr det någon som har koll på hur det är mellan SMA och SBF?
Har en rallylicens i SBF, kan jag då delta i ett arrangemang som går under SMA?
Har för mig att det varit massa tjafs om detta fram och tillbaka så skulle gärna vilja veta! 🙂31 maj, 2012 kl. 10:40 #241149Jommie
DeltagareÄr det någon som har koll på hur det är mellan SMA och SBF?
Har en rallylicens i SBF, kan jag då delta i ett arrangemang som går under SMA?
Har för mig att det varit massa tjafs om detta fram och tillbaka så skulle gärna vilja veta! 🙂PÅ denna länk har ansvarig för SMA svarat på just denna fråga. Om du inte vill läsa allt så är svaret ja.
Men din SBF licens gäller inte, så du måste täkna en 1-gångs licens. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.