› SSC › Allmänt snack › Träffar › SSi banträff Kinnekulle Ring 2010-09-05
- Detta ämne har 27 svar, 3,005 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 12 månader sedan av
Orix.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2010 kl. 18:04 #23853
Pedersen
DeltagareÄntligen dags för vår ”hemma-match”!
Inbjudan i PDF-format:
http://stefanpedersen.se/documents/Inbjudan-Kinnekulle-2010-09-05.pdfIcke-bindande föranmälan görs till träffen här:
http://stefanpedersen.se/content/anm%C3%A4lan-kinnekulle-2010-09-05Välkommen till SSi:s banträff den 5:e september på Kinnekulle Ring!!
Detta arrangemang ger dig möjlighet att få prova på bankörning på Kinnekulle Ring. Banan är belägen mellan Lidköping och Mariestad, strax norr om Götene och är en relativt kuperad och teknisk bana. Arrangör för denna banträff är Svenska Subaru Imprezaklubben (SSI) i samarbete med Ford Club Sweden, Honda Performance Club och Peugeot Sport Club.
För allas säkerhet och trevnad bör/ska du vara insatt i nedanstående information. Överträdelse kan resultera i avstängning från banan.
Kontaktpersoner under dagen:
Banchef: Stefan Pedersen, 070-5348343
Inpassage till depån:
Varje klubb kommer att ha två funktionärer som tar hand om sina respektive medlemmar. Av dessa får du mer information, samt har möjlighet att betala eventuella avgifter. Följ eventuell skyltning till rätt kö för respektive klubb.
OBS! För att få deltaga på denna banträff så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.
Föraren:
• Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
• Betalat eventuella medlems och startavgifter.
• Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
• Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
• Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass.
• Bruka en enligt SSi:s reglverk godkänd bil (se nedan).
• Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).Fordonet:
• Bilen skall vara ”gatgodkänd”, dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
• Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är ”gatgodkänd” måste då kunna uppvisas.
• ”Racebilar” (bilar med vagnbok) är ej tillåtna.
• Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. Så kallade ”open wheelers” är inte tillåtna!
• I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
• Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
• Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
• Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
• Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
• Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
• Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
• Endast ”gatgodkända” däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!Passagerare:
• Passageraren skall ha fyllt 15 år.
• Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring. Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro alternativt en fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen.
• Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp A1 och A2.
• Passageraren skall deltagit på förarmöte som hålls klockan 09:00.
• Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.På banan:
• Detta är inte en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass B.
• Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
• Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
• Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt .
• Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
• Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
• Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
• Använda dina backspeglar!
• Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
• Respektera alla flaggsignaler!
GUL = fara/hinder
RÖD= avsluta pågående körpass
SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information (personlig flagga).Flaggvakter:
• Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
• Vi ser mycket strängt på att du ”missar” ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig. Utebliven inställelse kommer att bestraffas!
• Försäkra dig om komradions funktion.
• Svartflagga de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
• Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
• Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!
Klassindelning:
• Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp Intro, på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp A1/A2 för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
• I Grupp A1 och Grupp A2 så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (A1 eller A2) tilldelas i samband med morgonens incheckning / besiktning.
• I Grupp B så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt
3 augusti, 2010 kl. 18:40 #206188karlzzon.
DeltagareDå har Herr och Fru Karlzzon anmält sig för körning på ”kullen
5 augusti, 2010 kl. 14:54 #206172Pedersen
DeltagareLåter bra det Karlzzon!
Nu är tråden för funktionärsposterna upp också:
http://impreza.nu/forum/showthread.php?t=87115
Vore super om vi kunde fylla alla posterna så snabbt som möjligt!5 augusti, 2010 kl. 16:13 #206180Nikke McRae
DeltagareNu är jag också anmäld och klar för Kullen.
En beställning Whiteline-godis är på väg, så nu ska det bli åka av. 🙂
Håller tummarna för fint banåkarväder!
5 augusti, 2010 kl. 16:44 #206173Pedersen
DeltagareNu är jag också anmäld och klar för Kullen.
En beställning Whiteline-godis är på väg, så nu ska det bli åka av. 🙂
Håller tummarna för fint banåkarväder!
Med redigt go’ bansmiskar-camber hoppas jag? 😉
/SPN – Åker förmodligen sunk-golf, som vanligt.
5 augusti, 2010 kl. 17:26 #206190berne
Deltagarenu var man anmäld till min första bil träf:D wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
5 augusti, 2010 kl. 19:12 #206182Andersson
DeltagareAnmäld, får bara inte missa detta!
5 augusti, 2010 kl. 19:28 #206171veilside
DeltagareAnmäde mig igår!
Ska bli nice å piska piilen på riktig bana..
Nya pfc01 monterade runtom idag. 🙂
/Mathias
5 augusti, 2010 kl. 20:28 #206169Kvarnis
DeltagareAnmäde mig igår!
Ska bli nice å piska piilen på riktig bana..
Nya pfc01 monterade runtom idag. 🙂
/Mathias
Nice, dom är väl så där när dom är kalla det lilla jag provade med brux sti’n, men det är riktigt grymma belägg 🙂
Har själv anmält mig 🙂
Koppling är nu hanlad så får väl boka in en sprit mappning på brux bilen 😀5 augusti, 2010 kl. 21:53 #206181Nikke McRae
DeltagareMed redigt go’ bansmiskar-camber hoppas jag? 😉
/SPN – Åker förmodligen sunk-golf, som vanligt.
Får väl ta och ställa på lite mer denna gången då. 😉
Måste bara åka o göra en justering av ”grund-cambern”, då de inte står lika på toppmonteringarna. Hoppas nya newage STI-bärarmarna+ALK-kit och krängare kommer lira bra på GT’n, med mer caster på köpet. 🙂1 september, 2010 kl. 17:17 #206184Turbovin
DeltagareGår det bra att dyka upp och titta bara? Min drivknut är inte frisk nog för banåka men vore ju lite kul att komma dit iaf.
1 september, 2010 kl. 18:05 #206174Pedersen
DeltagareGår det bra att dyka upp och titta bara? Min drivknut är inte frisk nog för banåka men vore ju lite kul att komma dit iaf.
Vi är väl ungefär 600 personer från klubben som smyger runt i depån och muttrar om diverse fantastiska varvtider ”om inte om fanns” så, ja det går nog bra 😉
1 september, 2010 kl. 18:11 #206185Turbovin
DeltagareHehe vilken tur, men är det okej att ställa sig med bilen inne på området isf eller måste den stå utanför?
1 september, 2010 kl. 18:19 #206191berne
Deltagarehur många är de från SSI som kommer?
å hur många blir de totalt?1 september, 2010 kl. 18:27 #206175Pedersen
DeltagareHehe vilken tur, men är det okej att ställa sig med bilen inne på området isf eller måste den stå utanför?
Inne vid banan brukar det vara ganska trångt men precis efter grindarna så finns det gott om plats. Försök att inte dyka upp under insläpp/besiktning då det väldigt lätt blir långa köer in till området.
hur många är de från SSI som kommer?
å hur många blir de totalt?Sist jag kollade var det ca 20 st från SSi anmälda och ca 65-70 totalt. Jag skulle tro att det rasar in en 20 anmälningar till innan veckan är slut.
Anmälningstiden går ut 22.00 på fredag förövrigt
Jag kan även passa på att nämna att Crippe, vår sponsorsansvarige fixat så att Per Stacke/PEAN kommer att vara på plats med ”med lite broms-godis (hårdvara) och kunskap (mjukvara)” så det kan nog vara smart och ta med plånboken (och spender-byxorna ;)).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.